TheImprovisor
Parkslide är ju ett gissel sägs det, men om vi nu bortser från det en stund och försöker vara lite positiva och kreativa.

Kan växten användas till något? Har sett recept på saft, sylt, chutney och lite annat som man kan göra av de späda skotten.

Är det någon som vet om man kan använda någon annan del av växten till något? Stammarna är ju liknande bambu och bambu kan man ju ha till lite av varje.

Redigerat:
Min gamla mamma, som är avliden, planterade tom in parkslide på vår gård på 1960-talet. Fast på den tiden kallades den inte parkslide utan höstsyrén.

Jag vet ärligt talat inte vad man kan göra med parkslide. Har man öppen spis eller järnspis kan man väl elda med den. Nackdelen är väl att stammarna bara är fyllda med luft. Märker man lätt om man låter stammarna stå och torka över vintern. De torra stammarna väger ingenting.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Samma med min moster, hon hade det som prydnadsbuske i trädgården.

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Min gamla mamma, som är avliden, planterade tom in parkslide på vår gård på 1960-talet. Fast på den tiden kallades den inte parkslide utan höstsyrén.
Nu har du nog blandat ihop växterna. Höstsyren bruka vara namnet på en hortensia. Inte parkslide.

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu har du nog blandat ihop växterna. Höstsyren bruka vara namnet på en hortensia. Inte parkslide.
Japp. Det finns inga likhet alls.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag var ju barn dvs mellan 5 - 9 år när hon kom hem med den där plantan och planterade in i trädgården. Minns bara att hon "nämnde" just namnet höstsyrén men om det berodde på att den "påstods blomma" lika vackert som höstsyrénen minns jag inte.
Fakta är väl att den hade väldigt svårt att ta sig. Om hon planterade in den mitten av 1960-talet så stod den helt stilla fram till ca 2010. Det är de sista 15 åren den har börjat växa ordentligt. Minns inte ens själv när jag hörde de första varningarna om växten men det var inte så många år sedan. Men nu är det ju för sent att utrota den förstår jag. :(

Nej då, det är inte större problem att få bort. Men den är något envis.

TheImprovisor
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Samma med min moster, hon hade det som prydnadsbuske i trädgården.
De är ju fina att titta på när de blommar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej då, det är inte större problem att få bort. Men den är något envis.
Har tom läst någon tråd här på BH där "någon" hade försökt, eller tänkt häva ett fastighetsköp just på grund av att säljaren inte hade upplyst om att det växte parkslide på fastigheten. Eller där köparen krävt sänkt köpeskilling just på grund av denna växt som tydligen gör så många upprörda.

Ja, folk är hispiga vad det gäller parkslide. Det stämmer, det stämmer inte att det är omöjligt att bli av med den.

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
et är de sista 15 åren den har börjat växa ordentligt. Minns inte ens själv när jag hörde de första varningarna om växten men det var inte så många år sedan. Men nu är det ju för sent att utrota den förstår jag.
Månne det är en vipphortensia som avses vilket är något annat än parkslide.

https://tradgardsakademin.se/vipphortensia-och-hostsyren/#:~:text=”Den vanligaste och härdigaste sorten, Hydrangea paniculata ‘Grandiflora,’,många växter som blommar under sensommar och höst.

D Daniel 109 skrev:
Ja, folk är hispiga vad det gäller parkslide. Det stämmer, det stämmer inte att det är omöjligt att bli av med den.
Fast det verkar ju inte direkt enkelt heller. Du har ju försökt bevisa att det går att bli av med det, genom ditt test. Hur lång tid har det gått sedan du började och är allt borta nu?

Nej, den är inte borta. Men den är väldigt mycket mindre. Men en tämligen liten insats.
Det stämmer att det tar tid.

Min granne tvärs över vägen fick med parkslide i jorden när de gjorde om tomten så där har det växt ett par stammar/strån upp i thujahäcken men i år ser jag inget på väg upp så den kanske dog till slut.

Den har nog inte riktigt kommit igång än. Lämpligen ser man til att klippa av dem ett flertal gånger under sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.