Hej, planterade frön till ett Robinia träd i somras i kruka. Nu har de blivit ganska så stora och växer mycket i höjden, ca 80cm i höjd just nu. Stammen stabiliserade jag att upp med pinnar. Problemet är att stammen inte är så grov, bara ca 4-6mm tjock. Hade tänkt att plantera ut de i trädgården nu på våren. Kommer stammen växa till sig, ska man beskära trädet redan nu? Hjälp, någon som vet hur jag ska göra?

• Två Robinia trädplantor i krukor vid ett fönster. De har smala stammar och är uppstöttade med pinnar, med gröna ovala blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
Hej, tack för tips. Jag hade ingen aning. Fick planteringskittet med frön i present 🤨 Den åker inte ut i trädgården!

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi har haft robinia sedan 2001 och har aldrig sett den sprida sig?

Vårt problem har varit att katterna älskade att klösa på stammen.

• Gilla
Sandra_huh87
  • Laddar…
Visst sprider den sig via rotskott - gärna ett par meter bort. TS ska inte hindras av detta. Planteta den i en rejält stor bytta om lämplig plats inte finns ännu. Jag har ett par klotrobinior som jag älskar. De ska gärna stå i klippt gräsmatta - då har rotskotten ingen chans. Enstaka taggiga exemplar dyker ändå upp utanför gräsmattan och dessa rycks ngn gång om året.

• Gilla
Sandra_huh87
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.