15 420 läst ·
35 svar
15k läst
35 svar
Nytt yttertak, förra sommarens projekt
Läge läge läge, det är precis detta tankesätt som gör att marknaden ser ut som den gör. Ett renoveringsprojekt går för samma priser som ett nyrenoverat objekt är helt galet och en osund marknad. Jag betalar i alla fall inte för ett hus enbart på funktion!S Stego1 skrev:De flesta material för tak idag är fullt godkända och gör sitt jobb om allt är rätt utfört. Vad en viss takbeklädnad har med husets värde att göra är löjligt. Det enda är att om du säljer kåken kan inte det ha någon större prispåverkan. Vad spelar t ex. det för roll om du har Plannjasystemet eller ett tak med betongpannor? På håll ser man inte ens skillnad. I norrand är det vanligt med plåttak.
Skulle kåkarna på Lidingö ha plåttak skulle inte det påverka priserna ett dyft. Sedan kan man fråga sig varför man ska släpa upp flera ton tegel eller betongpannor på taket när det finns lättare alternativ som är minst lika bra och billigare.
Om det finns stollar som köper en kåk och är villiga att betala ett höre pris beroende på takbeklädnad är bara att gratulera.
Jag - i samma situation som ts, alltså nybliven pensionär- har under de senaste två åren bytt tak på vårt hus från 1981. Byggnadsyta 175 kvm, en plan, vinkel och valmat. Ner med de gamla pannorna bort med läkt och papp och sedan ny papp, läkt och takpannor. Vi (jag och hustrun) har tagit en sida i taget. Gjorde en ränna och tog ner pannorna där. Sedan till tippen. Vi har fått tag i en del nya pannor på Blocket och köpt en del på Hornbach. Hämtat själv med släp.
Det har gått mkt bra, värsta jobbet har varit alla kapningar i valvningarna och ränndalen. Har inte siffrorna just nu men det har kostat långt under 50 000 kr.
Det har gått mkt bra, värsta jobbet har varit alla kapningar i valvningarna och ränndalen. Har inte siffrorna just nu men det har kostat långt under 50 000 kr.
Jag skrev inledningsvis kostnad
100 000.
Där ingick även plåtslagren, som kostade mig dryga 20 000 kr för arbete o material.
Ska man endast plocka i nya tegelpannor, går det kanske att nyttja
gamla takplåtsdelar. Befintlig läkt mm.
Mer omständligt blir det på ett Shingeltak lagt direkt på råspont ovan takstolar.
Planja Regal, går att lägga rakt på Shingel. Men nu ville jag ha ordentligt med strö- och bärläkt, för ordentlig lutning, samt nåt rejält att skruva plåten i. C/C takstolar, 120 cm.
100 000.
Där ingick även plåtslagren, som kostade mig dryga 20 000 kr för arbete o material.
Ska man endast plocka i nya tegelpannor, går det kanske att nyttja
gamla takplåtsdelar. Befintlig läkt mm.
Mer omständligt blir det på ett Shingeltak lagt direkt på råspont ovan takstolar.
Planja Regal, går att lägga rakt på Shingel. Men nu ville jag ha ordentligt med strö- och bärläkt, för ordentlig lutning, samt nåt rejält att skruva plåten i. C/C takstolar, 120 cm.
Redigerat:
Hade varit intressant att se den kalkylen. Känns som materialet kostar mer....M mtmmtm skrev:
Intressant tråd, inte minst då taket byts på min kåk denna vecka. Jag valde dock att leja bort både tillbyggnad och takbyte pga tidsbrist - det ska bli intressant att se vad det landar på I arbetskostnad då jag tar allt på löpande. Räknar med 120h 'a 500kr exkl moms = ca 50000kr efter ROT för snickarna, plus plåtslagare och allt material. 1720st Benders candor kommer i morgon efter lunch 
Mycket nöjd med snickarna, de jobbar på som sjutton och jobbet hade tagit mig många gånger längre tid. Jag gör vad jag kan för att underlätta för dem och på så vis spara lite pengar. Hämta material, städa, lyfter upp virke mm med lastmaskinen.
Mycket nöjd med snickarna, de jobbar på som sjutton och jobbet hade tagit mig många gånger längre tid. Jag gör vad jag kan för att underlätta för dem och på så vis spara lite pengar. Hämta material, städa, lyfter upp virke mm med lastmaskinen.
Ja, vi är nog i färd med byta på vårt snart, då det lever på rejäl övertid, men är helt ok ännu. Har räknat på att göra det själv och landar då på 70 000 i material ungefär, tror jag det var. Pris rakt av, utan försök till att pruta.O olotor skrev:
Hej!S Stego1 skrev:De flesta material för tak idag är fullt godkända och gör sitt jobb om allt är rätt utfört. Vad en viss takbeklädnad har med husets värde att göra är löjligt. Det enda är att om du säljer kåken kan inte det ha någon större prispåverkan. Vad spelar t ex. det för roll om du har Plannjasystemet eller ett tak med
betongpannor? På håll ser man inte ens skillnad. I norrand är det vanligt med plåttak.S Stego1 skrev:De flesta material för tak idag är fullt godkända och gör sitt jobb om allt är rätt utfört. Vad en viss takbeklädnad har med husets värde att göra är löjligt. Det enda är att om du säljer kåken kan inte det ha någon större prispåverkan. Vad spelar t ex. det för roll om du har Plannjasystemet eller ett tak med betongpannor? På håll ser man inte ens skillnad. I norrand är det vanligt med plåttak.
Skulle kåkarna på Lidingö ha plåttak skulle inte det påverka priserna ett dyft. Sedan kan man fråga sig varför man ska släpa upp flera ton tegel eller betongpannor på taket när det finns lättare alternativ som är minst lika bra och billigare.
Om det finns stollar som köper en kåk och är villiga att betala ett höre pris beroende på takbeklädnad är bara att gratulera.
Många köpare är beredda att betala för estetiska material som är välkomponerade och ger en fin estetisk helhet. Andra köpare fokuserar mer på de praktiska aspekterna med ett boende. Är huset väl och nyrenoverat är det givetvis en fördel för köparen. De flesta beaktar både det estetiska, praktiska och skicket på fastigheten. Vi har alla olika prioriteringar men eftersom vissa, inte alla, föredrar ett vackert tak så har det givetvis en påverkan på priset.
jag följer dig, ska bli intressant att höra vad slutnotan hamnar på. Vi funderar på att byta all trä i taket, lägga helt ny isolering men behålla befintliga lertegelpannor. Kommer få första offerten nästa veckaD Danieln84 skrev:Intressant tråd, inte minst då taket byts på min kåk denna vecka. Jag valde dock att leja bort både tillbyggnad och takbyte pga tidsbrist - det ska bli intressant att se vad det landar på I arbetskostnad då jag tar allt på löpande. Räknar med 120h 'a 500kr exkl moms = ca 50000kr efter ROT för snickarna, plus plåtslagare och allt material. 1720st Benders candor kommer i morgon efter lunch
Jag har fakturan framför mig. Det var år 2013. Byte av papp, läkt, nya Palema pannor, målning av plåt, grovstädning samt bortförsel av gammalt material. Arbetskostnad inkl material 63000 kr. 78750 kr inkl moms. Efter rotavdrag (50% av arbetskostnaden) 55875 kr. (Jag skrev alltså lite fel innan). Väldigt prisvärt. De gjorde ett allvarligt misstag (de försökte täta ett ventilationsrör på taket med glasull, så det rann vatten rakt in på vinden). Det åtgärdades efter att jag klagade.Ramnemark skrev: