Jag bytte för ett och ett halt år sedan ut den gamla hydrofortanken, vattenpumpen och järnröret ut till brunnen.
Det blev en Wellmate 120l hydropress, som fungerat mycket bra utom ett problem som uppstod i sommar.
Slangen till brunnen grävdes ner för några år sedan i samband med solfångarinstallation, men kopplades inte in direkt. Första året hade vi vid några korta tillfällen en skum smak på vattnet, lite som gräs eller mossa. Min gissning är att vi råkade gärva ner någon tuva i närheten av brunnen som vid vissa vattenförhållanden silade in något organiskt till brunnen, men detta avtog och sedan detta inga problem.
Tills i sommar. Jag antog att det var samma fenomen då det smakade mossigt på samma sätt, men det gav sig inte. Jag hinkade upp en hink ur brunnen, och det var inget del på det vattnet, så jag testade vidare och upptäckte att när pumpen gick var det bra vatten, men när den stoppade smakade det igen!

Min slutsats är alltså att det kommer från hydropressen, eller har någon ett bättre förslag?
Bakterietillväxt på gummiblåsan är min oprofessionella gisssning.

När detta var konstaterat plockade jag ut hydropressen på gården, sköljde ur den nogrannt och tog vad som fanns till hands: jag blandade till 12% lösning av väteperoxid som jag lät ligga in tanken i en timma du jag emellanåt rullade och skakade tanken för att avslutningsvis åter skölja den ordentligt.
Nöjd med detta, för vad överlever väteperoxid i en timme, satte jag tillbaka tanken igen, men problemet kvarstår!

Så nu är jag åter lite osäker på vad som egentligen är problemet...
Kan det ha varit så att min sköljning inte riktigt kom åt överallt? (luftblåsan tömdes givetvis vid tvätten)
Kan det ändå sitta någon annanstans, även fast jag inte kan förstå hur det skulle kunna göra det då det är OK när pumpen går?

Om det nu sitter i hydropressen och jag misslyckats få bort det, hur ska jag göra vid nästa försök?
En liten tanke som slog mig är att påväxten kan ha gynnats av att sugledningen nu är lite klenare än tidigare, jag tycker mig höra lite kavitation i pumpen emellanåt och kanske frigörs då syre som kan gynna bakterietillväxt?

Tacksam för lite idéer och tankar kring detta!

Till att börja med tycker jag du ska skicka in ett vattenprov till ett auktoriserat analyslabb för att få bekräftat vad vattnet innehåller. Spola igenom systemet ordentligt först, ta sedan provet ur den tappkran som huvudsakligen används för mat och dryck (kökskranen?).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Till att börja med tycker jag du ska skicka in ett vattenprov till ett auktoriserat analyslabb för att få bekräftat vad vattnet innehåller. .
Självklart, glömde nämna att en fullständig analys gjordes i sommar, men påvisade inget onormalt för en grävd brunn. Det fanns spår av mikroorganismer, men intget alarmerande.
Men det var ingen överraskning att det var OK, eftersom jag ju gjorde precis som du beskriver och spolade ur rejält, med följden att pumpen gick och vattnet inte kom från tanken utan direkt ur brunnen.

Jag tror inte ett dugg på att du har bakterier i hydropressen. Är vattnet rent från brunnen ska det inte vara något problem. Min erfarenhet av hydropress är att vattnet kan få lite konstig smak i början, när den är ny. Men inget farligt, och går över efter en tid.

Nja, det köper jag inte.
Varför skulle det börja smaka konstigt efter ett år, och vad skulle det vara som smakar? Gummi är det definitivt inte.

En gång har jag råkat ut för en hydropress där gummiblåsan gått läck. Det gjorde att vattnet kom in på fel sida om blåsan, alltså mot metallen och smakade därmed f*n rent ut sagt. Detta var alltså en hydropress i plåt, men jag misstänker det kan smaka illa även med de i glasfiber om detta händer.
Om det kommer vatten ur luftventilen, så är blåsan sannolikt läck. Kan vara värt att kolla upp.

Tack för tipset, men blåsan är hel, tömde den helt vid tvätt.
Tanken är glasfiber.

ClasseClas
Prova att göra rent silarna i de vattenkranar du använder för dricksvatten. I och med bytet kanske du har organiskt skräp där. Sen kan du desinficera brunnen och hela ditt vattensystem med Klorin. Kolla på nätet för info om dosering och tillvägagångssätt.

Tack!
Silarna är rengjorda flera gånger och det är samma smak i alla kranar.
Att decinficera brunnen är meningslöst, där är vattnet alltid bra, men klorin kan nog vara nästa steg i resten av ledningarna och tanken.

G Gravforsarn skrev:
Tack!
Silarna är rengjorda flera gånger och det är samma smak i alla kranar.
Att decinficera brunnen är meningslöst, där är vattnet alltid bra, men klorin kan nog vara nästa steg i resten av ledningarna och tanken.
Även om vattnet är bra i brunnen kan det vara läge att börja i den änden och klorera hela ledningsnätet. Innan man klorerar kan det dock vara läge att störtspola igenom hela ledningsnätet först då klorering bryter ner den naturliga biohuden som finns i ledningarna.

Vad är det för typ av smak i kranarna du har då? Smakar det kemiskt (järnsmak, metall), eller mer ”naturligt” som mossa eller jord?

Som jag sagt tidigare, OM vattnet i brunnen är rent, ska det inte vara något problem. Hydropressen är livsmedelsklassad, och ger inte ensam upphov till någon bakteriebildning eller annan påverkan på vattnet. Jag har svårt tro att hydroforen är problemet.

Hur lång tid handlar det om efter en genomspolning, då vattnet tydligen smakar bra, innan det börjar få dålig smak igen?

Har du testat att ta upp vatten från brunnen, förvara det i tätt kärl under ungefär lika lång tid, och därefter smaka på det?

Du känner ju din egen installation bäst, men är du helt säker på att sugledningen (mellan brunn och pump) är helt tät?

Nu har du ju fått bra tips här. Som en sista åtgärd om allt misslyckas, skicka ett nytt fullständigt prov till ackrediterat labb när vattnet smakar dåligt. Analyssvaret kan då påvisa vad det beror på.

Jag tänkte lämna en liten rapport här om fler hamnar i samma situation.

Det visade sig tillslut att jag var på rätt spår redan från början, och att den sannolika orsaken var den tunnare sugledningen. Slutligen bytte jag pump och satte in en pump direkt i brunnen för att på så sätt undvika att luft fälls ut på pumpens sugsida p.ga. för stort undertryck vid inlopp i pumphuset.
När jag plockade bort den gamla (men bara 5 år ändå) pumpen så var det helt rent vid inloppet men en slemmig beläggning på utloppet och upp mot hydropresstanken på trycksidan, men den omisskännliga mossiga lukt vi upplevt på dricksvattnet. Vattnet hade troligen syresatts i pumpen och skapade en utmärkt miljö för mina objudna hyresgäster, så bra att de flyttade in lika fort som jag rengjort.
Tanken rengjordes för 5:e gången, klorin kördes genom systemet för andra gången och när allt upprört skrot efter ombyggnaden lagt sig var vattnet åter som vanligt!

Det var nog snarare att det inte fanns någon syre eller kraftig syrebrist som gjorde att vattnet börja lukta.

Är vattnet välluftat och syrerik så brukar det inte bildas för människan några märkbara otrevliga dofter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.