4 372 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
OCD elektriker sökes (Lund)
Är inte med varför man skulle bemöda sig att minska den risken då man ändå stoppar in oskyddad koppar i. Men har för mig fötenningen infördes i samband med att skarvhylsan började säljas som varmglödgad, samband?R Robert-san01 skrev:Utan att ha sett produkten i fråga skulle jag säga att det är för att minska risken för oxidering.
Är hylsa eller sko förtennat behövs inga mellanlägg annat än om det naken koppar mot naken Al. Vanligast brukar vara helt förtennad sko/hylsa eller förtennad med koppar fana. Båda funkar mot kopparskena.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kopparn reagerar inte med tenn och där den är ordentligt klämd kommer inget syre in och där oxiderar den inte. Det är bla pga detta som det är så viktigt att man pressar med rätt verktyg/drar skruvförband med rätt typ av verktyg och moment. Ex så får man inte dra knäckbult med mutterknack.S Slugge skrev:
Visst, men man kan fråga sig hur det fungerade perfekt utan förtenning i alla år dessförinnan.R Robert-san01 skrev:
Ditt senaste påstående är felaktigt, som vanligt tillverkarens anvisning som gäller här. Man kan säga att de etablerade märkena tillåter dragning med maskin, givet rätt ordning och intervall används, billigare nykomlingar tillåter ofta inte maskindragning.
Ganska naturligt att kostnaderna måste kapas någonstans, tunnare gods gör att den korta gängan inte tål den extra värmen som uppstår vid maskindragning exempelvis.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Nja, det beror på vad du menar med maskin. Både TE och Euromold vet jag inte tillät knack, men väl deras egna moddade Makita/Hikoki maskiner som är speciellt gjorda för skruvskor/skarv. Det kan ha ändrats senaste åren och visst kan det finnas fabrikat som tillåter att det dras med knack, jag har dock inte stött på någon.S Slugge skrev:Visst, men man kan fråga sig hur det fungerade perfekt utan förtenning i alla år dessförinnan.
Ditt senaste påstående är felaktigt, som vanligt tillverkarens anvisning som gäller här. Man kan säga att de etablerade märkena tillåter dragning med maskin, givet rätt ordning och intervall används, billigare nykomlingar tillåter ofta inte maskindragning.
Ganska naturligt att kostnaderna måste kapas någonstans, tunnare gods gör att den korta gängan inte tål den extra värmen som uppstår vid maskindragning exempelvis.
Att de inte skall dras med vanlig knack är för att de skall dras växelvis 1 varv åt gången och knack slår av bultarna tidigare än om man drar med icke pulserande.
Att man nu förtennar är för att det varit problem med fel monterade skor som ergat och för att man halverade antalet produkter.
Säger inte du gör fel som kör med gammaldags metoder, säkerligen något skonsammare. Det du skriver med nedväxlade maskiner var aktuellt när det kom, idag är det EBR-koder och hastighet som gäller, den återförsäljare som har dessa typer av skarvhylsor bör ha ett övertag, tycker jag, och bör därför kunna lägga sig några kronor över. En fruktan är naturligtvis reklamationer.R Robert-san01 skrev:Nja, det beror på vad du menar med maskin. Både TE och Euromold vet jag inte tillät knack, men väl deras egna moddade Makita/Hikoki maskiner som är speciellt gjorda för skruvskor/skarv. Det kan ha ändrats senaste åren och visst kan det finnas fabrikat som tillåter att det dras med knack, jag har dock inte stött på någon.
Att de inte skall dras med vanlig knack är för att de skall dras växelvis 1 varv åt gången och knack slår av bultarna tidigare än om man drar med icke pulserande.
Att man nu förtennar är för att det varit problem med fel monterade skor som ergat och för att man halverade antalet produkter.
Vad gäller TE är det bara att kolla i valfri instruktion, växelvis, max 2s har jag för mig gäller, Euromold stöter man inte på alltför ofta nuförtiden, men bifogar klipp:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Tyvärr visar de inte i filmen att det är en modifierad Makita. Den är inte nedväxlad, den drar bara ett varv var gång du trycker på knappen.S Slugge skrev:Säger inte du gör fel som kör med gammaldags metoder, säkerligen något skonsammare. Det du skriver med nedväxlade maskiner var aktuellt när det kom, idag är det EBR-koder och hastighet som gäller, den återförsäljare som har dessa typer av skarvhylsor bör ha ett övertag, tycker jag, och bör därför kunna lägga sig några kronor över. En fruktan är naturligtvis reklamationer.
Vad gäller TE är det bara att kolla i valfri instruktion, växelvis, max 2s har jag för mig gäller, Euromold stöter man inte på alltför ofta nuförtiden, men bifogar klipp:
[media]
Jag gjorde alla Euromolds svenska montageanvisningar för skruvkabelskor, även den för 430 serien.
Ok, möjligt detta framgår i anvisningen då, tror Euromold/Elastimold tappat enormt mycket andelar i Sverige, länge sen jag såg nyinstallation av dessa.R Robert-san01 skrev:
Men som instruktionsvideo uppfattas ju att mutterknackare är okej till knäckbulten då personen senare fäster den med momentnyckel.
Har i vilket fall svårt att se att skruven skulle gå av på fel ställe med maskin som används rätt, det finns en brytpunkt som ger efter här, undrar om den modifierade mutterknackaren säljs fortfarande, väldigt sällan man sett någon använda den.
Är inte med på din beskrivning heller, att den drar ett varv vid varje knapptryckning, då skulle man ju behöva trycka hundratals gånger..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Elastimold var nog mer än 10 år sedan Nexans inte längre fick använda i Europa. Nexans får inte använda det namnet då det tillhör Thomas & Betts och det är i princip bara Bombardier som använder de serier som Elastimold har mönsterskydd på.S Slugge skrev:Ok, möjligt detta framgår i anvisningen då, tror Euromold/Elastimold tappat enormt mycket andelar i Sverige, länge sen jag såg nyinstallation av dessa.
Men som instruktionsvideo uppfattas ju att mutterknackare är okej till knäckbulten då personen senare fäster den med momentnyckel.
Har i vilket fall svårt att se att skruven skulle gå av på fel ställe med maskin som används rätt, det finns en brytpunkt som ger efter här, undrar om den modifierade mutterknackaren säljs fortfarande, väldigt sällan man sett någon använda den.
Är inte med på din beskrivning heller, att den drar ett varv vid varje knapptryckning, då skulle man ju behöva trycka hundratals gånger..
Bultarna bryter på rätt ställe oavsett knack eller annat verktyg. Dock är det osäkert om den bröts vid rätt moment om den är dragen med pulserande moment. Det var iaf vad konstruktörerna poängterade.
Nej, man behöver inte trycka av mer än 3-7ggr/skruv. Så många varv är det inte de behöver dras, det är vanligen 1-1,5 mm/varv som de dras in beroende på gäng.
Det är för den delen fler som använder samma kontakter som Euromold, de oem tillverkas av ett annat Nexans företag som jag inte minns namnet på.
Ok, tack för info.
Känns som vi börjar glida från ämnet lite nu men bara avslutningsvis: 7×6×3=nästan hundratals (126 tryckningar).
Tror irritation kan skapas ifall maskinen bromsar i början var gång innan det finns något momen, men har inte testat så dumt att uttala sig, 2s intervaller räcker ju man börjar med då maskinen börjar slå.
Känns som vi börjar glida från ämnet lite nu men bara avslutningsvis: 7×6×3=nästan hundratals (126 tryckningar).
Tror irritation kan skapas ifall maskinen bromsar i början var gång innan det finns något momen, men har inte testat så dumt att uttala sig, 2s intervaller räcker ju man börjar med då maskinen börjar slå.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Många skor och hylsor har bara 2 skruv per sida så det blir inte så mycket skruvande i praktiken.S Slugge skrev:Ok, tack för info.
Känns som vi börjar glida från ämnet lite nu men bara avslutningsvis: 7×6×3=nästan hundratals (126 tryckningar).
Tror irritation kan skapas ifall maskinen bromsar i början var gång innan det finns något momen, men har inte testat så dumt att uttala sig, 2s intervaller räcker ju man börjar med då maskinen börjar slå.
Kollade för skoj skull upp TE och de anger fortfarande att deras egen maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte var du hittat den engelska instruktionen, may tolkar jag som att den är tillåten att användas.
Nu tänker jag främst på skarvar som MXSU, är rätt säker det inte står något om någon speciell maskin utan bara tillvägagångssättet där.
Var kan man beställa IT-1000-23?
Nu tänker jag främst på skarvar som MXSU, är rätt säker det inte står något om någon speciell maskin utan bara tillvägagångssättet där.
Var kan man beställa IT-1000-23?
TS ville automatisera en lägenhet 2:a med kök.
Och ni börjar diskutera anslutning av pexkabel för 24 kV
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Helt riktigt att det skall tolkas som att det är ok att köra med deras egen maskin.S Slugge skrev:
Det är som vanligt att man anger något som de själva provat med och säljer.
Hittar inte TE's dragare då deras sida verkar vara nere för underhåll.
Nexans /GPH heter iMDV65 och bygger nu på en Milwaukee.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig sett din maskin förr. Verkar händigt att man kan knäcka skruvar med en liten 12-voltare, men 65 Nm känns lite i klenaste laget? Vet inte om Nexans och TE har samma leverantör av kabelskor men den som sätter ihop själva kitet kan ju ha krav utöver skarv/skotillverkarnas.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Vet inte vilka som levererar TE skor. De har blandat friskt genom åren. Vissa skarvar kommer med delar från 3M.S Slugge skrev: