2 195 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Nytt, enklare sätt att renovera kakelugn?
Det var ett tag sedan jag såg en tråd som berörde ämnet kakelugnsrenovering.
Jag har nyligen hört att det finns ett nytt (enklare? mindre smutsigt!) sätt att renovera kakelugn – genom s k invändig tätning.
Jag förstår att principen bygger på att hantverkaren plockar bort endast toppen på kakelugnen. Därefter tätas rökgångar inuti kakelugnen med ”glidgjutning” och dessutom byts anslutningsröret till skorstensstocken ut. Kan jag ha missat något?
Nu undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av detta sätt?
Bra? Mindre bra? Är det något man ska se upp med/tänka på?
Jag har nyligen hört att det finns ett nytt (enklare? mindre smutsigt!) sätt att renovera kakelugn – genom s k invändig tätning.
Jag förstår att principen bygger på att hantverkaren plockar bort endast toppen på kakelugnen. Därefter tätas rökgångar inuti kakelugnen med ”glidgjutning” och dessutom byts anslutningsröret till skorstensstocken ut. Kan jag ha missat något?
Hej, jag undrar detsamma och gör ett försök att få liv i denna tråd. Jag undrar även om för/nackdelar med glidgjutning för att täta, kontra att sätta in ett rör i rökkanalen.S Stockholm skrev:Det var ett tag sedan jag såg en tråd som berörde ämnet kakelugnsrenovering.
Man bör komma ihåg att allt som muras eller glidgjuts eller tätas i en kakelugn måste ske med rent lerbruk utan cement.
Cementbruk tål inte de stora temperaturrörelserna och biter sig fast i tegel och kakel och så spricker allting sönder och efter en kort tid duger kakelugen bara till fyllning i spåren på en skogsväg. Det blir som att elda i en glasflaska.
Alla som jag har sett som har marknadsfört glidgjutning har använt rent cementbruk.
Cementbruk tål inte de stora temperaturrörelserna och biter sig fast i tegel och kakel och så spricker allting sönder och efter en kort tid duger kakelugen bara till fyllning i spåren på en skogsväg. Det blir som att elda i en glasflaska.
Alla som jag har sett som har marknadsfört glidgjutning har använt rent cementbruk.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man sätta nytt kök på cortex golv eller inte? Varför?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta in nytt eluttag för tvättmaskin - 5 kablar?
El -
Sättning nytt avlopp för andra gången
Vatten & Avlopp -
Önskemål: Enklare/snabbare sätt att scrolla genom sina forumbilder
Information & Feedback -
Svenska forskare sätter nytt världsrekord för solceller
Artikelkommentarer