1 254 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Nytt kök
Hej, jag bor i en 70-talsvilla med s.k. parallellkök. Planen är ok, men dags att byta ut alltsammans. Underskåp med lådor, mindre diskmaskin, induktionshäll, integrerat fläktskåp, vitrinskåp, nya köksbänkar, smart kryddförvaring, ett högskåp för specerier, fack för brickor ... Två överskåp vill jag ta bort och ersätta med öppna hyllor. Ny och bra belysning. Jag kan inte göra något själv utan måste anlita hjälp till rubbet.
Jag har bokat in ett möte med säljare hos Electrolux Home.
Vad bör jag tänka på för att det hela ska gå så smidigt som möjligt? Tacksam för goda råd från er som gjort "resan" tidigare. Jag har varken tid, lust eller råd med felval och misstag.
Pensionär, 80+ som vill förnya sig.
Jag har bokat in ett möte med säljare hos Electrolux Home.
Vad bör jag tänka på för att det hela ska gå så smidigt som möjligt? Tacksam för goda råd från er som gjort "resan" tidigare. Jag har varken tid, lust eller råd med felval och misstag.
Pensionär, 80+ som vill förnya sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 305 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 305 inlägg
Välkommen till forumet!
Försök besöka flera köksbutiker och känn på deras lådor etc., läs på vilka sorts stommar och inredningsdetaljer de har. Boka in möten i fler butiker. Väg deras förslag mot varandra.
Försök besöka flera köksbutiker och känn på deras lådor etc., läs på vilka sorts stommar och inredningsdetaljer de har. Boka in möten i fler butiker. Väg deras förslag mot varandra.
Är det verkligen så? Jag har fått uppfattningen att de ligger i mellanprisklass. Kan ha fel. Men jag vill inte ha ett Ikeakök.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 054 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 054 inlägg
Måtten på köket måste du ha. Om du vill ha ungefär som nu så kan du kanske skissa upp det och ta med till mötet. Jag har inte ritat kök med de, men väl med Ikea och när jag tyckte jag hade en bra layout så kom de med riktigt bra tips som gjorde det ännu bättre.
Annars behöver du nog inte så mycket mer med dig till mötet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 305 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 305 inlägg
I alla fall tidigare tillverkades väl Electrolux-köken i samma fabrik som Marbodal och hade ungefär samma pris.G gunalicegertrud skrev:
Men det visar sig ju om du tar in offerter från fler tillverkare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 305 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 305 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Jag håller helt med. Ta alla mått, alltså både hela köket bredd/höjd/djup, men även de enskilda skåpen. Bra att veta om det är 60 eller 80 eller någonting annat när man sitter där med säljaren. Gör en ovanifrånskiss med alla moduler inritade. Jag rekommenderar vanligt rutigt papper där varje ruta får vara 10 cm. Då får man en bra känsla för proportionerna på det nuvarande köket.Fairlane skrev:
Allt detta tänker jag göra och ta med till Electrolux och Marbodal. Ska man be om offert på installationen också?Henningelvis skrev:Jag håller helt med. Ta alla mått, alltså både hela köket bredd/höjd/djup, men även de enskilda skåpen. Bra att veta om det är 60 eller 80 eller någonting annat när man sitter där med säljaren. Gör en ovanifrånskiss med alla moduler inritade. Jag rekommenderar vanligt rutigt papper där varje ruta får vara 10 cm. Då får man en bra känsla för proportionerna på det nuvarande köket.
Henningelvis skrev:Jag håller helt med. Ta alla mått, alltså både hela köket bredd/höjd/djup, men även de enskilda skåpen. Bra att veta om det är 60 eller 80 eller någonting annat när man sitter där med säljaren. Gör en ovanifrånskiss med alla moduler inritade. Jag rekommenderar vanligt rutigt papper där varje ruta får vara 10 cm. Då får man en bra känsla för proportionerna på det nuvarande köket.
Fairlane skrev:Måtten på köket måste du ha. Om du vill ha ungefär som nu så kan du kanske skissa upp det och ta med till mötet. Jag har inte ritat kök med de, men väl med Ikea och när jag tyckte jag hade en bra layout så kom de med riktigt bra tips som gjorde det ännu bättre.
BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 054 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 054 inlägg
Eftersom du inte ska bygga själv så tycker jag du ska fråga om det. Det kanske blir en grov offert då de troligen behöver ut och kolla, men det skadar ju inte att få ett hum om var man hamnar.G gunalicegertrud skrev: