23 967 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Nytt hus - välj bort kök och sätta in Ikea kök eller liknande
Vi har köpt ett hus ska byggas nyckelfärdigt och i det ingår ett Marbodalkök samt vitvararor från Siemens.
Vi har gjort en del ändringar i ritningen för huset och då fick vi in mer kök (fler skåp, lådor osv). Det tillsammans med andra tilläggskostnader för exempelvis uppgradering av vitvaror osv gör att totalsumman för köket som ingår blir ganska hög.
Vi har ritat upp ett kök med Ikeas ritverktyg och då har vi fått till ett kök som blir snyggare än det vi får från Marbodal, vitvaror med längre garanti, bänskiva i komposit - kort sagt allt det vi inte lagt till av kostandsskäl på marbodalköket.
Vi funderar alltså på att välja bort köket från huset och själva sätta in ett Ikeakök själva (eller epoq, Kvik, HTH GDS eller vad det nu blir i slutändan). Skillnaden i pris är ungefär 30000 + att vi tycker att vi får ett snyggare och bättre kök. Vi är normalhändiga så jag tror nog att vi ska få ihop det. Farsan har sagt att han kan hjälpa till också och han har satt in ett kök själv förut (även om det var 20 år sedan).
Hur lång tid tror ni att det tar att sätta in ett kök för ett par normalhändiga amatörer? Vatten/avlopp och kontakter för vitvarorna kommer ju vara rätt placerade när vi flyttar in och vi kommer ju inte behöva riva något gammalt eller renovera golv/tak/väggar. Totalt handlar det om sex bänkskåp i en vinkel varav en är för inbyggd diskmaskin, tre väggskåp, fyra högskåp varav två är för inbyggd kyl/frys och ett är för inbyggnad av ugn/mikro.
Tycker ni vi verkar helt tokiga som väljer bort ett färdigt och klart marbodalkök för att sätta in ett kök från ikea själva?
Vi har gjort en del ändringar i ritningen för huset och då fick vi in mer kök (fler skåp, lådor osv). Det tillsammans med andra tilläggskostnader för exempelvis uppgradering av vitvaror osv gör att totalsumman för köket som ingår blir ganska hög.
Vi har ritat upp ett kök med Ikeas ritverktyg och då har vi fått till ett kök som blir snyggare än det vi får från Marbodal, vitvaror med längre garanti, bänskiva i komposit - kort sagt allt det vi inte lagt till av kostandsskäl på marbodalköket.
Vi funderar alltså på att välja bort köket från huset och själva sätta in ett Ikeakök själva (eller epoq, Kvik, HTH GDS eller vad det nu blir i slutändan). Skillnaden i pris är ungefär 30000 + att vi tycker att vi får ett snyggare och bättre kök. Vi är normalhändiga så jag tror nog att vi ska få ihop det. Farsan har sagt att han kan hjälpa till också och han har satt in ett kök själv förut (även om det var 20 år sedan).
Hur lång tid tror ni att det tar att sätta in ett kök för ett par normalhändiga amatörer? Vatten/avlopp och kontakter för vitvarorna kommer ju vara rätt placerade när vi flyttar in och vi kommer ju inte behöva riva något gammalt eller renovera golv/tak/väggar. Totalt handlar det om sex bänkskåp i en vinkel varav en är för inbyggd diskmaskin, tre väggskåp, fyra högskåp varav två är för inbyggd kyl/frys och ett är för inbyggnad av ugn/mikro.
Tycker ni vi verkar helt tokiga som väljer bort ett färdigt och klart marbodalkök för att sätta in ett kök från ikea själva?
Absolut inte, gör ni det. Eftersom allt är förberett och el och vatten är på rätt ställen så blir det ju minimalt med jobb. Se till att de förbereder med kortlingar där ni ska hänga skenorna också. Det tar kanske en dag för 2 normalhändiga att sätta ihop allting och ytterligare en arr montera. Lägg på en dag till för passbitar och kakel osv. Sedan måste ju elektrikern in och montera ev. uttag i stänkskydd.
