10 094 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Ockrande rörmokare, bedrägeri?
Fråga VVS rent ut hur han ligger i pris jämfört med Tex. rinkabymagnu skrev:Jag har faktiskt inte blivit riktigt klok på vad påslagen egentligen är.
Det är svårt att veta vad rörfirmorna verkligen har i inköpspris. Jag ser det inte som omöjligt att de betalar mer hos grossisten än vi gör hos Rinkabyrör.
Men det finns ett systemfel här. VVS-montörerna handlar inte åt sig själva och har gott om jobb. Om de handlar lite dyrare åt dig, det är bara att lägga på och fakturera vidare. Därför spelar kaffekvaliteten hos grossisten större roll än vad detaljerna kostar.
Vad ska man göra?
- Min och Mikael_L:s metod är att minimera umgänget med VVSare till absolut minimum.
- Acceptera att man blir lurad
- Se till att specificera jobbet exakt, och ta in offerter.
Någon som har något annat förslag?
magnu skrev:Jag har faktiskt inte blivit riktigt klok på vad påslagen egentligen är.
Det är svårt att veta vad rörfirmorna verkligen har i inköpspris. Jag ser det inte som omöjligt att de betalar mer hos grossisten än vi gör hos Rinkabyrör.
Men det finns ett systemfel här. VVS-montörerna handlar inte åt sig själva och har gott om jobb. Om de handlar lite dyrare åt dig, det är bara att lägga på och fakturera vidare. Därför spelar kaffekvaliteten hos grossisten större roll än vad detaljerna kostar.
Vad ska man göra?
- Min och Mikael_L:s metod är att minimera umgänget med VVSare till absolut minimum.
- Acceptera att man blir lurad
- Se till att specificera jobbet exakt, och ta in offerter.
Någon som har något annat förslag?
Min far köpte precis en ny bergvärmepump. Till saken hör att han har konto (Markanläggning, inte röris) hos en av dom större grossisterna och då handlas det i första hand rör som grävs ner i backen. Jag letade upp bästa internetpris på vald pump och det låg långt under offerterat pris med kundrabatt (vet dock inte om det var bästa rabatt men dom handlar mycket....) hos grossinten. När dom konfronterades med priset så matchade dom så det blev ändå affär med grossisten. Min gissning är att grossisterna ligger över tex Rinkaby på en stor del av sortimentet.
Enligt en röris på en liten firma jag pratade med så kunde han inte handla av Rinkaby, skulle det "komma ut" så kunde han glömma alla rabatter hos grossisterna. Grossisternas rabatter är lojalitetsrabatter... Samma röris sa också att vissa tillverkare av blandare betalade för rörisens tid vid garantiåttagande vilket naturligtvis betyder att han föredrar att sälja in just dom varumärkena till kund..
Klicka här för att svara