4 457 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Nytt larm, behålla trådat?
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Vi bor i en villa sen ett drygt år där det sitter ett befintligt larm, som vi av en del anledningar vill byta ut.
Det hanterar rätt få enheter.
Det sitter på ett rått dumt ställe, skulle vi bygga nytt så skulle vi sätta centralen på en helt annan plats.
Det är enligt mig dyrt. Larmet är friköpt, men "låst" med serviceavtal hos larmbolaget som driftar det. Vi betalar 2400/år för servicebolag och 2400/år för larmcentral.
Jag har ingen aning om vad serviceavtalet egentligen är till för, bortsett från att dom äger huvudkoder. Batteribyte ingår iallafall inte.
Vi vill ha ett larm som är lite modernare, och som är vårt eget på riktigt. Slippa boka tid med en tekniker för att göra en så enkel sak som att byta sim-kort, osv. Vi har nu ingen som helst koll på om/hur vårt eget larm fungerar.
Har kikat på Ajax, som ser ut att vara precis på den nivå jag vill ha det, men är det dumt att "kasta bort" alla trådade enheter vi har?
Det som finns nu är 4 IR-deckare, en magnetkontakt, knappsats och inomhussiren.
En av deckarna är bortkopplad pga för lite kapacitet i centralen, en har vi täckt över då den falsklarmar hela tiden.
Om vi ändå skulle vilja byta plats på centralen så gissar jag att all tråd måste dras om?
Finns det moderna hybridlarm som har trådade anslutningar som kan kan/får sköta själv, utan avtal?
Har inget emot att låta en firma komma och installera åt mig, men sen vill jag vara klar med dom.
Det sitter på ett rått dumt ställe, skulle vi bygga nytt så skulle vi sätta centralen på en helt annan plats.
Det är enligt mig dyrt. Larmet är friköpt, men "låst" med serviceavtal hos larmbolaget som driftar det. Vi betalar 2400/år för servicebolag och 2400/år för larmcentral.
Jag har ingen aning om vad serviceavtalet egentligen är till för, bortsett från att dom äger huvudkoder. Batteribyte ingår iallafall inte.
Vi vill ha ett larm som är lite modernare, och som är vårt eget på riktigt. Slippa boka tid med en tekniker för att göra en så enkel sak som att byta sim-kort, osv. Vi har nu ingen som helst koll på om/hur vårt eget larm fungerar.
Har kikat på Ajax, som ser ut att vara precis på den nivå jag vill ha det, men är det dumt att "kasta bort" alla trådade enheter vi har?
En av deckarna är bortkopplad pga för lite kapacitet i centralen, en har vi täckt över då den falsklarmar hela tiden.
Om vi ändå skulle vilja byta plats på centralen så gissar jag att all tråd måste dras om?
Finns det moderna hybridlarm som har trådade anslutningar som kan kan/får sköta själv, utan avtal?
Har inget emot att låta en firma komma och installera åt mig, men sen vill jag vara klar med dom.
Tycker du ska kolla på Vanderbilt SPC som är ett modernt hybridlarm. Byggs upp med moduler om 8 ingångar där modulerna knyts ihop med en busskabel. Så vill du flytta centralen till annan plats kan du sätta en eller flera ingångsmoduler på platsen för den befintliga centralen och bara dra en busskabel (fyra trådar) till nya centralen. Finns även bra möjligheter till integration med hemautomation om du skulle vilja det. Massor av information hittar du i den speciella SPC tråden.n_sandstrom skrev:
Vi bor i en villa sen ett drygt år där det sitter ett befintligt larm, som vi av en del anledningar vill byta ut.
För min del skulle det inte passa att beställa hem ett spc-larm och börja koppla själv, som alla verkar göra i spc-tråden. Särskilt om du vill ha kvar det trådade vilket är fullt möjligt. Dels är det rätt svårt och rätt mycket jobb för en hemmapulare, och risk att det blir dåligt. Sen tror jag inte att du kan göra nån koppling till larmcentral eftersom sådana kräver installationsintyg av en certifierad installatör, i alla fall de som jag har pratat med. Är du nöjd med att det piper i fickan när larmet går, när du kanske sitter i möte på jobbet, eller är på phuket på semester, eller vill du att en larmcentral tar hand om problemet.
Min larminstallatörsfirma installerade en kombination av befintliga trådade enheter och nya trådlösa och kopplade upp mot central och mobilapp över fiber och mobilnät och nu är det jag som sköter larmet. Jag kan ringa dem om jag vill men jag måste inte. Jag kan tex byta sim-kort själv. Viktigt att du ser till att få ta över installatörskoden, sen är det du som bestämmer. Jag betalar 1200 kr/år för centralkopplingen, that’s it.
Om du har problem med falsklarm från en ir-detektor kanske du vill att en firma ser över dem. Risken för falsklarm är väl också en anledning till att larmcentraler inte accepterar kopplingar från vilket hempul som helst.
Om du bor i stockholmsområdet finns det många firmor att kontakta, som normalt vänder sig till företag. Sen beror det ju på lite vilket fabrikat de använder sig av, men det är ju egentligen av mindre betydelse bara dina krav är uppfyllda. Själv har jag dsc neo och är supernöjd.
Mitt dsc neo-larm kan installeras med expansionsmodul där du kopplar in det befintliga trådade, en kabel till ny plats för central, och sen komplettera med ytterligare trådlösa enheter och integrationer.
Min larminstallatörsfirma installerade en kombination av befintliga trådade enheter och nya trådlösa och kopplade upp mot central och mobilapp över fiber och mobilnät och nu är det jag som sköter larmet. Jag kan ringa dem om jag vill men jag måste inte. Jag kan tex byta sim-kort själv. Viktigt att du ser till att få ta över installatörskoden, sen är det du som bestämmer. Jag betalar 1200 kr/år för centralkopplingen, that’s it.
