Hej!
Vi är nyblivna husägare som hittat detta fantastiska forum!
Vi ska totalrenovera ett hus från 40-talet och har nu kommit till den punkt då vi måste beställa ett nytt kök. Vi har tittat, funderat, ritat, förkastat, grubblat, ritat nytt, men tycker oss se att vi börjar komma överens på ett ungefär hur vi vill att köket ska se ut. Men... detta är vårt första "egna" kök så jag gissar att vi missar en hel del trots allt.
Huset är från 40-talet och går lite i funkisstil.
Ser det konstigt ut med dubbeldörrar på 60cm väggskåp? Ska man kanske gå upp till 80cm?
Då huset går lite i funkisstil, vågar man sig på ett mer modernt kök än Tidaholm som känns lite mer som en tidlös lucka? (Smaksak, visst, men kommentera gärna ändå)
Förutsättningar:
- Takhöjd 270cm
- Spisen behöver stå någonstans invid murstocken.
- Fönstret ovanför diskbänken sitter 120 cm ovanför golvet, fönstret vid bordet sitter på normalhöjd, 90 cm.
- Den breda dörren bredvid ugnen är en öppning på 120 cm med skjutdörrar mot vardagsrummet.
- På sidan av spishällen delar vi ett 50-skåp och köper en extra 50-lucka. Går ej att rita i detta program, eller så klarar jag inte av det.
Som sagt, vi behöver en massa input, tankar och råd. Vi har läst en massa från detta forumet och tagit mycket till oss, men till sist så kommer vi ju fram till den planlösning och de förutsättningar vi själva har.
Mvh
Mattias
Vi är nyblivna husägare som hittat detta fantastiska forum!
Vi ska totalrenovera ett hus från 40-talet och har nu kommit till den punkt då vi måste beställa ett nytt kök. Vi har tittat, funderat, ritat, förkastat, grubblat, ritat nytt, men tycker oss se att vi börjar komma överens på ett ungefär hur vi vill att köket ska se ut. Men... detta är vårt första "egna" kök så jag gissar att vi missar en hel del trots allt.
Huset är från 40-talet och går lite i funkisstil.
Ser det konstigt ut med dubbeldörrar på 60cm väggskåp? Ska man kanske gå upp till 80cm?
Då huset går lite i funkisstil, vågar man sig på ett mer modernt kök än Tidaholm som känns lite mer som en tidlös lucka? (Smaksak, visst, men kommentera gärna ändå)
Förutsättningar:
- Takhöjd 270cm
- Spisen behöver stå någonstans invid murstocken.
- Fönstret ovanför diskbänken sitter 120 cm ovanför golvet, fönstret vid bordet sitter på normalhöjd, 90 cm.
- Den breda dörren bredvid ugnen är en öppning på 120 cm med skjutdörrar mot vardagsrummet.
- På sidan av spishällen delar vi ett 50-skåp och köper en extra 50-lucka. Går ej att rita i detta program, eller så klarar jag inte av det.
Som sagt, vi behöver en massa input, tankar och råd. Vi har läst en massa från detta forumet och tagit mycket till oss, men till sist så kommer vi ju fram till den planlösning och de förutsättningar vi själva har.
Mvh
Mattias
Hej!
Sant! Funderat ett tag och det känns som det blir lite trångt att få över diskbänken till spishörnet. Vi är ju lite beroende av att ha spisen där då murstocken finns på den sidan.
En lösning skulle ju kunna vara en sån där "extraho". Har sett att vissa köksleverantörer har det. Det ska vi verkligen ta och fundera på - tackar för din synpunkt!
Mvh
Mattias
Sant! Funderat ett tag och det känns som det blir lite trångt att få över diskbänken till spishörnet. Vi är ju lite beroende av att ha spisen där då murstocken finns på den sidan.
En lösning skulle ju kunna vara en sån där "extraho". Har sett att vissa köksleverantörer har det. Det ska vi verkligen ta och fundera på - tackar för din synpunkt!
Mvh
Mattias
Som ankan 35 påpekade så får ni som köket nu är planerat springa med kastrullerna, men som bänken där spisen står nu ser ut så behöver ni platsen runt om för att det ska vara praktiskt.
Men om ni sätter högskåpet för ugn och micro där ni har vitrinskåpet nu, får ni plats med en extra ho. Skulle välja att sätta hon på höger sida om spisen, och planera in för värmetåligt material till vänster. På så vis är det lätt att ställa ifrån sig från spisen, och från ugnen.
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar, om inte så får ni fråga ska jag försöka igen.
/ Jenny
Men om ni sätter högskåpet för ugn och micro där ni har vitrinskåpet nu, får ni plats med en extra ho. Skulle välja att sätta hon på höger sida om spisen, och planera in för värmetåligt material till vänster. På så vis är det lätt att ställa ifrån sig från spisen, och från ugnen.
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar, om inte så får ni fråga ska jag försöka igen.
/ Jenny
Dubbla luckor på 60 skåp:ober skrev:Hej!
Vi är nyblivna husägare som hittat detta fantastiska forum!
Vi ska totalrenovera ett hus från 40-talet och har nu kommit till den punkt då vi måste beställa ett nytt kök. Vi har tittat, funderat, ritat, förkastat, grubblat, ritat nytt, men tycker oss se att vi börjar komma överens på ett ungefär hur vi vill att köket ska se ut. Men... detta är vårt första "egna" kök så jag gissar att vi missar en hel del trots allt.
Huset är från 40-talet och går lite i funkisstil.
Ser det konstigt ut med dubbeldörrar på 60cm väggskåp? Ska man kanske gå upp till 80cm?
