13 425 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Ockerpris på frakt (IKEA) ?
Vi har satt in ett IKEA (Tidaholm luckan) kök i vårat hus. Men behöll våran gamla micro för den var inget fel på och att den är Whirlpools fina model. Men vi valde att köpa en lucka som passade i hålet där micro skulle stå. Men sågade ut själva micron från luckan så att man fick en fin ram runt och satte kvartstavar av ek som galler för luft cirklationen. Och det fungerar jätte bra.
Jag "vann" ;D
Köpte idag micron...PÅ varuhuset...som fynd-vara!!
UTAN frakt och med BRA rabatt! Undrar om de ville bli av med mig
Betalade 2.695:- istället för 6.550:- (5.795:- + frakt 755:- )!!
Tjänade 3.855:- och betalade alltså bara 41% av vad det skulle
kostat normalt. En vinst/rabatt på 59%, inte illa. Är otroligt glad
att jag inte godtog Ikeas obligatoriska fraktkostnad rakt av.
Micron är aldrig inkopplad, inga repor, full garanti, alla tillbehör
med.... förutom instruktionsbok, men den klarar jag mig nog
utan :
eller kan hitta på Whirlpools hemsida om det kniper.
Vet att det kommer en ny modell i sommar, men det var just denna
med crisp o rätt färg kag ville ha!
Köpte idag micron...PÅ varuhuset...som fynd-vara!!
UTAN frakt och med BRA rabatt! Undrar om de ville bli av med mig
Betalade 2.695:- istället för 6.550:- (5.795:- + frakt 755:- )!!
Tjänade 3.855:- och betalade alltså bara 41% av vad det skulle
kostat normalt. En vinst/rabatt på 59%, inte illa. Är otroligt glad
att jag inte godtog Ikeas obligatoriska fraktkostnad rakt av.
Micron är aldrig inkopplad, inga repor, full garanti, alla tillbehör
med.... förutom instruktionsbok, men den klarar jag mig nog
utan :
Vet att det kommer en ny modell i sommar, men det var just denna
med crisp o rätt färg kag ville ha!
"men inte i Ikeas väggskåp.....där är standard ca. 2 cm för hög.... "
Vi satte dit en stor micro från Husqvarna ovanpå en inbyggnadsugn (också Husqvarna) i vårt nya IKEA kök.
Vi flyttade upp allt en lådhöjd (till bänkskivehöjd) och satte dit en låda.
Vi valde skåp med två lådor och fick då tre lådor så att det harmonierar med övriga lådmoduler.
Överst bytte vi ut den större luckan mot en mindre (vi har fullhöjd) och kvar blir bara en mindre passbit ovanför micron (ca 6 cm) (passbit inte monterad ännu)
På bilden ser man hur det blir. OBS inte helt klar, ovanför kyl frys ska det bli fack för tidningar mm. SKåen ovanför har samma storlek på luckorna som ovanför micro.
mvh Roland
Vi satte dit en stor micro från Husqvarna ovanpå en inbyggnadsugn (också Husqvarna) i vårt nya IKEA kök.
Vi flyttade upp allt en lådhöjd (till bänkskivehöjd) och satte dit en låda.
Vi valde skåp med två lådor och fick då tre lådor så att det harmonierar med övriga lådmoduler.
Överst bytte vi ut den större luckan mot en mindre (vi har fullhöjd) och kvar blir bara en mindre passbit ovanför micron (ca 6 cm) (passbit inte monterad ännu)
På bilden ser man hur det blir. OBS inte helt klar, ovanför kyl frys ska det bli fack för tidningar mm. SKåen ovanför har samma storlek på luckorna som ovanför micro.
mvh Roland
Toppenfint kök, Rolri!! 
Eftersom du har ett Ikeakök och har inbyggnadshäll; hur har du löst ventilationen till hällen? Luftspalt framtill under bänkskivan? Fast där går ett tvärstag mellan stomväggarna och man kan ju inte karva ur där för då går staget av. Så hur har du gjort?
Eftersom du har ett Ikeakök och har inbyggnadshäll; hur har du löst ventilationen till hällen? Luftspalt framtill under bänkskivan? Fast där går ett tvärstag mellan stomväggarna och man kan ju inte karva ur där för då går staget av. Så hur har du gjort?
Vanlig häll (ej induktion). Jag har ingen direkt ventilation. Har haft häll på samma sätt i gamla köket i 20 år utan direkt ventilation. Står inget heller om sådant i installationsanvisningarna. Det är en 80cm bred Electroluxhäll.
Kul att du tyckte att det blev fint. Har gjort allt själv vilket har varit lärorikt. Håller nu på och lägger likadant golv i hallen också.
mvh Roland
Kul att du tyckte att det blev fint. Har gjort allt själv vilket har varit lärorikt. Håller nu på och lägger likadant golv i hallen också.
mvh Roland
Hoppla hoppla.... när jag köpte min Husqvarnahäll (också vanlig) igår så var det väldigt viktigt att förse hällen med luft för att den inte skulle överhettas. Och han visade var man skulle ha luftspalten (framtill och under bänkskivan). Många bränder har visst startat pga ickeventilation till hällar.
Kikade även på grannes kök när jag var på besök i dag och de har en rejäl springa framtill.
Kikade även på grannes kök när jag var på besök i dag och de har en rejäl springa framtill.
Den nya hällen har hele skåpet under för utbyte av luft. Den gamla hällen (också glaskeramikhäll av samma fabrikat) satt monterad med ett helt stängt utrymme under hällen. Väl använd i 20 år och när jag rev köket fanns inga spår av att det gått varmt. Dessutom borde själva hällen tagit stryk av "övertemperatur" pga dålig kylning och gått sönder, men inga problem alls under 20år. Kanske dagens hällar är sämre och kräver mer kylning men jag hittar inget om detta i installations och bruksanvisningarna som följde med.
Se på bilden på vårt gamla kök där hällen fungerat bra i 20år och inga tecken på hög temperatur i skåpet där den satt monterad.
Be säljaren visa var i installations/bruksansvisningarna det står om ventillation. Om det är så på din häll så borde det framgå hur den ska ventileras på till och frånluft.
mvh Roland
Se på bilden på vårt gamla kök där hällen fungerat bra i 20år och inga tecken på hög temperatur i skåpet där den satt monterad.
Be säljaren visa var i installations/bruksansvisningarna det står om ventillation. Om det är så på din häll så borde det framgå hur den ska ventileras på till och frånluft.
mvh Roland
Har IKEA ändrat fraktvillkoren nu?
Jag hittar följande info:
Med post* 95:-
Med bil 0- 5000:- fraktkostnad: 495:-
Med bil 5001-14950:- fraktkostnad: 10% av varuvärdet
Med bil 14951:- -> fraktkostnad: 1495:-
Har tänkt beställa för 10 000 kr och har för mig att sist jag kollade var det 755 kr som gällde men tittar jag i katalogen på nätet så är det ovanstående som gäller
Jag hittar följande info:
Med post* 95:-
Med bil 0- 5000:- fraktkostnad: 495:-
Med bil 5001-14950:- fraktkostnad: 10% av varuvärdet
Med bil 14951:- -> fraktkostnad: 1495:-
Har tänkt beställa för 10 000 kr och har för mig att sist jag kollade var det 755 kr som gällde men tittar jag i katalogen på nätet så är det ovanstående som gäller
Klicka här för att svara