103 434 läst ·
1 083 svar
103k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Bra! Staten ska inte hålla på att subventionera fram en massa dåliga investeringar för skattepengar. Det enda det leder till är prisökningar. Samma sak med ROT som ökade hantverkarpriserna massivt på något år när det infördes.mnils skrev:
Till dagens priser är solceller en usel investering mot att lägga pengarna på börsen
Visst och i Norrland skall det produceras milliontals elbilsbatterier😛.Nissens skrev:
Man skall vara försiktig med att kalla gissningar för fakta. Även om jag hoppas att du gissar rätt.
Ingen. Absolut ingen känner till vad elpriserna blir i framtiden.
Nu är ju inte SMR någon killgissning, det rullas ut snart. Marknadskrafterna kommer sannolikt att gälla i framtiden också. Så, mycket pekar på att elenergi kommer att produceras mycket mer i framtiden, och då blir sannolikt priset lägre för konsumenterna.Intet skrev:
Detta är riktig elkraft vi pratar om som fungerar dygnet runt, året runt.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
En intressant sak - jag har nyligen sålt och köpt villa. När man läser energibesiktningarna gjorda de senaste åren har 2010-talets obligatoriska förslag om LLVP numera bytts ut mot lika obligatoriska solceller som förslag på åtgärder för att förbättra husets energiprestanda. Undrar hur länge det håller i sig och vad som kommer näst.
Nja. "Rullas ut snart". Det har vi ju hört förut. Det räcker med några klåfingriga politiker, så förvandlas ditt "snart" till ett aldrig.Nissens skrev:
Nu är ju inte SMR någon killgissning, det rullas ut snart. Marknadskrafterna kommer sannolikt att gälla i framtiden också. Så, mycket pekar på att elenergi kommer att produceras mycket mer i framtiden, och då blir sannolikt priset lägre för konsumenterna.
Detta är riktig elkraft vi pratar om som fungerar dygnet runt, året runt.
Det är ganska oklokt av elproducenterna att skapa ett överskott som dumpar priserna. Dvs. Tvärs emot vad marknadskrafterna brukar generera. Så låga priser, vad det nu är, kan man inte förvänta sig om marknadskrafterna får bestämma.
Min gissning är lika god som din och jag gissar på högre priser.
Det vet jag inte eftersom det finns flera okända faktorer.D Daniel 109 skrev:
1. Framtida elpris.
2. Framtida beskattning.
3. Solcellernas hållbarhet och underhållskostnader.
4. Framtida börs/guld/räntevärde.
Men hade jag haft ett optimalt läge så kanske jag satt upp dom. Mest för att jag har pengar liggandes och för att det är en behaglig känsla att vara så oberoende som möjligt.
Rent hypotetiskt eftersom jag inte har läge för solceller.
Du får nog läsa på lite bättre om vad SMR innebär. Det blir en mängd småproducenter. Som solceller men 10 000 ggr bättre eftersom de ger mer energi, dygnet runt, året runt.Intet skrev:
Nja. "Rullas ut snart". Det har vi ju hört förut. Det räcker med några klåfingriga politiker, så förvandlas ditt "snart" till ett aldrig.
Det är ganska oklokt av elproducenterna att skapa ett överskott som dumpar priserna. Dvs. Tvärs emot vad marknadskrafterna brukar generera. Så låga priser, vad det nu är, kan man inte förvänta sig om marknadskrafterna får bestämma.
Min gissning är lika god som din och jag gissar på högre priser.
Alla reaktorer som det pratas seriöst om är i likande storlek som de vi haft i Sverige. Det handlar inte om de små anläggningar du syftar på.
Ingen hemlighet att jag förespråkar kärnkraft. SMR är jag dock tveksam till att det kommer att byggas. Tekniken finns och det fungerar. Men det lär vara ett veritabelt helvete att få tillstånden som krävs för en site… då är det bättre att bygga storskaligt.
Så länge vi har dagsljus skulle jag tro, ja, vad kommer näst, batterier kanske? Jag tror det dröjer innan vi får personliga SMRer iaf.A Anders_Nilsson skrev:En intressant sak - jag har nyligen sålt och köpt villa. När man läser energibesiktningarna gjorda de senaste åren har 2010-talets obligatoriska förslag om LLVP numera bytts ut mot lika obligatoriska solceller som förslag på åtgärder för att förbättra husets energiprestanda. Undrar hur länge det håller i sig och vad som kommer näst.