Håller på att byta taket, utlejt på en firma. Nu har dom i veckan rivit av det gamla och lagt underlagspapp, i veckan blir det läktning osv. Var idag uppe och kollade och blir lite fundsam. Är en svensk firma, men byggarna är inte svenska så dom kan jag inte prata med. Har en bra representant från firman som jag skall prata med i vecka, men här brukar man ju få bra feedback.
1: pappen är som specat i offerten diffusionsöppen, men det är en polsk papp som jag inte hittar info om. MDM titatnium heter den. Är det ngt man skall oroa sig för?
2: man har enligt ök tagit bort en oanvänd avloppsavluftning samt en avluftningshuv. Men dom har inte lappat igen hålen i undertaket, utan bara lagt papp över. Det kan väl inte vara ok? Hålen är ju 100-150mm
3: dom burit ned allt tegel (fattar inte varför dom inte byggt en kana), vilket innebär att det har varit massor av spring på den nylagda pappen. Oroar mig för att den är söndertrampad på sina ställen. Kan se ett par skador som inte går igenom, men det känns ju inte bra..
4: rent generellt känns pappen slarvigt lagd, mycket bulor på sina ställen, och på andra så spänner den då den är häftad för tight (tex i ränndalar)
5
å det lilla taket satt det "mögelstoppar" för att ventilera undertaket. Satte dessa då jag byggde upp i nock i rummet under. Dessa har man rivit bort och inte ersatt. Kanske man inte behöver dem då det är diffusionsöppen papp?
Ett par bilder som visar hur det ser ut.
1: pappen är som specat i offerten diffusionsöppen, men det är en polsk papp som jag inte hittar info om. MDM titatnium heter den. Är det ngt man skall oroa sig för?
2: man har enligt ök tagit bort en oanvänd avloppsavluftning samt en avluftningshuv. Men dom har inte lappat igen hålen i undertaket, utan bara lagt papp över. Det kan väl inte vara ok? Hålen är ju 100-150mm
3: dom burit ned allt tegel (fattar inte varför dom inte byggt en kana), vilket innebär att det har varit massor av spring på den nylagda pappen. Oroar mig för att den är söndertrampad på sina ställen. Kan se ett par skador som inte går igenom, men det känns ju inte bra..
4: rent generellt känns pappen slarvigt lagd, mycket bulor på sina ställen, och på andra så spänner den då den är häftad för tight (tex i ränndalar)
5
Ett par bilder som visar hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Fel fel och fel bara riva av och börja om. Sen är du som husägare faktiskt ansvarig för att arbetsmiljölagen följs!! En firma som byter tak utan någon ställning alls är extremt oseriösa.
Några exempel på konkreta fel?
Dom har ställning på tre sidor av huset. Det är ett hörn som är lite trixigt där stegen står, till vänster i den bilden är det ett nästan platt tak (där dom för övrigt trampat sönder plåten)
Dom har ställning på tre sidor av huset. Det är ett hörn som är lite trixigt där stegen står, till vänster i den bilden är det ett nästan platt tak (där dom för övrigt trampat sönder plåten)
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
1. Har dom tagit bort den gammal pappen under? Varför lägga diffusionsöppen papp någon anledning till detta?
2. Nej det är absolut inte okej.
3. svårt att säga hur illa utan bilder.
4. Slarvigt och felaktigt lagt väldigt knöligt som om gammal papp är kvar under sen att skarva som dom gjort och bara tejpa över är inte okej speciellt vid ränndalen.
5. Biffusionsöppen papp eftersätter inte "mögelstoppar".
2. Nej det är absolut inte okej.
3. svårt att säga hur illa utan bilder.
4. Slarvigt och felaktigt lagt väldigt knöligt som om gammal papp är kvar under sen att skarva som dom gjort och bara tejpa över är inte okej speciellt vid ränndalen.
5. Biffusionsöppen papp eftersätter inte "mögelstoppar".
Jo dom har tagit bort gamla pappen, diffusionsöppen var det dom föreslog och det borde väl inte skada.
Förutom ränndalarna där jag anser att dom gjort direkt fel så får jag allmänt ett slarvigt intryck. Bifogar ett par bilder till. Skall träffa byggledaren/representanten imorgon så all input är välkommen.
Förutom ränndalarna där jag anser att dom gjort direkt fel så får jag allmänt ett slarvigt intryck. Bifogar ett par bilder till. Skall träffa byggledaren/representanten imorgon så all input är välkommen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite återkoppling. Hade ett bra möte och gick igenom allt med "byggledaren" igår morse. Dom skall fixa till det som är knas. Ikväll blir det ny inspektionsrunda så man får hoppas det ser bra ut nu och arbetsledarna har bättre koll på "gubbarna". Får en del målningsarbete som kompensation.....
Ska gamla nocken och vindskivor vara kvar eller varför har man inte rivit ner den?
Tycker också att pappläggningen ser ovanligt oproffsigt ut, hoppas det blir bättre efter mötet!
Sen kan jag ju säg att ställningen inte är godkänd, men tyvärr har mindre firmor inte råd med det. Vi har tappat nästan alla våra takjobb efter att vi började lägga till godkänd ställning i offerterna.. Folk är inte villiga att betala för det ändå tycker dom att det är dumt att det dör 1 byggare i månaden
Tycker också att pappläggningen ser ovanligt oproffsigt ut, hoppas det blir bättre efter mötet!
Sen kan jag ju säg att ställningen inte är godkänd, men tyvärr har mindre firmor inte råd med det. Vi har tappat nästan alla våra takjobb efter att vi började lägga till godkänd ställning i offerterna.. Folk är inte villiga att betala för det ändå tycker dom att det är dumt att det dör 1 byggare i månaden
Klicka här för att svara