3 890 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Nytt hus där gammalt hus står
Hej!
Jag har en fundering över ett projekt ja är lite sugen på att börja med, men är osäker på vad man får och inte . Och tänkte att ja kanske kunde hittat svaret här inne.
Jag bor i dagsläget i ett tvåvåningshus och på min tomt står det ett till gammalt hus på en betongplatta som är olika höjd på (typ etage) huset är ganska slitet o fallfärdigt. Min tanke var att man skulle göra som ett litet mindre bostadshus av de (gäststuga).
Från början tänkte ja att man bara skulle ta renovera det , men jag tror att de blir lite för mycket jobb, då slog de mig o kanske ta bort huset o slå upp ett attefallshus?
Mina frågor är vilket som är bäst o minst jobb med myndigheter o kommun ? Ska man spara de gamla o renovera de för att inte behöva bygglov? Om man ska bygga ett nytt hus. Måste man ha bygglov på en redan gammal fastighet som står på ens tomt?
några som typ renoverat upp en hus invändigt i de gamla och sen river ytterväggarna ?
hoppas ja får svar på mina frågetecken
tack på förhand / albin
Jag har en fundering över ett projekt ja är lite sugen på att börja med, men är osäker på vad man får och inte . Och tänkte att ja kanske kunde hittat svaret här inne.
Jag bor i dagsläget i ett tvåvåningshus och på min tomt står det ett till gammalt hus på en betongplatta som är olika höjd på (typ etage) huset är ganska slitet o fallfärdigt. Min tanke var att man skulle göra som ett litet mindre bostadshus av de (gäststuga).
Från början tänkte ja att man bara skulle ta renovera det , men jag tror att de blir lite för mycket jobb, då slog de mig o kanske ta bort huset o slå upp ett attefallshus?
Mina frågor är vilket som är bäst o minst jobb med myndigheter o kommun ? Ska man spara de gamla o renovera de för att inte behöva bygglov? Om man ska bygga ett nytt hus. Måste man ha bygglov på en redan gammal fastighet som står på ens tomt?
några som typ renoverat upp en hus invändigt i de gamla och sen river ytterväggarna ?
hoppas ja får svar på mina frågetecken
tack på förhand / albin
Okej. Så man får låta själva stommen stå kvar . Då går de att komma förbi bygglovskravet? Men om man nu skulle riva de ? Då är de rivningintyg o grejor som gäller? Och ett nytt bygglov måste fixas ?
Vatten o avlopp finns i byggnaden . Men det skulle behöva uppgraderas en aning
Vatten o avlopp finns i byggnaden . Men det skulle behöva uppgraderas en aning
Klicka här för att svara