Då huset går lite i funkisstil, vågar man sig på ett mer modernt kök än Tidaholm som känns lite mer som en tidlös lucka? (Smaksak, visst, men kommentera gärna ändå)
Förutsättningar:
- Takhöjd 270cm
- Spisen behöver stå någonstans invid murstocken.
- Fönstret ovanför diskbänken sitter 120 cm ovanför golvet, fönstret vid bordet sitter på normalhöjd, 90 cm.
- Den breda dörren bredvid ugnen är en öppning på 120 cm med skjutdörrar mot vardagsrummet.
- På sidan av spishällen delar vi ett 50-skåp och köper en extra 50-lucka. Går ej att rita i detta program, eller så klarar jag inte av det.
Som sagt, vi behöver en massa input, tankar och råd. Vi har läst en massa från detta forumet och tagit mycket till oss, men till sist så kommer vi ju fram till den planlösning och de förutsättningar vi själva har.
Mvh
Mattias
Vi har dubbla 30-luckor på våra vitrinskåp. Smala luckor sticker inte ut lika mycket som breda. Man kan flytta sig enklare i sidled när man jobbar med öppna skåp. Jag skulle tro att 40 breda luckor är max bredd på överskåp.
Vi har en 60 bred lucka ovanför mikron i vårt kök och jag har funderat på om vi skulle byta den mot 2 st. 30 istället. Som det är nu måste man ta ett steg bakåt när man skall flytta sig i sidled när den är öppen.
Funkis:
SKall ni behålla funkisstilen kan ni ha ett toppmodernt kök med släta luckor utan att det blir en alltför kraftig stil-kollision. Vill du vara tidsenlig så är kanske Vedum Jenny något att titta på istället...
Väggskåp vid fönster:
Undvik att rama in fönster med skåp ända fram till fodret. Det hindrar ljusinsläppet och köket uppleds trångt.
Hur exakta är måtten när ni har ritat? Hur har ni det med passbitar och täckskivor? Kalkylerat med dem? Det ser väldigt tajt ut här och där.
Runt hällen förstår jag inte alls hur ni har tänkt det med bänkskåpen. Det ser lite rörigt ut och ugnen ser helt felplacerad ut där på kanten och i dörröppningen. Exakt var är murstocken?
Ingen möjlighet att stänga en dörr? Känns som ert kök skulle gynnas av en mer harmonisk lösning...
Runt hällen förstår jag inte alls hur ni har tänkt det med bänkskåpen. Det ser lite rörigt ut och ugnen ser helt felplacerad ut där på kanten och i dörröppningen. Exakt var är murstocken?
Ingen möjlighet att stänga en dörr? Känns som ert kök skulle gynnas av en mer harmonisk lösning...
Strålande! Tack för alla kommentarer.
Jenny: Förstår vad du menar, kanske inte alls så dumt att flytta över högskåpet med ugn till andra sidan. Då får man som du säger mer plats för en extra ho samt avställningsuta.
Hammarband: Bra med den praktiska synpunkten att de inte sticker ut så mycket i öppet läge. Det är nog något vi inte har haft en tanka på! Samma sak med väggskåp nära fönstret... så rätt att det stjäl ljus, vi får fundera på hur man kan lösa det utan att ta bort alltförmycket skåp. Direkt kan jag säga att den där 20-hyllan med lådor och vinställ skulle kunna plockas bort, men samtidigt kanske det behöver vara lika stor plats på båda sidor fönstren för att det inte ska se konstigt ut. Får grubbla på det.
ginnfilt: Ja, det är rätt tajt för att kunna få in dessa skåp. Långbänken utmed fönstret där diskhon idag är placerad är 396cm, dvs +6. Ev. täckskiva ej inräknad. Kan man räkna med att exempelvis 60-skåp + 40-skåp bygger 100cm, eller räknar vi för tajt?
Murstocken ligger rakt bakom högskåpet med ugn och micro. Väggen till höger om 40-skåpet, till höger om spishällen, har vi möjlighet att flytta lite på om det blir för trångt i det hörnet. Öppna dörrar behöver vi inte tänka på då det blir skjutdörrar.
"... en mer harmonisk lösning"
Ja, vi får väl se var vi hämnar när vi sugit upp alla tips och idéer här. Förhoppningsvis något närmare än vad vi idag är då.
Fortsätt gärna kommentera!
Jenny: Förstår vad du menar, kanske inte alls så dumt att flytta över högskåpet med ugn till andra sidan. Då får man som du säger mer plats för en extra ho samt avställningsuta.
Hammarband: Bra med den praktiska synpunkten att de inte sticker ut så mycket i öppet läge. Det är nog något vi inte har haft en tanka på! Samma sak med väggskåp nära fönstret... så rätt att det stjäl ljus, vi får fundera på hur man kan lösa det utan att ta bort alltförmycket skåp. Direkt kan jag säga att den där 20-hyllan med lådor och vinställ skulle kunna plockas bort, men samtidigt kanske det behöver vara lika stor plats på båda sidor fönstren för att det inte ska se konstigt ut. Får grubbla på det.
ginnfilt: Ja, det är rätt tajt för att kunna få in dessa skåp. Långbänken utmed fönstret där diskhon idag är placerad är 396cm, dvs +6. Ev. täckskiva ej inräknad. Kan man räkna med att exempelvis 60-skåp + 40-skåp bygger 100cm, eller räknar vi för tajt?
Murstocken ligger rakt bakom högskåpet med ugn och micro. Väggen till höger om 40-skåpet, till höger om spishällen, har vi möjlighet att flytta lite på om det blir för trångt i det hörnet. Öppna dörrar behöver vi inte tänka på då det blir skjutdörrar.
"... en mer harmonisk lösning"
Fortsätt gärna kommentera!
Klicka här för att svara


