Thomas59 Thomas59 skrev:
Det kan säkert stämma men ändå förvånande hur många helt saknar förmågan att uttrycka sig i text.
Jo det finns ju en gräns för när kortfattat blir innehållslöst. Sedan hjälps det ju inte av att folk ibland både citerar fel person eller i sitt inlägg syftar på tidigare inlägg men att andra även hinner svara medans personen filar på sitt svar så det som kanske skulle varit tydligt nu enkelt läses som ett svar på något helt annat.

Men hur ska man skriva, morsan gick och dog och en vecka senare dog värmepumpen så blev jag kallad till sjukvården samma dag som begravning men lyckades bara avbokande besöket och så börjar varmvattenberedaren läcka när den blev kall och så tog pelletsen slut i nödvärme och det kostar ju en 25 papp att fyllnaderna och så så måste jag tömma dasset i sommarstugan som inte används men det är fullt med ved ända upp till taket och så har frun slut på semestern så hon kan inte vara där och laga mat när jag tar ut veden som måste staplas hemma och nu är det bara 13 grader ute, så min fråga är hur gör jag.

• Haha
Jenpet
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag förstår inte vad det är du vill ha hjälp med. Den enda frågan jag kan hitta är; "hur svårt kan det vara" och den är rätt svår att svara på utan mer info. Kan du utveckla problemet, så kanske vi kan hjälpa dig med en lösning.
Bilder ☝️

• Haha
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
anthill anthill skrev:
Underskatta inte hur många som faktiskt nästan aldrig kommunicerar i text annat än med nära vänner och familj och på sociala medier.
Jag tror som du att de som trivs med text som kommunikationsform har svårt att förstå just hur låg nivå det är i populationen på skrivsidan. En klar majoritet kämpar med at få ihop begriplig text. Om du tvivlar, fråga en lärare hur det ser ut.

Och nej, det är inte skolans sentida förfall. Det ser ännu värre ut upp i åldrarna.

Att skriva kräver en enorm massa övning. Och har man undvikit detta hela sitt liv så finns färdigheten inte där.

Men det är ett "boomerproblem". Det är ju bara att prata in i sin telefon så sammanställer AI en i det närmaste perfekt trådstart. Varför nu någon annan än en boomer skulle vilja starta en tråd?

• Gilla
  • Haha
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Finns för övrigt inga som helst problem att värdera fakta utan känslor.
Jaha, hur gör du då när du röstar? Vad bestämmer vem som får din röst?

anthill anthill skrev:
Jag tror att många svenskar är vana vid fikarumskonversationer och behandlar forumet lite på samma sätt. Med detta menar jag att istället för att vara extremt direkt och tydlig (vilket är en tillgång i skriftlig kommunikation och på internet i allmänhet) beskriver man en situation med lika fokus på narrativet som på själva kruxet. I fikarummet kan sådana samtal bli produktiva genom den sociala ritualen där närvarande kollegor genom följdfrågor och egna anekdoter bidrar med kunskap och perspektiv. Skillnaden är förstås att i fikarummet fyller samtalet ett viktigare syfte än själva problemlösningen, nämligen att stärka de sociala relationerna kollegor emellan.

Underskatta inte hur många som faktiskt nästan aldrig kommunicerar i text annat än med nära vänner och familj och på sociala medier.
Det här är inget fikarum, men jag gillar hur du tänker.
/W

Claes Sörmland
[Zipprar på kaffet.]

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det här är inget fikarum, men jag gillar hur du tänker.
/W
Men likafullt kan ju forumets offtopic del mycket väl få tjäna som fikarum.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det blir ju även en trevnadsfaktor när folk skriver mer och kanske lite ovidkommande, något man såg tidigare när forum och communities var vanliga, där man ser humor och personlighet, något som försvubbit mycket med "sociala medier".

Thomas59
Förstå mig rätt. Har egentligen inget (större) problem med att folk författar ofullständiga/obegripliga inlägg. Bara förundrad över att folk har sådana problem att uttrycka sig begripligt.

Konsten uttrycka sig förståeligt i text dör ut i takt med intåget av hjärndödande sociala medier som bygger på envägskommunikation i form av 20 sekundersfilmer skapat av en AI tjänst.

Sen har jag upptäckt att många påbörjar en fråga eller ett påstående med förutsättningen att alla mottagare av informationen på något magiskt sätt sitter på samma bakgrundsinformation som frågeställaren. Många förstår inte behovet av kontext.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.