Hej,
Precis lagt ett nytt trägolv från dalafloda i våran nyinköpta lägenhet.
Rev upp det gamla golvet som legat sedan 40-talet då huset byggdes, hade gärna behålla det men det var för nedgången för att räddas.
Golvet ligger på träsylar och som Isolering låg det gamla byggrester, sågspån och småbitar av puts och tegel.
Nu till min fråga, sambon upptäckte små små kryp som sprang runt på golvet någon vecka efter vi lagt det. Har både dammsugit, torkat med osmo rengöring och haft på osmo underhållsvax men vi hittar fortfarande de små rackarna. Även upptäckt små fläckar, som skulle kunna vara hål men jag vet inte.
Alla skadedjur jag googlat på som husbock eller trägnagare tror jag inte på. Dels är dom för stora och ska inte trivas i dessa typer av miljöer.
Dessa djur är jätte små, typ 1/2 mm i bred, 2mm lång.
Någon som upplevt samma eller har en aning om vad det kan vara? Har inte sett dom i några andra rum trots att det ligger gamla golv där fortfarande.
Precis lagt ett nytt trägolv från dalafloda i våran nyinköpta lägenhet.
Rev upp det gamla golvet som legat sedan 40-talet då huset byggdes, hade gärna behålla det men det var för nedgången för att räddas.
Golvet ligger på träsylar och som Isolering låg det gamla byggrester, sågspån och småbitar av puts och tegel.
Nu till min fråga, sambon upptäckte små små kryp som sprang runt på golvet någon vecka efter vi lagt det. Har både dammsugit, torkat med osmo rengöring och haft på osmo underhållsvax men vi hittar fortfarande de små rackarna. Även upptäckt små fläckar, som skulle kunna vara hål men jag vet inte.
Alla skadedjur jag googlat på som husbock eller trägnagare tror jag inte på. Dels är dom för stora och ska inte trivas i dessa typer av miljöer.
Dessa djur är jätte små, typ 1/2 mm i bred, 2mm lång.
Någon som upplevt samma eller har en aning om vad det kan vara? Har inte sett dom i några andra rum trots att det ligger gamla golv där fortfarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt svåra och fota ja tycker inte det ser ut som det heller, dessa är verkligen små. Kanske var otydlig i min skrivelse också men det är inte många vi ser. Max 1 per dag. Försökte ta en ny bild med mitt finger med för att visa hur små dom är.Demmpa skrev:
Jo, jag sitter själv med i styrelsen så det är nästa steg. Tänkte mest om någon upplevts samma vid läggning av nytt trägolv. Något som kommit med i leveransen eller liknande.BirgitS skrev:
Tack för välkomnandet, varit aktiv läsare men aldrig postat något tidigare
”Kort om boklöss
Fullvuxna är boklöss (eller dammlöss som de också kallas) 1-3 mm. långa. Utseendemässigt liknar boklöss andra sorters löss, t.ex. hårlöss eller vägglöss. Till färgen är boklössen från ljus-ljus-grå, ljust gulaktiga till ljust bruna.”
”Kul fakta om boklöss
Dyker ofta upp i nybyggda hus innan alla material hunnit torka ut”
https://stick.se/skadedjur/bokloss/
Fullvuxna är boklöss (eller dammlöss som de också kallas) 1-3 mm. långa. Utseendemässigt liknar boklöss andra sorters löss, t.ex. hårlöss eller vägglöss. Till färgen är boklössen från ljus-ljus-grå, ljust gulaktiga till ljust bruna.”
”Kul fakta om boklöss
Dyker ofta upp i nybyggda hus innan alla material hunnit torka ut”
https://stick.se/skadedjur/bokloss/
Klicka här för att svara