Hej
Skall imorgon skriva på på köpet för mitt första hus.
Idag var jag och besökte huset själv utan säljare då säljaren inte kunde medverka men insisterade på att jag kunde besöka huset själv, gick då igenom städning och dyl, säljaren hade anlitat en städfirma som i min mening hade gjort ett sådär jobb, hittade ett par missar:

-Golvbrunn tvättstuga ej rengjord
-Blandare dusch full med kalkfläckar
-Centraldammsugare ej tömd
-Spisfläkt-armatur fullt med fett kvar, filter dock ok
-Gallerkåpa framför nederdelen på diskmaskin ej rengjord samt under diskmaskin ej rengjort

Mycket enkla saker att rengöra tycker jag, annars var det väl avtorkat samt rengjort i huset, fönster etc.

Jag upptäckte även till min förvåning att parabolen nu saknas, den är nedmonterad och skall ingå i fastigheten så vitt jag har kunnat läsa mig till?

Även kvarlämnat skräp såsom euro-pallar, rostiga stolar, delar av gamla stuprör, keramikdekorer i trädgården fanns kvar på tomten, saker jag kommer behöva åka till tippen med, detta måste avlägsnas av säljaren i min menig eller?

Ge mig gärna lite bra tips vad jag skall göra innan jag sätter min kråka på pappret imorgon!

Tack

Med "skriva på imorgon", menar du då alltså köpebrev och slutbetalning? Har du ett köpekontrakt som du redan har skrivit på tidigare?

Om parabolen fanns när du skrev köpekontrakt, och inget sades om att den inte skulle ingå i köpet, då skall den ingå.

men städningen skall vara utförd, och bråte på tomten skall säljaren ta bort.

I den här situationen så kan det vara lite knivigt att bedöma hur man skall agera. Försök få ett prisavdrag, undvik alla varianter där säljaren skall komma och rensa senare osv. OM säljaren skall ta bort bråte senare så är det viktigt med ett skriftligt avtal om detta, med en absolut tidsgräns, och där man också stipulerar vad som skall hända om säljaren inte uppfyller sin uppgift. Ex. att han då blir ersättningsskyldig för ex. 5000 kr. Det skall då också gramgå att summan är absolut och inte har någon koppling till den ev. verkliga kostnad som du får för bortforsling.

Parabolen är ju inte mycket att göra åt, sätter han upp den igen så lär den inte bli korrekt justerad mot satelliten. Försök få ett prisavdrag för vad en parabolinstallation kostar, men räkna med att du får accpetera ett åldersavdrag på 50 - 80%.

Fokusera på parabolen att den tillhör huset och prisavdrag för montering av en ny, om du vill fortsätta att ta in TV via parabol. Finns det bredband kanske du kan få TV den vägen och behöver den inte, då har säljaren gjort dig en tjänst genom att demontera.
Städningen hamnar inom felmarginal och inget att orda om.
Grejorna i trädgården är väl också ganska enkla åtgärder, såvida mängden är inte avsevärd. Får det plats på en släpkärra?
Gamla stuprör kan ses som "reservdelar" till huset.
Keramikdekor skulle man t.o.m. kunna tolka som del av det som ingår i fastigheten lite beroende av utformning/montering.
Så gillar du huset och säljaren inte alls verkar intresserad av att kompensera städning och grejor i trädgården så skulle jag låta det vara, det är smågrejor att fixa.

Osek skrev:
säljaren hade anlitat en städfirma som i min mening hade gjort ett sådär jobb, hittade ett par missar:

-Golvbrunn tvättstuga ej rengjord
-Blandare dusch full med kalkfläckar
-Centraldammsugare ej tömd
-Spisfläkt-armatur fullt med fett kvar, filter dock ok
-Gallerkåpa framför nederdelen på diskmaskin ej rengjord samt under diskmaskin ej rengjort

Mycket enkla saker att rengöra tycker jag, annars var det väl avtorkat samt rengjort i huset, fönster etc.
Lite småmissar som jag inte tycker alls är värt att bråka om. Det du beskriver tar väl runt en timma att fixa och helhetsintrycket av städningen verkar ju OK då du skriver "annars var det väl avtorkat samt rengjort i huset, fönster etc"

Osek skrev:
Jag upptäckte även till min förvåning att parabolen nu saknas, den är nedmonterad och skall ingå i fastigheten så vitt jag har kunnat läsa mig till?
Detta tycker jag däremot måste utredas.

Osek skrev:
Även kvarlämnat skräp såsom euro-pallar, rostiga stolar, delar av gamla stuprör, keramikdekorer i trädgården fanns kvar på tomten, saker jag kommer behöva åka till tippen med, detta måste avlägsnas av säljaren i min menig eller?
Lägg tiden det skulle ta att "bråka" med säljaren på en vända till tippen är mitt förslag.

