Hej,

Det är så att vi ska flytta till en lägenhet där det finns en större klädkammare med fönster som vi funderar på att göra om med hyresvärdens godkännande så håller på att spåna lite på vad man kan göra.

I dagsläget så har de förra hyresgästerna dragit en vanlig grenkontakt genom väggen och kopplat till ett uttag i ett befintligt sovrum, vilket känns lite osäkert så man hade velat ha ett riktigt uttag där istället.

Det finns befintliga vägguttag på samma plats men då på andra sidan väggen av var vi hade tänkt oss att vägguttagen i klädkammaren ska vara. Så är detta möjligt och vad skulle kostnaden kunna uppskattas bli om vi skulle ta in en elektriker som drar och installerar uttaget?

Redigerat:

Bästa svaret

Du menar att det finns ett uttag på andra sidan väggen? Så bara genom väggen?
Materialet kostar 150 kr, elektrikern tar 450 kr för materialet.
Arbete är en timme, elektrikern tar 2.
Tillkommer bilavgift.
Så räkna med 1500 - 2000 kr.
Detta är bland det enklaste man kan göra i el-vägen förutom att byta en glödlampa.

• Gilla
Threezool och 1 till
  • Laddar…
Precis, laddar upp ett par bilder på hur det ser ut just nu så tanken är egentligen bara att spegla de uttagen som finns så att vi även har dem i klädkammaren.

• Eluttag på en vit vägg med ett förlängningssladd kopplat, bredvid ett element och en halvgömd vit arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med radiator och elkabel på parkettgolv nära vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du demonterar alla uttag, även antenndelen för att se var elrören går. Sedan borrar du ett 17 eller 18 mm hål från uttagssidan mot klädkammaren. Sätt hålet i botten på apparatdosan. På andra sidan sågar du med hålsåg ett hål så du får in en apparatdosa för eftermontage. Dessa går under namnet ROT-dosa eller senildosa.
I hålet sätter du en kort bit VP-rör. Montera ROT-dosan. Dra RK ledning blå, svart och gul-grön. Anslut och montera uttaget på klädkammarsidan.

Det är så små mängder material som går åt så det är nästan synd att köpa även den minsta mängden på byggvaruhuset. Oftast finns nån bekant som har passande rester hemma, om du inte bor mitt i storstan.

• Gilla
Threezool
  • Laddar…
Jag drar mig för att göra något själv men det verkar ändå som att det är ett relativt litet ingrepp så borde inte vara svårt att få med hyresvärden på att godkänna det och helt överkomligt för att få el till rummet.

Tack för hjälpen. =)

T Thomas_Blekinge skrev:
Dra RK ledning blå, svart och gul-grön. Anslut och montera uttaget på klädkammarsidan.
Du menar väl ändå FK kabel. Tveksamt om uttagen "tycker om" RK kabel, är det snabbkopplingar så blir det svårt att ansluta RK.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Om väggen är tunn får man inte plats med 2st. dosor mot varandra.
Då får man sätta utvändigt uttag eller förskjuta rot-dosan i sidled, så kolla väggtjockleken innan du borrar sönder väggen.

tommib
Eller gör det ännu enklare och sätt ett utanpåliggande uttag. Då är det bara att borra igenom med en lång 10 mm borr från befintlig dosa och dra igenom en stump EXQ eller liknande.

• Gilla
ikaka
  • Laddar…
R roli skrev:
Du menar väl ändå FK kabel. Tveksamt om uttagen "tycker om" RK kabel, är det snabbkopplingar så blir det svårt att ansluta RK.
Och varför svart? Ännu enklare skulle vara att använda typ eqx kabel i mellan

I ikaka skrev:
Och varför svart? Ännu enklare skulle vara att använda typ eqx kabel i mellan
Fråga inte mig om "varför svart" det är inte min färguppgift. Om det skall vara svart eller brun (som är gällande) beror väl på om man vill använda de färger som gällde när huset byggdes eller om man vill använda nu gällande färgstandard. Sedan är det väl EXQ kabel du menar ;)

R roli skrev:
Fråga inte mig om "varför svart" det är inte min färguppgift. Om det skall vara svart eller brun (som är gällande) beror väl på om man vill använda de färger som gällde när huset byggdes eller om man vill använda nu gällande färgstandard. Sedan är det väl EXQ kabel du menar ;)
Haha ja precis.
Citerade bara vidare, vet att det inte var du som sa det

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.