jag behöver byta lås i entrédörren (pardörr) till min gård. Nu sitter det ett lås typ Assa 2000 som passar väldigt illa i dörrbladet och inte alls är tidstypiskt, så helst skulle jag vilja byta till ett med traditionell nyckel, typ 7- eller 9-tillhållarlås. Hur är säkerheten med denna typ av lås (t ex Assa 40B7) jämfört med vanliga villalås?
Just 40B7 som är avsett för äldre dörrar har ju ingen hakregel, men det skulle ju kanske gå att komplettera med ett 9-tillhållarlås med hakregel för att öka säkerheten ytterligare?
Hur har ni löst låsen i era gamla hus?
Just 40B7 som är avsett för äldre dörrar har ju ingen hakregel, men det skulle ju kanske gå att komplettera med ett 9-tillhållarlås med hakregel för att öka säkerheten ytterligare?
Hur har ni löst låsen i era gamla hus?
Produkter som diskuteras: "40B7"
Låshus 40B7-75 Assa
Fallregellås med 7-tillhållare
3 437 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
40B7 har tidigare varit klassat enligt klass 3 tillsammans med rätt nyckelskyltar och slutbleck, men den är inte klassad längre.
Hålbilden helt annorlunda vilket gör att det kommer krävas täckskyltar om du inte lagar hålen i dörren innan montage.
Utöver det så måste det passiva dörrbladet sitta fast med klassade behör för att det ska vara bra.
Sedan så ska dörrarna ha bakkantsbeslag om dörrarna är utåtgående.
Med det sagt så avråder jag från byte till tillhållarlås då det är betydligt sämre ur utrymningssynpunkt.
Att lämna en nyckel i på insidan gör det lätt för buset att ta sig in utifrån (ca 10sekunder) men det hindrar samtidigt en behörig t.ex en familjemedlem att passera då de inte kan låsa upp med nyckel om det sitter en nyckel i på insidan.
Det kan även vara svårt att manövrera ett tillhållarlås i en nödsituation och ni måste utrymma mitt i natten och eventuellt ha tag i nyckelknippan du glömt där du utrymde ifrån, även med nyckeln sittandes i låset så visar verkliga utrymningar att människor misslyckas manövrera tillhållarlås i nödsituationer.
Ett 7-tillhållarlås kräver även att man vrider nyckeln 2 varv vid låsning/upplåsning.
Det kanske ser mer tidsenligt ut men hanteringsmässigt är det en sämre lösning.
Om jag vore en så skulle jag snarare lägga pengar på andra trycken, vredskylt, täckskylt och trimringar (runda cylinderringar) samt cylinderhylsor om ni har assa cylindrar.
Med lite tur så kanske ni hittar behör och trycken som är passar bättre.
Det tråkiga är att ASSA inte har mycket kvar hela deras gamla epok-serie, för där fanns det snygga trycken och täck/vredskylt.
Jag hade även bytt ut låshuset om det sitter ett låshus 2000 till ett med hake då ni har en pardörr.
Hålbilden helt annorlunda vilket gör att det kommer krävas täckskyltar om du inte lagar hålen i dörren innan montage.
Utöver det så måste det passiva dörrbladet sitta fast med klassade behör för att det ska vara bra.
Sedan så ska dörrarna ha bakkantsbeslag om dörrarna är utåtgående.
Med det sagt så avråder jag från byte till tillhållarlås då det är betydligt sämre ur utrymningssynpunkt.
Att lämna en nyckel i på insidan gör det lätt för buset att ta sig in utifrån (ca 10sekunder) men det hindrar samtidigt en behörig t.ex en familjemedlem att passera då de inte kan låsa upp med nyckel om det sitter en nyckel i på insidan.
Det kan även vara svårt att manövrera ett tillhållarlås i en nödsituation och ni måste utrymma mitt i natten och eventuellt ha tag i nyckelknippan du glömt där du utrymde ifrån, även med nyckeln sittandes i låset så visar verkliga utrymningar att människor misslyckas manövrera tillhållarlås i nödsituationer.
Ett 7-tillhållarlås kräver även att man vrider nyckeln 2 varv vid låsning/upplåsning.
Det kanske ser mer tidsenligt ut men hanteringsmässigt är det en sämre lösning.
Om jag vore en så skulle jag snarare lägga pengar på andra trycken, vredskylt, täckskylt och trimringar (runda cylinderringar) samt cylinderhylsor om ni har assa cylindrar.
Med lite tur så kanske ni hittar behör och trycken som är passar bättre.
Det tråkiga är att ASSA inte har mycket kvar hela deras gamla epok-serie, för där fanns det snygga trycken och täck/vredskylt.
Jag hade även bytt ut låshuset om det sitter ett låshus 2000 till ett med hake då ni har en pardörr.
Tack för bra svar!
Dörren behöver verkligen lagas upp som synes - jag har återställt den halva rundstav som täcker skarven mellan dörrparen - den hade man tidigare sågat ur för att få plats med en täckskylt bakom vred och nyckelhål - det såg verkligen inte kul ut! Tanken var ett 40B7 med låsdjup 85 för att få in låset längre in så att man inte behöver förstöra snickeridetaljerna, men det låter som att det inte är någon jättebra idé handhavandemässigt. Jag hade som sagt tänkt komplettera med t ex 309 Connect för att få hakregelfunktionen när man är borta.
Märkligt att man inte skall kunna få till en riktigt bra låsfunktion som också passar ihop med husets!?
Dörren behöver verkligen lagas upp som synes - jag har återställt den halva rundstav som täcker skarven mellan dörrparen - den hade man tidigare sågat ur för att få plats med en täckskylt bakom vred och nyckelhål - det såg verkligen inte kul ut! Tanken var ett 40B7 med låsdjup 85 för att få in låset längre in så att man inte behöver förstöra snickeridetaljerna, men det låter som att det inte är någon jättebra idé handhavandemässigt. Jag hade som sagt tänkt komplettera med t ex 309 Connect för att få hakregelfunktionen när man är borta.
Märkligt att man inte skall kunna få till en riktigt bra låsfunktion som också passar ihop med husets!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen orsak till 85mm då nuvarande troligen är standardmått och då 50mm, alltså skulle en vanlig 75mm vara 25mm djupare in till centrum.
När jag ser trycket (vackert trycke) så känner jag att jag kanske tänkte rätt i min gissning då jag tänkte på trycke 1887 trycke 1903 är rätt snyggt det med.
http://www.assa.se/Other/ASSA/Products/Broschyrer Svenska/Behor/M2502 1005 Trycken för webben.pdf
Men jag är osäker på om trycke 1887 går att beställa än, jag är tveksam men då de har kvar materialet på hemsidan så kanske det fortfarande är möjligt.
Sedan tänkte jag vredskylt 4330 täckskylt 4230 men tyvärr så säljs dom inte längre men många gillar vredskylt 4318 täckskylt 4218.
Angående låshuset att du anser att den krockar med strukturen så kan du köpa låshusen med 70mm dorndjup om du ändå funderar över att laga dörren.
http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...lashus/connect/godkanda-regellas/lashus-2002/
För den som vill se den gamla epok katalogen från assa (i den syns 4230).
https://www.pdf-archive.com/2017/08/13/epok-dorrhandtag-fr-n-assa/epok-dorrhandtag-fr-n-assa.pdf
Vissa trycken finns fortfarande i produktion, okej att det finns andra tillverkare som gör liknande trycken men det är ofta ihåliga och rangliga, är det något assa är duktiga på så är det trycken ofta solida och kraftiga.
När jag ser trycket (vackert trycke) så känner jag att jag kanske tänkte rätt i min gissning då jag tänkte på trycke 1887 trycke 1903 är rätt snyggt det med.
http://www.assa.se/Other/ASSA/Products/Broschyrer Svenska/Behor/M2502 1005 Trycken för webben.pdf
Men jag är osäker på om trycke 1887 går att beställa än, jag är tveksam men då de har kvar materialet på hemsidan så kanske det fortfarande är möjligt.
Sedan tänkte jag vredskylt 4330 täckskylt 4230 men tyvärr så säljs dom inte längre men många gillar vredskylt 4318 täckskylt 4218.
Angående låshuset att du anser att den krockar med strukturen så kan du köpa låshusen med 70mm dorndjup om du ändå funderar över att laga dörren.
http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...lashus/connect/godkanda-regellas/lashus-2002/
För den som vill se den gamla epok katalogen från assa (i den syns 4230).
https://www.pdf-archive.com/2017/08/13/epok-dorrhandtag-fr-n-assa/epok-dorrhandtag-fr-n-assa.pdf
Vissa trycken finns fortfarande i produktion, okej att det finns andra tillverkare som gör liknande trycken men det är ofta ihåliga och rangliga, är det något assa är duktiga på så är det trycken ofta solida och kraftiga.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Låset som sitter i idag är mycket riktigt ett med dorndjup 50mm in till centrum. Mitt behov är minst 55mm in till centrum och då tolkar jag det som att jag behöver ett lås med (totalt) djup 85mm. Jag har framför mig ett 40B7-75, och där är det bara 45mm till centrum.1 123abc skrev:
Tack! Det är köpt på Gyllenhaks Byggnadsvård det är deras egen tillverkning gjort i massiv mässing och verkligt gediget. Dom har även en del andra tillbehör som känns mera rätt tidstypiska.1 123abc skrev:
Tappar man något i funktion om man inte väljer långskylt på utsidan utan bara signar runt trycks och låscylinder, eller är det enbart en säkring mot slitage?
Du har rätt om dorndjupet för 40B7 måttet 85 är låshusets totala djup och 85mm har dorndjup 55mm, jag var nog lite trött.krillek skrev:
Låset som sitter i idag är mycket riktigt ett med dorndjup 50mm in till centrum. Mitt behov är minst 55mm in till centrum och då tolkar jag det som att jag behöver ett lås med (totalt) djup 85mm. Jag har framför mig ett 40B7-75, och där är det bara 45mm till centrum.
Tack! Det är köpt på Gyllenhaks Byggnadsvård det är deras egen tillverkning gjort i massiv mässing och verkligt gediget. Dom har även en del andra tillbehör som känns mera rätt tidstypiska.
Tappar man något i funktion om man inte väljer långskylt på utsidan utan bara signar runt trycks och låscylinder, eller är det enbart en säkring mot slitage?
De har en behörssats till assa 2000/2002, det står att det är för evo lås men det är samma behör även till gamla assa 2000.
Jag genomsökte några byggnadsvårds sidor efter vredskyltar och behör när jag skrev förra inlägget men hittade inget på de jag gick igenom.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=index&cPath=10_313
Det finns en del företag som tagit fram olika behörssatser till assa 2000/2002 problemet brukar bara vara att hitta dem.
En vredskylt behövs på insidan till assa 2000 men den på utsidan behövs inte om det inte finns hål eller annat fult den täcker över,
Att använda en täckskylt på utsidan kan skapa ett önskat/tidstypiskt utseende och vara estetiskt tilltalande.
Om du använder 40B7 så väljer du om du vill använda långskyltar eller inte, när det var godkänt så skulle en godkänd nyckelskylt användas för godkännandet men du är fri att göra som du vill så länge du inte har några försäkringskrav, även om du har krav på kl3 så kan de uppnås med ett extra kompletterande lås.
Klicka här för att svara