De senaste åren har jag haft en del hantverkare hos mig, bl.a har det bytts golv, kakel, dörrar osv. Efter varje moment har det blivit skador på saker jag inte tänkt byta. Bl.a bytte jag dörrkarmar och hantverkaren fullständigt massakrerade golvsocklarna som låg jämte, det var inga små repor utan stora bitar var bortslitna. Han tappade även ett verktyg och gjorde hål i mitt nylagda golv. Han avslöjade att han funderade på att använda sonens kritor för att fylla hålen och reporna eftersom företaget inte kunde ersätta skadorna, men jag sa stopp.

De andra hantverkarna har gjort liknande saker, repat och slarvat och haft sig och varit allmänt oaktsamma mot min egendom.

Är jag ovanligt petig eller har jag bara råkat ut för ovanligt oaktsamma hantverkare eller hantverkare som inte delar med sig av vad som händer under en byggprocess? (Typ att foder kommer behöva bytas vid golvbyte, att golvsocklar kommer brytas sönder vid karmbyte).


Dela gärna med dig av dina upplevelser.
 
Redigerat:
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
De senaste åren har jag haft en del hantverkare hos mig, bl.a har det bytts golv, kakel, dörrar osv. Efter varje moment har det blivit skador på saker jag inte tänkt byta. Bl.a bytte jag dörrkarmar och hantverkaren fullständigt massakrerade golvsocklarna som låg jämte, det var inga små repor utan stora bitar var bortslitna. Han tappade även ett verktyg och gjorde hål i mitt nylagda golv. Han avslöjade att han funderade på att använda sonens kritor för att fylla hålen och reporna eftersom företaget inte kunde ersätta skadorna, men jag sa stopp.

De andra hantverkarna har gjort liknande saker, repat och slarvat och haft sig och varit allmänt oaktsamma mot min egendom.

Är jag ovanligt petig eller har jag bara råkat ut för ovanligt oaktsamma hantverkare eller hantverkare som inte delar med sig av vad som händer under en byggprocess? (Typ att foder kommer behöva bytas vid golvbyte, att golvsocklar kommer brytas sönder vid karmbyte).


Dela gärna med dig av dina upplevelser.
Har byggt ett nyckelfärdigt hus med Eksjöhus och entreprenören som i sin tur tagit in diverse hantverkare som varit otroligt slarviga.
Golvet som är lagt har nivåskillnader i varje skarv, det skylls på att golvet är dåligt och man inte kan räkna med mer för ett 400 kronors golv? Det är repor och hål efter verktyg och det anser de också att man ska godta eftersom ett golv kan inte vara helt utan repor. Nog ska man ändå kunna räkna med ett relativt rep fritt golv i ett nybyggt hus? eller?
Sen ska vi inte prata om hur målaren utfört sitt jobb, det är under all kritik och ursäkten är att han faktiskt blir hemmablind när han målar och missar att han målat med annan färg upp i taket eller på väggen för den delen, att han fogat ojämnt och sedan bara målat färg över, att han målat mörkt färg över hela golvlisten och sedan försökt måla vit färg över för att dölja det, att han råkat slipa bort kanten på ett 90 gradigt hörn det skyller han på att det är dåligt material.
Jag hade kunnat utföra detta bättre själv men i min enfald så trodde jag att man kunde räkna med bättre utfört arbete för 2 miljoner som entreprenaden kostade men uppenbarligen var jag dum.
 
Mina äldre (för mer än ett år sedan) erfarenheter av hantverkare har varit att de kör lite som de känner. I regel en ganska amatörmässig nivå där de både sågat sönder material som skulle användas eller tabbat sig på annat vis.

Nu har jag dock haft förmånen att bara ha hantverkare som arbetar kvalitetsmässigt. Visst kan det ske olyckor där ett verktyg tappas eller att en bräda flisar sig, men i övrigt är det ordning och reda. Det enda jag egentligen vill gnälla på är att samtliga hantverkare har svårt att tänka på att deras arbete dammar nåt fruktansvärt (framförallt när de slipar väggar eller står med sågbordet inomhus) och inte stänger dammskyddsdörrar och annat omkring sig trots att det finns där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.