Snigla Snigla skrev:
Lät gott alla tre, undrar om jag gjort kålrotslåda nån gång.. vet att jag pratat om det.. men hm har inget minne av att jag faktiskt gjort det! Måste provas :D (igen om inte annat hehe)
Jag har aldrig gjort kålrotslåda själv men jag minns att jag fick finsk kålrotslåda som barn hos grannen till Jul. Ska försöka lura av henne receptet

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag har aldrig gjort kålrotslåda själv men jag minns att jag fick finsk kålrotslåda som barn hos grannen till Jul. Ska försöka lura av henne receptet
Tror det var ett finsk recept jag hade i åtanke.. hm.. nått till julbordet har jag för mig :thinking:

Vår vitlök har sett så fin och frodig ut.. och nu har blasten börjat vika sig och gulna - så vi provade helt sonika att plocka upp några för att se hur de växt under jord!

Första såg bra ut.. de andra var inte lika imponerande (ser fortfarande fina ut alltså, men ja, inte så stora..)

Färsk vitlök med blast och rötter skördad, ligger på ett rutigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fem vitlökar med blast ligger på ett rutigt underlag, några ser stora ut medan andra är mindre.
Skapa konto

Låter dem nog sitta lite till..

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
När man väl odlar squash blir man lätt självförsörjande hehe.. en planta som sitter bra och trivs .. fullkomligt spottar ut frukt! Två plantor försörjer nog en hel familj (minst) ett år..

Vi bukar få ge bort massor, plus att vi är ganska duktiga "ätare" själva :)

Squashlasagne är en av mina favoriter
länk till ett recept:[länk]

Grilla skivor med salt och peppar är jättegott också, ha som tillbehör till grillat.
Grilla skivor med smält smakrik ost (man kan också skiva/hacka på lite chili på osten om man vill ha lite hot) är också gott.

Ugnstekt urgröpt squash med köttfärsfyllning ... gratineras med ost uppepå i ugnen är också mums!

Det var ganska gott att sylta squash också..

Vanliga blandade inläggningar funkar också bra.

Kan också göra squashpasta.. dvs hyvla tunna skivor av en squash.. koka i lättsaltat vatten lite snabbt.. servera till köttfärssås tex (pastasås.. med räkor funkar också bra) :)
Ni missar det bästa med Zucchinin: -Blommorna!
Plocka dom fullt utslagna. Men var snabb, de vissnar fort. Doppa dom i vispat ägg och på med ströbröd. Sedan friteras de i en stekpanna med olivolja. På med salt och peppar. Yammy... eller Buonissimo.

I Italien säljs blomman och "frukten" ihop, just för att tillagas tillsammans.

Don Staffan

• Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Jag skördade min vitlök för lite mer än en vecka sedan. Ska ut och lägga kepalöken på tork nu.

Duplokloss som storleksreferens
Nyss skördad vitlök på träbord tillsammans med en blå Duplokloss för storleksjämförelse.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skördade min vitlök för lite mer än en vecka sedan. Ska ut och lägga kepalöken på tork nu.

Duplokloss som storleksreferens
[bild]
Säger du bara, tror du försöker odla ihop mer duplo till barnen.. :p

Era vitlökar såg ut att ha en jämn storlek (stor sådan också (y)), mutter.. förra året var våra ännumindre..

Snigla Snigla skrev:
Säger du bara, tror du försöker odla ihop mer duplo till barnen.. :p

Era vitlökar såg ut att ha en jämn storlek (stor sådan också (y)), mutter.. förra året var våra ännumindre..
Mycket näring, vi kör kompost, hästgödsel samt täckodling.
Darn, du kom på mig, det är i själva verket en legobit som vi odlade på prov, den växte till en Duplo.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Mycket näring, vi kör kompost, hästgödsel samt täckodling.
Darn, du kom på mig, det är i själva verket en legobit som vi odlade på prov, den växte till en Duplo.
Ja, täckodling kanske faktiskt kan vara gynnsamt.. förra året var jag övertygad om att det var vi som vattnat väldigt dåligt. Men i år tycker jag att vi varit "duktigare" (plus att vädret varit mer gynnsamt). Vi har också odlat dem på olika ställen.. (i år på bra ny näringsrik jord) hm.. men täckodling håller kvar fukten lite bättre.. jämnar ut villkoren..

Skörd av rödlök och gul lök på ett trägolv med barn som leker med en leksak.
Skapa konto

Ca 40kg inkl blast. 1/3 rödlök, resten vanlig gul.
Fick inte ha duploklossen ifred när jag skulle ta en bild.
Lite mer varierad storlek i år, men sättlöken var från ett annat ställe och varierade också i storlek.

• Gilla
  • Haha
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Flätade knippen av gul och röd lök hängande på ett snöre bredvid en trädgårdsbod under soligt väder.
Skapa konto

Såhär blir det när man hänger dem på tork på snöre.
Tror dedär är vår årsförbrukning. 40kg ekologisk härproducerad lök.

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Tur det finns andra lösningar för oss som inte har tålamod till att fläta. :crysmile:
Lökar upphängda på ett staket för torkning i en trädgård, alternativ lösning till att fläta dem.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tur det finns andra lösningar för oss som inte har tålamod till att fläta. :crysmile:
[bild]
Vi anv kompostgaller förra året oxå, mycket användningsbart galler :)

Fast vi la dem över odlingsbädden och la löken direkt ovanpå (y)

Idag har vi skördat lite jordgubbar! :love:
.. det var ungefär det man åstadkom i värmen!

Hand som håller tre mogna jordgubbar mot en bakgrund av jordgubbsplantor.
Skapa konto

Mogen jordgubbar i en behållare med fokus på en stor jordgubbe i förgrunden.
Skapa konto

Så goda, smakade en (jaa, bara en!)

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
I söndags lyfte vi vitlöken.
Nyskördad vitlök torkar på en träpall utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Wei.. idag har vi skördat våra första blåbär :love: dock verkar det främst bara vara ena busken som levererar (vi satte typ 4). Men alla har växt bra.. så nästa år kanske alla levererar..

Fyra mogna blåbär i en hand, första skörden från byggarens blåbärsbuskar.
Skapa konto

Färsk skörd av blåbär i en grön skål, några med blekare färg bland mörkt blåa bär.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.