Vår villavagn verkar ta in lite lite vatten i ett hörn på taket.

Det är en engelsk vagn, med allt vad det innebär :mad::mad::mad: Inget är byggt som det ska. Jag skulle kunna skriva en roman om idiotsakerna de hittat på (Ex. armstöd till soffan fastskruvad utifrån med franskbult)

För två år sedan upptäcktes en mindre fuktskada ena hörnet på vagnen. Vid renoveringen hittades förutom ett gigantiskt myrbo av svartmyror bakom väggen, att det var lätta rötangrepp på en takstol och regel i hörnet. Dessa byttes.
Läckagesökning påbörjades, vagnen dränktes av vatten, förutom sommarens eget. Inget direkt fel hittades, en skarv tätades om, men fukt var det….. Jag började fundera på om det var svartmyrorna som drog in fukten. Allt fick stå och torka upp över sommaren och allt återställdes.
Nu kom vi dit i helgen, och hittade fukt i samma hörn. Jag fattar absolut inte ett enda något.

Taket är av tunn aluminium, med en 30mm isolering lagd direkt mot plåten inifrån. (Dessa engelsmän)
Kan det vara så att aluminiumen kondenserar så mycket, och att det rinner utmed ner till hörnet och skapar fuktskadorna?
Vad ska göras, ska man lägga ett nytt tak i trä, med papp på det gamla?
Isolera bättre, isolera på undertaket och lämna plåten fri?

Någon som testat Core-flex, kan det vara en lösning om det är något minimalt hål som man inte hittar?

Vad hade ni gjort?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.