Hej
Grannens tomt går in som en kil framför min ut mot gatan. Men det är ingen bit som är till gagn för dom. Däremot för oss. Om vi är överens och vill skriva ett långt kontrakt på det, måste lantmäteriet ändå komma ut och ta sina hutlösa priser?
Eller gäller inga kontrakt om det inte har gått genom lantmäteriet?
Jag vill nämligen bygga garage och det blir omöjligt om vi inte kan nyttja den tomtbiten.
Det handlar om en kil på 120-150 m2.
Så att stycka av den och betala 65000:- för att sätta ut en pinne är lite mycket.

SarB
H hotrod34 skrev:
Hej
Grannens tomt går in som en kil framför min ut mot gatan. Men det är ingen bit som är till gagn för dom. Däremot för oss. Om vi är överens och vill skriva ett långt kontrakt på det, måste lantmäteriet ändå komma ut och ta sina hutlösa priser?
Eller gäller inga kontrakt om det inte har gått genom lantmäteriet?
Jag vill nämligen bygga garage och det blir omöjligt om vi inte kan nyttja den tomtbiten.
Det handlar om en kil på 120-150 m2.
Så att stycka av den och betala 65000:- för att sätta ut en pinne är lite mycket.
För det första ska ni inte stycka av den, ni bör reglera den.
Ni bör inte skriva ett nyttjanderättsavtal eftersom det är bundet till personen i fråga, däremot kan ett avtalsservitut vara en god ide. Personligen hade jag nog valt en reglering ändå, det hade känts tryggare att verkligen veta att garaget jag bygger är på min mark och säkra upp att det inte blir problem i framtiden. Att er fastighet utökas i areal och har ett garage på sin egen mark lär väl öka fastighetens värde på ett sätt som överstiger Lantmäteriets kostnad?

Hur som, det är ditt beslut, men ni kan ordna det genom avtal själva, se till att de blir korrekt upprättade och ta hjälp om ni själva inte är kunniga på området, annars kan pengarna ni sparar in i framtiden istället bli betydligt större utgifter för att reda upp situationen.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
I en sådan situation hade jag tagit kostnaden för att överföra marken till din fastighet. Det borde inte kosta så mycket som 65 000:- (om inte grannen har en fastighet som belastas med gamla olokaliserade rättigheter o.dyl. som behöver utredas).

Annars är det billiga alternativt ett avtalsservitut som registreras för knappt 1000:-. Förutom att området får nyttjas som tomtmark bör det nog uttryckligen skrivas att det också får bebyggas permanent.

Problemet är att servitut egentligen inte kan användas för att ge någon totalt nyttjande, vilket är eran avsikt. Finns en viss risk att antingen a) servitutet kan underkännas om det prövas i en tvist (om det skrivits utan syfte och avgränsningar) eller att b) en ägare vill göra något på marken som inte ryms inom servitutet och så grannen inte ger lov till (om det skrivits med syfte och avgränsningar)

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
För det första ska ni inte stycka av den, ni bör reglera den.
Ni bör inte skriva ett nyttjanderättsavtal eftersom det är bundet till personen i fråga, däremot kan ett avtalsservitut vara en god ide. Personligen hade jag nog valt en reglering ändå, det hade känts tryggare att verkligen veta att garaget jag bygger är på min mark och säkra upp att det inte blir problem i framtiden. Att er fastighet utökas i areal och har ett garage på sin egen mark lär väl öka fastighetens värde på ett sätt som överstiger Lantmäteriets kostnad?

Hur som, det är ditt beslut, men ni kan ordna det genom avtal själva, se till att de blir korrekt upprättade och ta hjälp om ni själva inte är kunniga på området, annars kan pengarna ni sparar in i framtiden istället bli betydligt större utgifter för att reda upp situationen.
Vad innebär att reglera tomten, till skillnad från att stycka av? Och vad kostar det?
Jag har skrivit till LM men får till svar att dom inte svarar på frågor eller ger råd till privatpersoner och privata bolag.
Med såna svar känner man sig helt utlämnad till lagboken.

Att reglera innebär att man flyttar över mark från en fastighet till en annan. Det bildas alltså ingen ny fastighet, vilket det gör vid avstyckning.

SarB
H hotrod34 skrev:
Vad innebär att reglera tomten, till skillnad från att stycka av? Och vad kostar det?
Jag har skrivit till LM men får till svar att dom inte svarar på frågor eller ger råd till privatpersoner och privata bolag.
Med såna svar känner man sig helt utlämnad till lagboken.
Stycka av innebär att man skapar en helt ny fastighet som ska vara varaktigt lämpad för sitt ändamål, exempelvis bostad. Att reglera däremot innebär att man reglerar in området i en redan befintlig fastighet så att den utökas, den måste också med hänsyn till omfång mm vara varaktigt lämpad för sitt ändamål. Kostnaden är svår att svara på utan att ha information om området osv, men man kan nog utgå ifrån minst 45 och i ert fall sannolikt betydligt mer.
LM behöver ta betalt för sin tid, men 15 min gratis hjälp inför en eventuell ansökan "är det sagt" att man ska få som privatperson. Skiljer sig säkert lite från kontor till kontor. LM ska ju inte fungera som konsult, men absolut svara på frågor i begränsat omfång. Det finns dock mycket bra info på hemsidan numer, har du kikat där?

Här tycker jag det är tveklöst till gagn för dig att köpa marken och reglera in den istället för något avtal. Du kommer inte få bygglov om det går in på grannens fastighet. Är grannfastigheten en större jordbruks- eller skogsfastighet? En sådan reglering kan generellt genomföras enkelt och ganska billigt men ibland finns det ju såklart omständigheter som försvårar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.