437 363 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Nej, inga mors-lilla-Olle-blåbär... om de nu inte befann sig mer åt hm usahållet. Om jag förstått det rätt finns några hybridsorter.. och de är alla typ ”buskar”.Handyman 1 skrev:
Svenska bär växer lågt.. och de är genomfärgade (blålila), de ”amerikanska” växer i buskform.. kan typ bli 2 meter + .. och bären är större och har ljust fruktkött!
(svenska ÄR godare.. men ja.. inte lätt att få tag i de riktiga plantorna.. och.stora buskar, ja de ger bra mycket mer skörd! - kul o odla iaf.. ska plantera några lingon under o testa!)
Redigerat:
Har äntligen beställt flaskor / burkar (och lite reservlock) inför årets skördning.. dvs chilisåser.. chilimarmelad osv. De burkar vi köpte sist börjar ta slut
(de vi anv själva, återanvänder vi givetvis! Men det blir en del gåvor.. vänförsäljningar osv. och då försvinner det lite.)
Har också anmält mig till en REKO-ring på FB i år som producent..
får vi mycket chilisar säljer vi av lite där!
Har handlat själv, ett flertal gånger, på flera olika REKO-ringar (vi har flera st i närheten), vi tycker det är toppen.. lokala grödor.. man beställer från alla säljare man vill ha grejer ..på fb och så har de utlämning nån gång i veckan/varannan vecka .. då får alla hämta alla varor på ett ställe under en timme (saker de brukar ha: kött, ägg, grönsaker, sylter, bröd, osv.. )
Har också anmält mig till en REKO-ring på FB i år som producent..
Har handlat själv, ett flertal gånger, på flera olika REKO-ringar (vi har flera st i närheten), vi tycker det är toppen.. lokala grödor.. man beställer från alla säljare man vill ha grejer ..på fb och så har de utlämning nån gång i veckan/varannan vecka .. då får alla hämta alla varor på ett ställe under en timme (saker de brukar ha: kött, ägg, grönsaker, sylter, bröd, osv.. )
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Stor är plantan iaf, 1,2m i diameter.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Vår favorit är att skiva den i 1-2cm tjocka skivor och sedan köra i ugn på en plåt tillsammans med olja och smör tills dess att det fått fin färg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Lycka till och smaklig spis! 
Som ni kanske såg i trädgårdstråden, så har vissa delar av lökplanteringarna gått sisådär hehe..
Rödlöken var närapå ynkligare efter några månader i jorden, än den var när vi ploppade ner den..
Sedan har vi det här med schalottenlöken - har aldrig satt sådan innan och jag vet inte hur den ska hm.. växa.. eller bete sig. Men det ser knasigt ut.. de har liksom dragit ihop sig i klungor och växt ihop.. ska det de????

Silverlöken har däremot gått bra! Och den var nyhet för året.. och inte sista gången.. känns väldigt trevlig att ha och göra med (nej då, inte bara pga att den faktiskt växt haha). God smak.. passar bra i sallader osv.. mild smak
Logga in
Skapa konto
Rödlöken var närapå ynkligare efter några månader i jorden, än den var när vi ploppade ner den..
Logga in
Skapa konto
Sedan har vi det här med schalottenlöken - har aldrig satt sådan innan och jag vet inte hur den ska hm.. växa.. eller bete sig. Men det ser knasigt ut.. de har liksom dragit ihop sig i klungor och växt ihop.. ska det de????
Logga in
Skapa konto
Silverlöken har däremot gått bra! Och den var nyhet för året.. och inte sista gången.. känns väldigt trevlig att ha och göra med (nej då, inte bara pga att den faktiskt växt haha). God smak.. passar bra i sallader osv.. mild smak
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Den beter ju sig som vitlök, man sätter en, och hux flux har man en häftig "knippe" =)
Jag har fått rätt bra skördar av lök, men då gödslar jag som en tok med ett rejält lager hästgödsel efter plantering, sedan täcker med gräs under växttiden.
Jag har fått rätt bra skördar av lök, men då gödslar jag som en tok med ett rejält lager hästgödsel efter plantering, sedan täcker med gräs under växttiden.
Ett gott skratt förlänger livet sägs det ju... och jag har inget emot att delge mig av mina smärre missar i livet (även om jag sällan gör misstag såklart!)..
Odlade visst en tomat i år som skulle vara grön som klar, hade missat den lilla detaljen..
Maken plockade av en 3-4 st från plantan och kom fram till mig och frågade vad som var fel.. de var ju liksom ruttna och spruckna. Helt utan synliga "angrepp". Satt och petade på den en stund och tyckte att.. det där såg ju konstigt ut. Ser skitfina ut fast ja hm.. ruttna!
.. tänkte högt att de såg färdiga ut.. maken sa.. "men de är fortfarande gröna ju".. hmm ja just det.. vad är det för sort egentligen frågade jag.. (har ju en del sorter.. ). Han gick tillbaka och tittade på skylten..
LIMETTO H stod det.. men den ska ju vara grön utbrast jag (visste inte att jag sått den).
"Har vi sått en grön tomat?" frågade maken..
Det hade jag tydligen..
(sen fick jag skäll för jag inte sagt det
)
KONTENTAN: Gröna tomater ska skördas när de är klara, man ska inte vänta på att de byter färg!
Nu är den skördad i tid...
.. och provsmakad!
Mycket god tomat tyckte jag, lagom syrlighet (gillar inte när de är för söta), saftig... lite hårt skal tyckte maken - men inget jag reagerade på
Odlade visst en tomat i år som skulle vara grön som klar, hade missat den lilla detaljen..
Maken plockade av en 3-4 st från plantan och kom fram till mig och frågade vad som var fel.. de var ju liksom ruttna och spruckna. Helt utan synliga "angrepp". Satt och petade på den en stund och tyckte att.. det där såg ju konstigt ut. Ser skitfina ut fast ja hm.. ruttna!
.. tänkte högt att de såg färdiga ut.. maken sa.. "men de är fortfarande gröna ju".. hmm ja just det.. vad är det för sort egentligen frågade jag.. (har ju en del sorter.. ). Han gick tillbaka och tittade på skylten..
LIMETTO H stod det.. men den ska ju vara grön utbrast jag (visste inte att jag sått den).
"Har vi sått en grön tomat?" frågade maken..
Det hade jag tydligen..
(sen fick jag skäll för jag inte sagt det
KONTENTAN: Gröna tomater ska skördas när de är klara, man ska inte vänta på att de byter färg!
Logga in
Skapa konto
Nu är den skördad i tid...
Logga in
Skapa konto
.. och provsmakad!
Mycket god tomat tyckte jag, lagom syrlighet (gillar inte när de är för söta), saftig... lite hårt skal tyckte maken - men inget jag reagerade på