ok då får det räcka med en ventil då.

jag vet att det bara behövs en minimal lutning på det röda röret. jag var lite övertydlig på bilden.

ska göra som du säger så det blir jämn laddning, hur mkt märker man av det i praktiken?

dessutom har jag läst att man bör ladda tankarna från sidan och inte från toppen för att inte försämra skiktningen, det ställer till det lite med avluftningen, vill helst slippa manuella avluftningar så gott det går.

hur menar du med att utloppet från expansionen ska vara rakt upp?
menar du expansionskärlet så sitter det idag på övre plan och utloppet går sedan uppåt genom vinden ut genom yttertaket och med en böj där, annars skulle det väl regna in i kärlet.

tack för dina synpunkter, dom är guld värda.
även om rörkrökaren har fått "fria händer" så är det bra att ha lite kött på benen.
 
Jag har en fyrkantig tank på 3,75 kubik som jag laddar via en anslutning i toppen, ute vid ett hörn. Om det är optimalt vet jag inte, men skiktar sig gör det, även under laddning. Kände man på tanken innan den var isolerad så var gick skiktningen från varmt till kallt på ca 10 cm har jag för mig. Inget som gör mig sömnlös precis.
 
Det är så lågt flöde från pannan så ladda från sidan eller topp är helt oväsentligt, ännu en av alla myter kring vvs ;)

Dom få regndropparna som kommer ner utan böj är försumbara.

Låter riskabelt att ge rörkrökaren fria händer, se till at du har bra garranti, och betala inte förrän du är nöjd.
 
Matss: ja. fria händer fick han innan jag var så insatt. Tänkte att en fackman vet ju sånt här bäst men den uppfattningen har jag nu fått vända på.
Kommer att övervaka hans arbete och av erfarenhet av tidigare hantv. o dyl ska jag även notera arbetstiden samt betalning kommer inte att ske förränn systemet är fyllt och provkört/läckagetestat

förklara gärna hur du menade där med expansionens utlopp?

väntar som sagt på fler offertar från tanktillverkare.
fick idag den slutliga offerten från tanksvets.se, två 1500 liters (1 bars arbetstryck) tankar med dubbla vv slingor (10m+15m) i ena skulle gå på 16.800kr + 11.500kr + 2.500kr frakt exl. moms vilket landar på 38.500kr.
en bra bit över budgeten egentligen men man ska inte dumsnåla har ja lärt mig ;)

Gotlinds svets gav mig en offert på samma tankar, 42000 inkl frakt men exl moms.

Kaka4: skönt att höra, det är sån enorm skillnad att lyssna på installatörer/försäljare jämfört med dom som verkligen använder anläggningen.
 
Redigerat:
Jag köpte min 4m3 tank på vedsol i hedemora den kostade mig 33.000 med dubbla vvslingor fast utan frakt, det fixade jag själv..
 
jo, fick ett bra pris på en 3000 liters tank men med tanke på allt extraarbete som krävs så får jag ta smällen att två mindre blir dyrare.

förresten, tankarna jag nu fick en offert på från tanksvets var godkända för ett arbetstryck på 1bar.. mitt expansionskärl sitter på ca 7-8m höjd, det borde väl vara tillräckligt?
på vedpannan jag har idag sitter en manometer graderad 0-15 MP.
ett rött varningsträck på 10 och nålen står alltid på 7.
kan man anta att systemtrycket ligger på 0.7 bar? isf är det väl lugnt med en tank godkänd till 1 bar.. problemet är att jag inte hittar någon säkerhetsventil som öppnar under 1.5 bar
 
Redigerat:
Ja, det går bra.. Blir ju max 0.8 Bar..

nte många rektangulära tankar som e typade 1.5bar..
Enda tillverkare jag vet är Extuna tanksvets i Falun..

Blir mycket stål i en sådan tank..
 
jag kunde få tanken typad till 1.5 bar men det var givetvis en kostnadsfråga..
klarar jag mig med max 1 bar så räcker ju det.
problemet kvarstår att hitta en säkerhetsventil som öppnar vid 1 bar då..

till frågan ovan om den gamla manometern, någon som vet vad 7 mp står för?
 
hm sidan du länkar till visar mP - millipoise, vilket verkar vara någon viskocitetsenhet. hm...
megapascal skrivs väl MPa?

aja, jag tror hursomhelst att det är 0.7 bar vattentryck den visar.
 
Ahhh, mpa ja. da blir det 0.7 bar ja. :-)
Jeg rota litt der.
 
kickassford skrev:
problemet kvarstår att hitta en säkerhetsventil som öppnar vid 1 bar då..
Säkerhetsventilen ska bara öppna den dag expansionen fryser eller liknande, så 1,5 bar duger gott.

7 MPa = 70 bar
 
Redigerat:
okej. ska få ett expansionskärl tillverkat, 160 liter borde väl räcka till 3000 liter ackumulatorvolym + pannans 90 liter + radiatorer i 2 plan? har räknat på 3200 liter ca..
har det någon funktionell betydelse om det är ett liggande eller stående kärl?
 
nu har jag beställt ett liggande rektangulärt expansionskärl på 170 liter med samma mått och placeringar av anslutningar som jag har idag så det ska förhoppningsvis bara vara att byta ut det.

att det dessutom blev biilligare än rinkabys 160 liters tank gjorde inte saken sämre..
 
ska beställa dom väsentliga delarna till systemet nu och skulle behöva lite åsikter om jag tänker rätt.
tankarna är altså 2st 1500 liter och har element i två plan + två element i källaren.

öppet expansionskärl (måttbeställs, 170 liter), 2st 1500liters ack.tankar från Huskvarna, panna + spaksotning från billigtvvs.se.
övriga delar från Rinkabyrör:

Elpatron 6kw art.nr 2853 (kommer sitta strax under den övre vv-slingan i första tanken)

6st temperaturmätare art.nr 2818

Laddomat 21-60 art.nr 2806 (hur vet jag vilken jag bör ha? effecta kör med denna till sitt vedpaket)

Säkerhetsventil 1.5 bar 20r inv / 20r inv. art.nr 2992 (tänkte sätta den på framledning från pannan)

Shuntventil VRG130 25R art.nr 2902 (shunta radiatorvattnet)

Motor/ställdon för shuntventil VRG130 (ESBE ställdon ARA600 3-punkts styrsignal) art.nr 2908 (motor till shuntventilen ovan)

ThermOmatic ERA 10 RS art.nr 2870 (reglercentralen som styr shuntmotorn ovan, vill altså kunna ställa shunten så den automatiskt reglerar radiatortemp för att hålla en viss inomhustemp)

Blandningsventil 22cu med slätända art.nr 2968 (reglera tappvarmvattnets temperatur)

Ventilrör 22 med uttag art.nr 6108 (lite osäker på vad denna gör men jag tror mig förstått att man kopplar ihop kall/varmvattenledningarna till blandningsventilen ovan med denna?)


är det nånting jag missat eller fått om bakfoten?

det tillkommer några kulventiler, avtappningskranar, ca 15m 35mm kopparrör till fram och returledning och 15m 22mm till tappvatten samt rörisolering som jag sätter senare.

jag hade tänkt använda cirkulationspumpen till radiatorkretsen som idag sitter på returen (Grundfos UPS 15-35 x18) eller ska man köpa en ny Alpha 2 pump när man ändå kostar på?? isåfall, borde det vara Alpha2 25-40 130mm?

böjar, muffar, kopplingar och dyl får rörkrökarn ordna, det orkar jag inte sätta mig in i.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.