Ett riktigt bra kök (särskilt sedan ni vände kyldörren ;) ) Det är snyggt och praktiskt och jag hoppas att ni är både stolta och nöjda :)

P
Jo vi är väldigt nöjda med resultatet. Funkar bra att jobba i. Tapeter är nu inköpta men inte uppsatta. Återstår att bygga en liten köksö på hjul.

Helt ok med tanke på fönster/dörrar m.m
Men bort med det grunda skåpet

Men hade nog själv jobbar mer med stor fet spis med dubbla ugnar tex. Smeg och integrerade kyl/frys skåp under bänk med lådor, för att slippa högskåpen

P
Smaken är ju olika. Har inget behov av dubbla ugnar och induktionshällen fungerar hur bra som helst.
Det där med kyl och frys under bänken har jag aldrig förstått vitsen med om man inte jobbar i storkök.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Smaken är ju olika. Har inget behov av dubbla ugnar och induktionshällen fungerar hur bra som helst.
Det där med kyl och frys under bänken har jag aldrig förstått vitsen med om man inte jobbar i storkök.
Dubbla ugnar är suveränt om man lagar mycket mat. och lådkylar har man så bra överblick i , i dom flesta kylar finns det ju alltid hyllor som blir knök fulla av div. saker man inte har koll på.

Peter_K skrev:
Ja jag har en kompis som satte in lådkyl han bytte efter ett halv år.
Jätte fint kök 👍🏻

• Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
santos skrev:
Jag har själv min diskmaskin till höger om vasken och jag tycker det är perfekt.
jag har även en kryddlåda under hällen och detta är jävligt smidigt när man står vid spisen. annars håller jag med dig ang bestikslådan.
Håller helt med om vasken till höger om vasken, mest för slippa snubbla eller slå i om man rundar hörnet.
Kryddlådan kan du ha i skåpet som ett innerlåda trots hur det ser ut idag!

P
Valde att ha kryddorna till höger istället då en del menar att det blir för varmt under hällen. Diskmaskin satte vi till vänster för att slippa snubbla på öppen lucka.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Valde att ha kryddorna till höger istället då en del menar att det blir för varmt under hällen.
Fint! Så har jag i sommarstugan och det fungerar prima. I köket här i lägenheten tog jag dock risken och placerade kryddfacket (ett ganska litet sådant iofs, de kryddor som inte används så mycket ligger i lådan under) direkt under hällen eftersom jag går igång lite av att ha kryddorna rakt framför mig när jag står och rör i kastrullerna... :)

IMG_0677.jpg
Skapa konto

Vad gäller diskussionen om diskmaskinen till höger eller vänster om vasken så verkar jag vara ganska okänslig, har haft båda varianterna och har inte riktigt sett den ena varianten som bättre än den andra. Istället stör jag mig mer på hur diskmaskinen är placerad i förhållande till skåpen som den rena disken ska flyttas till, i mitt förra kök var skulle ca 50% av disken in i skåp till vänster om diskmaskinen och 50% till skåp höger om den. I mitt nya kök hör nästan allt hemma i skåp på ena sidan (vänster) om maskinen och det gör det mycket smidigare att tömma den.

Man måste vara rätt lång och smal om man ska ha kryddorna under hällen. Jag som är en knubbig tant skulle bli irriterad över att måsta backa ifrån spisen så snart man ska ha en burk... Har mina i 40 cm låda med innerlåda till höger om spisen. Det jag tycker är ett av det mest praktiska med mitt kök, är de två vaskarna. När jag och mina vuxna kidds lagar mat i köket behöver vi inte "slåss" om vattenkällan. Men ja, återigen tycker jag att du har fixat ett jättebra kök, och jag skulle inte ta bort det grunda skåpet bredvid kylen... ett mycket nyttigt utrymme :)

P
Nä det grunda skåpet är fullt med sådant som jag inte vet var det skulle vara annars, plastpåsar, servetter, stearinljus och allt det där som annars ligger framme och skräpar.
En sak som jag inte är helt säker på är de breda 80 lådorna. Visst är det fint att få alla bestick mm i samma låda och överblicken är fin men är man två eller fler som är i köket är det lätt att någon råkar få lådan i höften 😁

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
P
Nu med tapeter.
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dsl och 2 till
  • Laddar…
Tapeterna lyfte hela köket ytterligare, mycket bra val!

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Tittar oxå på att köpa Studioline-paket från Siemens, och ha dem uppställda precis som ni har. Är dock orolig för om kyldörren ska slå i ugnsluckans handtag, precis som ni. Märkligt det inte verkar finnas någon dörrstopp eller nåt sånt.
Hur har det gått för er, eller det är ingen risk efter att ni bytt håll på dörren?

Sen en fråga till - är er kyl och frys i utförandet "Black steel" eller den vanliga aluminium? Är så svårt att se på Siemens egna bilder hur pass mörka dom är, och har ingen ÅF i närheten som har dom hemma så man kan titta innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.