Ikea kök är mycket mer praktiska än det standardköket du får vid husbygge. En köksfirma gör om ett helt kök på 1-2veckor så räkna något liknande. Varje skåp tar tid att montera ihop, välj lådor samgår debut mest av köket.
Lycka till!
Lycka till!
Grejen är ju att om ni väljer bort köket får ni inte göra avdrag på hela summan. Är Marbodalköket värt säg 100 000:- kanske ni bara får tillbaka 50 000:-, exempelvis,.. Sen tycker jag standardköken i kataloghusen är urtråkiga så hade kört IKEA ändå.
Har precis byggt ett ikea kök. Att bygga stommarna tar längre tid och mer plats än man tror.
Räkna med en arbetsdag för ert antal skåp.
Att bygga metod kök är busenkelt men alla detaljer tar sin lilla tid. På egen hand byggde jag ett motsvarande fungerande kök på två dagar men har fortfarande en månad senare inte fått dekorlisterna och annat på plats. Men det beror på att jag inte haft tid.
Om ni är två personer som har tid och får hjälp av farsan så är ni klara på under en vecka skulle jag gissa.
Men är det draget för uttag under väggskåpen?
Jag kan inget om Marbodal men om ni med Ikea får det kök ni vill ha så ska ni köra på det. Köket är ju husets hjärta nu för tiden och det är viktigt att ni trivs där.
Besök gärna Ikea och kolla deras köksutställningar. Ibland har de roliga lösningar också.
Räkna med en arbetsdag för ert antal skåp.
Att bygga metod kök är busenkelt men alla detaljer tar sin lilla tid. På egen hand byggde jag ett motsvarande fungerande kök på två dagar men har fortfarande en månad senare inte fått dekorlisterna och annat på plats. Men det beror på att jag inte haft tid.
Om ni är två personer som har tid och får hjälp av farsan så är ni klara på under en vecka skulle jag gissa.
Men är det draget för uttag under väggskåpen?
Jag kan inget om Marbodal men om ni med Ikea får det kök ni vill ha så ska ni köra på det. Köket är ju husets hjärta nu för tiden och det är viktigt att ni trivs där.
Besök gärna Ikea och kolla deras köksutställningar. Ibland har de roliga lösningar också.
Ni kan inte flytta in och sätta in köket. Ni kommer inte kunna få slutbevis från kommunen om köket inte är på plats vid slutsamrådet. Isf får ni bygga det medans den "nyckelfärdiga" entreprenaden pågår. Upplagt för bekymmer.
Be snickarna sätta in Ikea - köket åt er istället.
Be snickarna sätta in Ikea - köket åt er istället.
Besparingen i form av vad? Vettiga snickare bygger Ikea - kök många gånger snabbare än "normalhändiga". Den eventuella besparingen består ju i form av ett billigare kök.
Men installationen av IKEA-köket kostar mer än installationen av det Marbodalkök som ingick i standardleveransen. Så om man inte får tillbaka hela kostnaden för köket man väljer bort, så kommer det bli dyrare att sätta in nåt annat. Även om köket i sig är billigare.Jottski skrev:
Varför skulle installationen av ett Ikea - kök kosta mer än installationen av ett Marbodal -kök? Det framgår inte någonstans. Prisskillnaden ligger fortfarande i valet av köksleverantör.
Det blir dyrare för att marbodalstommarna levereras färdigmonterade med lådor och allt i. Man drar bara ur lådorna och drar upp stommarna på väggen.Jottski skrev:
Visst... En entreprenör skruvar inte ihop ett skåp snabbare än oss vanliga dödliga. Och du vet väl själv hur jävligt det är att hålla på och skruva IKEA-möbler. Vi tar ett enkelt exempel.Polos skrev:
Låt säga att Marbodalköket kostar 100 000 i standardleveransen enligt leveransbeskrivningen. TS får ett avdrag på 50 000 kr för att han vill välja bort det som ingår.
Det nya IKEA-köket kostar 50 000 kr. Sen kostar installationen 30-50 000 kr (beroende på storlek o antal skåp såklart). Totalkostnaden för att välja ett IKEA-kök blir alltså 30-50 000 kr dyrare än att välja det som ingår.
Redigerat: