J J-banan skrev:
Vad anser du då är korrekt skyddsjordat
Utan att vara onödigt dum eller uppkäftig är det helt enkelt en förbindning av berörbara delar aka utsatta delar som kan spänningssättas vid isolationsfell mot matande näts PEN eller PE beroende på konfiguration så att gruppens normala överströmsskydd löser inom stipulerad tid vid fel. Det är grund 1A för personskydd vid utrustning som är avsedd för skyddsjordning. Sen kommer tex JFB in som komplement på ett I sig utmärkt sätt men första barriären får vara korrekt skyddsjordning där det är gjort för det.

Som nämnts tidigare kan man luta sig mot skyddsjordning vid fast anslutning och då kan man hoppa över JFB för sånt där driften to the bitter end är prioriterad tex värmeproduktion.
 
  • Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se inlägg #64 :)

Man kan visst skydda värmen med en JFB, men då välja en 300 mA för att minska risken för tjyvlösning vilket framför kan inträffa med varvtalsstyrda värmepumpar. 300 mA ger fortfarande personskydd vid indirekt kontakt.

Men viktigast är nog ett lämpligt temperaturlarm som är helt oberoende av värmegruppen.
Ska du ha jfb på 300mA för en grupp istället för tex en sådan psa?

https://www.ahlsell.se/products/el/...63941---personskbr-4p-10ka-c25a-300ma-afx475d
 
J J-banan skrev:
Ska du ha jfb på 300mA för en grupp istället för tex en sådan psa?

[länk]
Spara du PSA till de få fall det är motiverat med den typen komponent som lätt blir lite sämre än tex separat JFB och efterföljande dvärgbrytare. Ofta gynnsamt prismässigt också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Spara du PSA till de få fall det är motiverat med den typen komponent som lätt blir lite sämre än tex separat JFB och efterföljande dvärgbrytare. Ofta gynnsamt prismässigt också.
Den tar 4 platser i en kapsling istället för 7 st som blir nästan en hel rad med jfb och dvärgbrytare. Men visst man får göra som man vill, rekommenderar dock inte hobby elektriker ger sig in på såna grejer
 
J J-banan skrev:
Den tar 4 platser i en kapsling istället för 7 st som blir nästan en hel rad med jfb och dvärgbrytare. Men visst man får göra som man vill, rekommenderar dock inte hobby elektriker ger sig in på såna grejer
Man ska nog börja med en funderare på vad och hur man ska nå lösningen oberoende hobby- eller annan typ elektriker. Gör man den läxan bra blir det inte så många JFB eller PSA.
 
GK100 GK100 skrev:
Man ska nog börja med en funderare på vad och hur man ska nå lösningen oberoende hobby- eller annan typ elektriker. Gör man den läxan bra blir det inte så många JFB eller PSA.
Det handlar om att dela upp skyddsjorden så allt i huset inte slocknar när något blir fel. Då behövs fler än 1 jfb/psa
 
  • Wow
Panor82
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det handlar om att dela upp skyddsjorden så allt i huset inte slocknar när något blir fel. Då behövs fler än 1 jfb/psa
Hur då?
Jord är jord.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det handlar om att dela upp skyddsjorden så allt i huset inte slocknar när något blir fel. Då behövs fler än 1 jfb/psa
Ja givetvis men väljer man efter sannolikheter för fel på olika grupper och vad man vill prioritera drift på behöver det sällan bli mer än två. Detta då med tidigare nämnda fastansluten tex värmeproduktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det handlar om att dela upp skyddsjorden så allt i huset inte slocknar när något blir fel. Då behövs fler än 1 jfb/psa
Skyddsjorden delar man inte upp.
Däremot är det lämpligt att dela upp grupperna på två eller fler JFBer.
Helst bör ingen del av bostaden bli helt spänningslös om en JFB löser ut.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ska du ha jfb på 300mA för en grupp istället för tex en sådan psa?

[länk]
Ja. Vad har du för invändningar?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur då?
Jord är jord.
Dela upp så alla inte går på samma jfb krets
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja. Vad har du för invändningar?
Finns psa på 300mA
 
J J-banan skrev:
Dela upp så alla inte går på samma jfb krets
Jorden ligger ihop i hela systemet och ser aldrig jordfelsbrytaren, jag misstänker att du menar nollan?
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Om man tar fallet med värmepump från luft eller berghål och denna sitter inkopplad med säkring men inte jordfelsbrytare (JFB). Hur fel kan det bli om jordfelet tillåts pågå med i praktiken en styrka upp till säkringens begränsning? Är brandrisken signifikant? eller superkorrosion? andra risker?

Det som kanske bör delas upp för JFB är förslagsvis:
  • Uppvärmning
  • Kyl och frys (kanske separat t.om?)
  • Server och datakommunikation
  • Uttag utomhus
  • Garage
  • Elbilsladdning
  • Övrigt
Det lär bottna i en risk vs kostnadskalkyl (cost/benefit). Sönderfruset hus kan uppenbart skapa enorma kostnader. Rutten mat i en frys kanske mindre så, men stanken kanske sätter sig i väggar mm? En server behöver skydda viktiga filer. Datakommunikation t.ex för att hålla koll på värme, frys och inbrott. Resterande mest för att undvika onödiga återställningar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Finns psa på 300mA
Om du gödslar med PSAer hos kunder bara för att du tycker de är bättre så kommer jag att polisanmäla dig för bedrägeri. Om man kan planerar så ser man till att ha nödvändig plats i centralen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.