Hej!

Jag har en fundering över ett projekt ja är lite sugen på att börja med, men är osäker på vad man får och inte . Och tänkte att ja kanske kunde hittat svaret här inne.

Jag bor i dagsläget i ett tvåvåningshus och på min tomt står det ett till gammalt hus på en betongplatta som är olika höjd på (typ etage) huset är ganska slitet o fallfärdigt. Min tanke var att man skulle göra som ett litet mindre bostadshus av de (gäststuga).
Från början tänkte ja att man bara skulle ta renovera det , men jag tror att de blir lite för mycket jobb, då slog de mig o kanske ta bort huset o slå upp ett attefallshus?

Mina frågor är vilket som är bäst o minst jobb med myndigheter o kommun ? Ska man spara de gamla o renovera de för att inte behöva bygglov? Om man ska bygga ett nytt hus. Måste man ha bygglov på en redan gammal fastighet som står på ens tomt?
några som typ renoverat upp en hus invändigt i de gamla och sen river ytterväggarna ?

hoppas ja får svar på mina frågetecken:)
tack på förhand / albin
 
För att få riva å bygga nytt så måste du först ha rivningslov å sedan bygglov.

För att inte behöva rivnings-/bygglov så kan man tex riva en (ytter)vägg åt gången.
 
  • Gilla
Albin Westerberg
  • Laddar…
Om du renoverar, och inte river hela byggnaden samtidigt behövs inget bygglov förutsatt att du inte ändrar användningen av huset. Finns det vatten och avlopp redan?
 
  • Gilla
Albin Westerberg
  • Laddar…
Okej. Så man får låta själva stommen stå kvar . Då går de att komma förbi bygglovskravet? Men om man nu skulle riva de ? Då är de rivningintyg o grejor som gäller? Och ett nytt bygglov måste fixas ?
Vatten o avlopp finns i byggnaden . Men det skulle behöva uppgraderas en aning :)
 
Japp, riv och bygglov om den ska ersättas med helt ny byggnad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, riv och bygglov om den ska ersättas med helt ny byggnad.
Okej . Kan tycka att de är konstigt med tanke på att de redan stått en byggnad där . Men de är alltid så då när man river ett hus så blir de som att börja om på noll då ?
 
Tyvärr, i långkalsongen som kallas Svärje ska du inte tro att du får saker gratis, påfyllning till svarta hålet kommer i första hand!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr, i långkalsongen som kallas Svärje ska du inte tro att du får saker gratis, påfyllning till svarta hålet kommer i första hand!
Hehe ja de verkar vara tydligt . Tack för svar i allafall !
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, riv och bygglov om den ska ersättas med helt ny byggnad.
Eller en bygganmälan om du planerar bygga ett attefallshus. Beroende på vad du ska göra för förändringar i installationerna kan du behöva göra en anmälan även om du renoverar.
 
M MetteKson skrev:
Eller en bygganmälan om du planerar bygga ett attefallshus. Beroende på vad du ska göra för förändringar i installationerna kan du behöva göra en anmälan även om du renoverar.
vad menar du med förändringar?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.