Hej!

Funderar på att riva upp befintlig plastmatta i mitt kök och sätta in ett nytt golv. Det nya golvet kommer vara runt 1cm högre än det befintliga.

Jag kommer kunna lägga in det nya golvet under diskmaskin och kyl/frys så skvallerskyddet / underlägget är på samma nivå. Däremot har jag en fundering på diskhon. Under det skåpet går ett gäng rördragning, till diskmaskin etc, samt avlopp. Min förhoppning var att inte behöva lyfta upp hela den delen och lägga nytt golv under, utan bara peta under en bit bakom sockeln. Det kommer ju skapa en höjdskillnad, så vid eventuellt läckage så kommer det inte att rinna ut.

Är det att rekommendera, eller kan det vara ett potentiellt problem med försäkringsbolaget vid olycka? Räcker det med läckageskydd under diskmaskin, kylskåp, samt inne i själva skåpet under diskhon.

Skulle uppskatta lite vägledning här

Tack!

K
Du kan ju lägga ett vattenlarm under diskbänken bakom sockeln så larmar det om vatten läcker. De kostar runt 100kr. Vill man säkra upp ännu mer kan du köpa flera larm 😊

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
R Rydback skrev:
Hej!

Funderar på att riva upp befintlig plastmatta i mitt kök och sätta in ett nytt golv. Det nya golvet kommer vara runt 1cm högre än det befintliga.

Jag kommer kunna lägga in det nya golvet under diskmaskin och kyl/frys så skvallerskyddet / underlägget är på samma nivå. Däremot har jag en fundering på diskhon. Under det skåpet går ett gäng rördragning, till diskmaskin etc, samt avlopp. Min förhoppning var att inte behöva lyfta upp hela den delen och lägga nytt golv under, utan bara peta under en bit bakom sockeln. Det kommer ju skapa en höjdskillnad, så vid eventuellt läckage så kommer det inte att rinna ut.

Är det att rekommendera, eller kan det vara ett potentiellt problem med försäkringsbolaget vid olycka? Räcker det med läckageskydd under diskmaskin, kylskåp, samt inne i själva skåpet under diskhon.

Skulle uppskatta lite vägledning här

Tack!
titta på reglerna för säkert vatten vad som gäller för diskbänksskåp

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar!

Kollade upp säkert vatten och där tolkar jag det som att de ska finnas ett "tätt ytskikt anordnat så att utläckande vatten enkelt kan upptäcka". Alltså att det inte funkar att lägga golvet som jag tänkt.

Frågan är hur försäkringsbolaget ser bra vattenlarm.

Är det något som gjort liknande och har en smart lösning?

P
Det finns läckageskydd för diskbänksskåp samt att man kan ha dessa på golvet under skåpet som under diskmaskin…

R Rydback skrev:
Räcker det med läckageskydd under diskmaskin, kylskåp, samt inne i själva skåpet under diskhon.
Ja!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.