Hej.

Tänker lägga ett nytt golv med fiskbensparkett på det här (se bilden). Golvet ligger ovanför en uppvärmd källare. Nedgången syns längs bort.

Existerande golvbjälkar är ca 7-8 cm höga mätt från brädorna, och jag vill räta upp allt så att underlaget ligger rakt och i våg innan parketten läggs.

Min fråga gäller hur man gör när man skall räta upp. Jag föreställer mig reglar skruvade (och/eller limmade?) på sidan av golvbjälkarna, och eventuellt någon extra regel som förstärkning där avståndet är alltför stort mellan bjälkarna. Sedan isolering mellan reglarna, spånplatta och överst parketten.

Ska det byggas upp så här? Behövs fuktspärr, och i så fall var? Var ska ”nollpunkten” för avvägningen läggas? Vilka dimensioner är lämpliga för reglar och spånplatta? Kan reglarna skäras till för att hålla höjden nede (exempelvis 95mm höga reglar är 1-1,5 cm över golvbjåalkar)? Jag vill samtidigt göra golvet så lågt som möjligt eftersom det ska anslutas till andra rum redan färdiglagda.

• Rum under renovering med synliga golvbjälkar, dammsugare och byggutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.