11 420 läst · 47 svar
11k läst
47 svar
Nytt tak på timmerhus. Luftspalt, vindskyddsfolie, ångbroms?
Nja, det är på utsidan det ska vara diffusionsöppet. Insidan helst diffusionstät men kan vara diffusionströg (=ångbroms) om det finns speciella skäl till det. Om det finns en spalt som luftas med mögelstopp kan jag inte se att det finns speciella skäl. Båda lösningarna kommer att funka oavsett isoleringsmaterial.B byggarätt skrev:
Detta gäller inte lösningar med träullit som är fuktbalanserade...W witten skrev:Nja, det är på utsidan det ska vara diffusionsöppet. Insidan helst diffusionstät men kan vara diffusionströg (=ångbroms) om det finns speciella skäl till det. Om det finns en spalt som luftas med mögelstopp kan jag inte se att det finns speciella skäl. Båda lösningarna kommer att funka oavsett isoleringsmaterial.
Utan det viktiga är att inte ha tätskikt som kan låsa in fukt... nu finns den takpapp som behöver öppnas i nock och samtidigt skyddas mot insektsangrepp
Både träullit och cellulosafiber är väl beprövade konstruktioner och eftersom huset ska användas som fritidshus så kommer torkning och fuktlast behöva utgå både utåt och inåt vilket en träullit cellulosa eps konstruktion åstadkommer
Man kan inte släppa ut fukt i isoleringen hur som helst bara för att den kan buffra viss mängd fukt. Även om det går att fuska mer med hygroskopisk isolering är det inte så man ska bygga.
Nu förenklar du resonemanget...konstruktionen bygger på ventilerat utrymme med självdrag.. eldstad där råder undertryck inne dvs väldigt lite fukt avsätts vid nollgenomgången i isoleringen !D Daniel 109 skrev:
Den fukt som tillfälligt tas upp av träulliten avges när huset är utan människor( fritidshus)
Men innanför isoleringen, som bygger normalt sett.
Om konstruktionen ska sitta i ett vanligt bostadshus behövs diffusionströg eller diffusionsstopp men i detta fallet är det ett fritidshus och mängden isolering är inte full standard utan mellan bjälkarna och bör inte ha plastfolieD Daniel 109 skrev:
Då gäller det att användningen an huset inte ändras.
Det funkar säkert i det här fallet, men jag köper inte påståendet att det är så det SKA vara.
Det funkar säkert i det här fallet, men jag köper inte påståendet att det är så det SKA vara.
Idealet i det här fallet hade varit macrodach isolering utifrån ...D Daniel 109 skrev:
Nu kommer TS att få en bekväm lösning utan att behöva lägga om yttertaket och få behaglig miljö inne med träullit och med cellulosans fuktbalanserande funktioner
Det kommer fungera bra
Jag tycker att du komplicerar till det i onödan för TS när du pratar om fuktbalansering. Huvudprincipen är ju att bygga så att fukt inte kan ta sig in alls, vare sig inifrån i form av ånga eller utifrån i form av regn. Det som råkat ta sig in på grund av att inget i världen är perfekt går ut i ångform genom luftspalten. Så fungerar i princip alla konventionella konstruktioner som man kan ta från en byggteknikbok eller exempelvis Paroc eller Isovers hemsida.
Våran timmerkåk isolerade vi om innertaket på för en månad sen. Det låg björkbark mellan ribborna, sen läktoch plåttak. Vi blev rekomenderade att inte bygga luftspalt innanför nävern då risken fanns att luftflödet blev för litet för att ta hand om fukt. Men att plasta precis innan innertaket och tejpa skarvarna var ett måste. Rekomenfationerna var från min farbro som varit snickare i 20 år.
Vårat är dock inte ett fritidshus längre, vi bor här heltid.H Hagens Timmer skrev:Våran timmerkåk isolerade vi om innertaket på för en månad sen. Det låg björkbark mellan ribborna, sen läktoch plåttak. Vi blev rekomenderade att inte bygga luftspalt innanför nävern då risken fanns att luftflödet blev för litet för att ta hand om fukt. Men att plasta precis innan innertaket och tejpa skarvarna var ett måste. Rekomenfationerna var från min farbro som varit snickare i 20 år.