Ofta har städfirman en garanti att de kommer tillbaka om köparen inte är nöjd. Då kostar det säljaren ingenting.

pelle242 skrev:
Ofta har städfirman en garanti att de kommer tillbaka om köparen inte är nöjd. Då kostar det säljaren ingenting.
Ingenting mer än tiden att kontakta dom och ta emot dom. Jag kulle tro att tiden att själv fixa dessa småsaker är kortare.

Pratade precis med städfirman, otroligt trevliga, de skickar ut en bil ineftermiddag för att lösa de delar som saknades.

I objektbeskrivningen så står det att tv-antenn samt parabol ingår, ej dekoder, så med den texten skall parabolen upp igen inget snack.

Sakerna på tomten skall jag be honom hämta inom avtalad tid annars får jag anlita någon som forslar bort sakerna och fakturerar säljaren.

Tack

Både Canal Digital och ViaSat kommer väl och sätter upp parabol "utan kostnad" om man tecknar ett abonnemang.
Det erbjudandet får jag väl en gång i månaden..........

Protte

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Men att tvinga säljaren att skruva upp parabolen igen är ju ganska verkningslöst. Det betyder ju inte att det går att använda den. Insjusteringen mot sateliten är mer än halva jobbet.

Det är precis som prototypen skriver. När man tecknar ett nytt avtal med viasat eller canal digital så ingår ny parabol samt montering i abonemanget så det finns absolut ingen mening med att disskutera en gamal begagnad parabol utan värde. Fokusera på att få tomten städad.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Glöm parabolen !
En ny "Nordenparabol" med dubbla universal-LNB kostar max 300-500:- ute på sta'n - utan att ens blanda in rabatter från kanalbolagen. Var den andra mer än ett par år är värdet i mina ögon absolut noll. Du vet väl egentligen inte heller om den var riktad mot "rätt" satellit. CD och Viasat kör inte på samma, kanske t.o.m. var förra ägaren mer intresserad av Europakanaler och hade den riktad mot 13°Ö/19°Ö. LNB och i viss mån parabol är dessutom färskvara.

Folk tror att parabolen är dyr, vilket inte minst återspeglas i Blocketannonser m.m. Men det är den billiga biten (du kan t ex köpa ett nytt LNB för 49:- och uppåt), mottagaren är det dyra. Och för att se de nordiska kanalerna krävs desutom att du hoppar i säng med något kanalbolag (om du inte är riktig teknikentusiast/nörd), och i och med tecknandet av ett abonnemang hos en sådan brukar både mottagare, parabol och installation ingå.

En parabol är inte detsamma som en parabol. Du skulle kunna få 10 paraboler av mig utan kostnad. Det är fortfarande fungerande paraboler, men jag kan garantera att du inte har någon nytta av dem. I alla fall inte som mottagare av TV-kanaler du kommer vara intresserad av.
Förhoppningsvis ligger en koaxkabel kvar till stället där parabolen satt. Det brukar vara det stökigaste att fixa. Är det stökigt att dra den, är kabeln nog kvar då den kan vara lika svår att ta bort (och kanske kan återanvändas), är det inte stökigt att dra kabeln drar du med fördel en ny ! Koaxkabeln är också färskvara, i synnerhet den delen som är utomhus.

Snarast skall du vara glad att säljaren monterade ner sin gamla begagnade parabol, så kan du skaffa en ny och fräsch som garanterat passar den box/mottagare/operatör/satellit du väljer att titta på :)

Redigerat:
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Om du inte har skrivit på något än, så kan du inte kräva någonting. Nu vet du att parabol saknas när du skriver på, och vad som stod i prospekt spelar då ingen roll.

Om du däremot har skrivit kontrakt, och parabolen tas ned efter det, har du en poäng.

Det kan vara värt att nämna att när man tar ett parabolabbonemang så ingår nästan alltid montering och injustering, oftast blir huvudena dåliga med tiden så man vill gärna ha nya i alla fall.

Håller med tidigare, strunta i parabolen!

Att tomten röjs däremot tycker jag du gör tätt i att kräva. Alternativt en rimlig ersättning.

När vi köpte hus fick vi lite lampor och några möbler vi sa att vi ville ta mot att det lämnades lite virke m.m på tomten..

Parabolen satt kvar men den slet nya installatören ner...

Du kan strunta i parabolen i den meningen att den sannolikt inte är mycket värd.
Men det faktum att den är nerplockad kan vara ett förhandlingsargument som kan bytas mot någon annan fördel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.