1 022 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
obefintlig ventilation
Jag ag har köpt ett fritidshus på 80 m2 i norra dalarna. Byggt på 70- talet utan ventilation. Det finns en spisfläkt som knappt suger ut matoset. I badrummet finns en fläkt som suger ut luft då man är där. Efter en natt så är fönsterglaset i sovrummet fullt med kondensfukt. Det är i sovrum och kök som problemen syns mest. Hur kommer man bäst tillrätta med problemet? Sovrummen är små mellan 6 och 10m2. Räcken det med att sätta in en enkel Fresh 80 eller hellre Fresh 100? Finns även själv- stängande/ öppnande ventiler, ventiler som riktar luft uppåt och alla möjliga variationer. Man vill också hålla värmekostnaden nere men vill inte ha risk för mögel. Någon som löst liknande problem isf hur?
Produkter som diskuteras: "Fresh 100"
Väggventil F100 Thermo Fresh
Termostatreglerad ventil
535 kr inkl moms
Läs mer
Det låter som att du både har dålig frånluft och tilluft. Byt badrumsfläkten till en som går konstant. Se till att du har tilluftsventiler i sovrum och allrum och att luften kan passera från rummen med tilluft till badrum och kök.
Tack för ditt svar.
Räcker det med typ Fresh 80 i sovrummen, tror du? Om badrumsfläkten suger ut luft hela tiden antar jag att jag måste se till att inte dörren stängs eller göra ngn slags ventilhål i dörren så luft från övriga huset sug ut via badrummet?
Räcker det med typ Fresh 80 i sovrummen, tror du? Om badrumsfläkten suger ut luft hela tiden antar jag att jag måste se till att inte dörren stängs eller göra ngn slags ventilhål i dörren så luft från övriga huset sug ut via badrummet?
De vanliga är att badrumsdörren slutar en cm ovanför tröskeln så man får en luftspalt. Finns det ingen spalt så får man ordna det på något sätt, Enklast brukar vara att kapa av dörren, men det går ju även att göra hål och sätta en överluftsventil i eller vid dörren.
Produkter som diskuteras: "överluftsventil"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Finns det möjlighet att dra ventilationsrör (100 mm) på vinden? För Pax har ett FTX-system modellen mindre som troligtvis skulle vara perfekt för dina behov. Eos 100 heter det.S smaragden skrev:Jag ag har köpt ett fritidshus på 80 m2 i norra dalarna. Byggt på 70- talet utan ventilation. Det finns en spisfläkt som knappt suger ut matoset. I badrummet finns en fläkt som suger ut luft då man är där. Efter en natt så är fönsterglaset i sovrummet fullt med kondensfukt. Det är i sovrum och kök som problemen syns mest. Hur kommer man bäst tillrätta med problemet? Sovrummen är små mellan 6 och 10m2. Räcken det med att sätta in en enkel Fresh 80 eller hellre Fresh 100? Finns även själv- stängande/ öppnande ventiler, ventiler som riktar luft uppåt och alla möjliga variationer. Man vill också hålla värmekostnaden nere men vill inte ha risk för mögel. Någon som löst liknande problem isf hur?
Har det själv i villa och det fungerar bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden