1 999 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Nytt fönster i vägg av hålbetångblock
Hej hej!
Jag är osäker på vad betångblocken kallas men de är uppbygga som i flera lager med luft mellan lagren, skulle gissa på att det är åtminstone 5-6 väggar i varje block. Mitt garage är uppbyggda av dessa block och nu är det så att jag vill ta upp ett hål och sätta in ett fönster i detta hål. Då jag vet att blocken är ihåliga så kommer det vara i princip omöjligt att skruva fast fönstren i dessa block. Vad råder ni mig att göra för att lyckas med detta så bra som möjligt? Göra större hål och lägga in lättbetongblock runt om? Tips tack.
Jag är osäker på vad betångblocken kallas men de är uppbygga som i flera lager med luft mellan lagren, skulle gissa på att det är åtminstone 5-6 väggar i varje block. Mitt garage är uppbyggda av dessa block och nu är det så att jag vill ta upp ett hål och sätta in ett fönster i detta hål. Då jag vet att blocken är ihåliga så kommer det vara i princip omöjligt att skruva fast fönstren i dessa block. Vad råder ni mig att göra för att lyckas med detta så bra som möjligt? Göra större hål och lägga in lättbetongblock runt om? Tips tack.
Jag har kört vanliga karmskruv med en tillräckligt stor plugg för att pass i hålrummet. När fönstret sitter hyfsat har jag skummat fast det.
Alternativet är väl att fylla alla hål runt om med bruk eller liknande, sedan kan man ju borra och plugga var man vill
Alternativet är väl att fylla alla hål runt om med bruk eller liknande, sedan kan man ju borra och plugga var man vill
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jo de sista du sa där är ju inte speciellt svårt eller tidskrävande.D Dsl skrev:
Fungerar det inte att bara fogskumma fast det? Det har jag gjort i mitt källarfönster med källarvägg som är av betonghålsten. Använde först karmhylsor för att fixera fast fönsterkarmen mot hålet. Sen skummade jag runtomkring.
Fischlers universalplugg i nylon. Fabulöst bra för betonghålsten. https://www.bauhaus.se/universalpluggux12x70.html
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden