Hej!
Nu behöver jag lite tips och råd kring en balkongrenovering. Mitt hus är från 1950-talet och detsamma gäller förstås balkongen. Huset har timmerstomme beklädd med tegel och balkongen är en gjuten platta med C-balk i ett ramverk som penetrerar fasaden och går in i huset under golvet i rummet innanför. Räcke runt plattan och bandfalsad plåt ovanpå samt en droppnäsa i plåt på sidorna. Plåten har nu gjort sitt och behöver bytas. Besiktning gjord och plattan samt armeringen bedöms vara i gott skick.
Nu till frågan - plåt är ju inte så skönt att gå på och mellanrummet mellan plåt och dörrblad då det öppnas medger inte att först regla förbi plåtens åsar och sen lägga trall. Så jag funderar på nån sorts massagolv eller annan lösning som kan ”flytas” på betongen och vikas upp mot fasad och tröskel för ett absolut vattentätt och slitstarkt ytskikt. Jag vill kunna ställa ut en bänk och lite krukor utan att riskera skav och revor som förstör tätningen.
Är det en golvläggare jag ska kontakta? Takläggare? Eller kan jag göra detta själv? Jag har sett att Mapei har en produkt som skulle kunna vara intressant men som jag förstår får bara fackfolk använda den. Ytan jag är ute efter ska helst likna betong och vara behaglig att få på.
Kom med input!
/Linda