Om du har problem med falsklarm från en ir-detektor kanske du vill att en firma ser över dem. Risken för falsklarm är väl också en anledning till att larmcentraler inte accepterar kopplingar från vilket hempul som helst.
Om du bor i stockholmsområdet finns det många firmor att kontakta, som normalt vänder sig till företag. Sen beror det ju på lite vilket fabrikat de använder sig av, men det är ju egentligen av mindre betydelse bara dina krav är uppfyllda. Själv har jag dsc neo och är supernöjd.
Mitt dsc neo-larm kan installeras med expansionsmodul där du kopplar in det befintliga trådade, en kabel till ny plats för central, och sen komplettera med ytterligare trådlösa enheter och integrationer.
Redigerat:
Det finns absolut inget som hindrar att man låter en larmfirma installera SPC-larmet och ser till att få det anslutet till larmcentral om man så önskar.aspa-hasse skrev:
För min del skulle det inte passa att beställa hem ett spc-larm och börja koppla själv, som alla verkar göra i spc-tråden. Dels är det rätt svårt och rätt mycket jobb för en hemmapulare, och risk att det blir dåligt. Sen tror jag inte att du kan göra nån koppling till larmcentral eftersom sådana kräver installationsintyg av en certifierad installatör, i alla fall de som jag har pratat med. Är du nöjd med att det piper i fickan när larmet går, när du kanske sitter i möte på jobbet, eller är på phuket på semester, eller vill du att en larmcentral tar hand om problemet.
Min larminstallatörsfirma installerade och kopplade upp mot central och mobilapp över fiber och mobilnät och nu är det jag som sköter larmet. Jag kan ringa dem om jag vill men jag måste inte. Jag kan tex byta sim-kort själv. Viktigt att du ser till att få ta över installatörskoden, sen är det du som bestämmer. Jag betalar 1200 kr/år för centralkopplingen, that’s it.
Om du bor i stockholmsområdet finns det många firmor att kontakta, som normalt vänder sig till företag. Sen beror det ju på lite vilket fabrikat de använder sig av, men det är ju egentligen av mindre betydelse bara dina krav är uppfyllda.
Mitt dsc neo kan installeras med expansionsmodul där du kopplar in det befintliga trådade, en kabel till ny plats för central, och sen komplettera med ytterligare trådlösa enheter och integrationer.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag har inget emot att anlita firma för installation, jag skulle säkert kunna lära mig att göra det själv, men att balansera slingor är inget jag är sugen på.
Det viktigaste är såklart att larmet hörs, sedan att vi som bor här får reda på det.
Har gott om släkt och vänner nära, så helst skulle externa personer kunna läggas in när vi är på semester osv.
Det finns också rätt stor safeland-samverkan här, så deras tjänst skulle inte skada.
Traditionell larmcentral skadar ju inte, men det har ärligt talat rätt låg prio.
Vi vill även riva bort ett väggparti där alla gamla kablar passerar, så det skulle bli lösa enheter som återanvändes, inte mycket installation. För jag antar att larmfirmor drar om kabel snarare än att skarva?
Vad för slags enheter är universella mellan larmsystem?
1200/år låter betydligt rimligare ån vår kostnad på verisure-nivå.
Vart hittar man lättast ungefärliga priser på DSC eller SPC-system?
Det viktigaste är såklart att larmet hörs, sedan att vi som bor här får reda på det.
Har gott om släkt och vänner nära, så helst skulle externa personer kunna läggas in när vi är på semester osv.
Det finns också rätt stor safeland-samverkan här, så deras tjänst skulle inte skada.
Traditionell larmcentral skadar ju inte, men det har ärligt talat rätt låg prio.
Vi vill även riva bort ett väggparti där alla gamla kablar passerar, så det skulle bli lösa enheter som återanvändes, inte mycket installation. För jag antar att larmfirmor drar om kabel snarare än att skarva?
Vad för slags enheter är universella mellan larmsystem?
1200/år låter betydligt rimligare ån vår kostnad på verisure-nivå.
Vart hittar man lättast ungefärliga priser på DSC eller SPC-system?
Om du har trådade enheter så kan de nästan alltid återanvändas utom knappsatsen. Det är klart att du kan skarva kabel men det är svårt att säga vad som är bäst i ditt fall. Det är i stort sett fråga om vad som är minst jobb.
Det går såklart att sätta upp utomhus- och inomhussirener. Om du har larmcentral så definierar du en åtgärdslista, typiskt att ringa runt till vissa personer, om de inte får napp så skickar de ut en bil. Om de ser brand eller inbrottstjuv i kameran så skickar de bil direkt, eller vad man vill göra.
När det gäller priser så kanske ett larm kostar som en platt-tv eller en bra diskmaskin men det varierar med hur mycket du kryssar i optionslistan. En firma kanske lägger ner en dag på installation.
Det går såklart att sätta upp utomhus- och inomhussirener. Om du har larmcentral så definierar du en åtgärdslista, typiskt att ringa runt till vissa personer, om de inte får napp så skickar de ut en bil. Om de ser brand eller inbrottstjuv i kameran så skickar de bil direkt, eller vad man vill göra.
När det gäller priser så kanske ett larm kostar som en platt-tv eller en bra diskmaskin men det varierar med hur mycket du kryssar i optionslistan. En firma kanske lägger ner en dag på installation.
Precis det jag stog å valde mellan ... du läste ju nyss mitt sista inlägg om gratislarmen (ditt exempel 4800/år utan nya batteri) som är så bra ... jag har tröttnat helt på trådbundet nästan så jag ber kunderna tänka om ... hahhahan_sandstrom skrev:
Klicka här för att svara