Byggahus.se
S
Det känns som att man inte ens behöver förbereda sig på 3 dygns egen försörjning. Det borde inte vara något problem. Men vad händer vid en längre tids elavbrott vid 20 minusgrader, en vecka eller så? Inte helt otänkbart längre.
Värme, vatten, mat för minst en vecka borde alla ha.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Det känns som att man inte ens behöver förbereda sig på 3 dygns egen försörjning. Det borde inte vara något problem. Men vad händer vid en längre tids elavbrott vid 20 minusgrader, en vecka eller så? Inte helt otänkbart längre.
Värme, vatten, mat för minst en vecka borde alla ha.
Detta beror på vem du frågar.

72h var en lagom siffra de valde för reklamkampanjen för att få folk att vakna och känna att det var ett realistiskt mål,
och om du tittar på hur lång tid ett strömavbrott brukar vara så är det inte ett dåligt tal.
De flesta störningar är bara några timmar.

Men sedan har MSB sagt att en vecka är ett mer realistiskt mål för allmänheten.
Vilket borde täcka många naturkatastrofer, t.ex. när Gudrun drog fram så fanns det ställen som var helt utan el i flera veckor, och vägarna var blockerade ett tag.
Så en vecka känns som ett tryggare mål, om man tänker på naturkatastrofer.


Fast internt så talar MSB ibland om 90 dagar.
Och kan du klara av 90 dagar och dessutom odla din egen mat, då behöver du inte bry dig.


Fast jag bor i en stad, och där är det meningslöst att preppa för mer än några dagar,
för sedan kommer den hungriga lynchmobben och tömmer resten...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
jsiei97 jsiei97 skrev:
Detta beror på vem du frågar.

72h var en lagom siffra de valde för reklamkampanjen för att få folk att vakna och känna att det var ett realistiskt mål,
och om du tittar på hur lång tid ett strömavbrott brukar vara så är det inte ett dåligt tal.
De flesta störningar är bara några timmar.

Men sedan har MSB sagt att en vecka är ett mer realistiskt mål för allmänheten.
Vilket borde täcka många naturkatastrofer, t.ex. när Gudrun drog fram så fanns det ställen som var helt utan el i flera veckor, och vägarna var blockerade ett tag.
Så en vecka känns som ett tryggare mål, om man tänker på naturkatastrofer.


Fast internt så talar MSB ibland om 90 dagar.
Och kan du klara av 90 dagar och dessutom odla din egen mat, då behöver du inte bry dig.


Fast jag bor i en stad, och där är det meningslöst att preppa för mer än några dagar,
för sedan kommer den hungriga lynchmobben och tömmer resten...
Hahaha, Jo så kanske det blir :). MSB borde börja dela ut armband där det står #plundrainte.
Historiskt så har strömavbrotten varat väldigt kort tid. Men det var en annan tid. Nu får vi nog räkna med mer frekventa och längre avbrott. Det var nog rimligt att gå ut med 72 timmar i en första informationsinsats, svårt att ta till sig annars.
 
fremax fremax skrev:
[bild]

Äntligen:whistle:

Med vänlig hälsning, fremax
Bjuder du på tacofredag när apokalypsen kommer? :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
F
rampante rampante skrev:
Bjuder du på tacofredag när apokalypsen kommer? :)
Risken är nog större att du blir serverad lite bly om du kommer för nära hans förråd.
Hade jag haft ett sådant förråd hade jag hållit käften, inte ens släkten hade hört ett pip
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Förutom kommunalt vatten så har jag en borrad brunn, om även elen skulle försvinna så har jag även en grävd brunn med gårdspump. Så det känns som jag har en bra början på preppandet:D
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
M
Man märker att Corona-effekten är påtaglig bland vanligt folk. I ICA-butiken (hyffsat stor med 100 anställda) började en mängd hyllor gapa tomma imorse, något vi inte upplevt tidigare. Ris, pasta, mjöl, konserver började ta slut. I en annan butik så såg det likadant ut, storsäckarna med ris var helt slut, mjöl började sina där också. Vi tänkte att det är nog bäst att passa på och följa fårskocken så vi handlade på oss matvaror med lång hållbarhet (minst 6 mån) som tål att varmförvaras, för 5000kr, dvs. ungefär 2 veckors förnödenheter. Detta utöver den vanliga veckohandlingen.

Jag tror man får börja se om sitt hus. Influensan fruktar jag inte så mycket utan snarare dess påverkan på hela samhällsstrukturen. Plötsligt är det nån på jobbet som fått viruset och man blir sittande i hemkarantän i 14 dagar. Eller så ser vi en hamstringseffekt samtidigt som basvaror från utlandet uteblir pga. nedstängda fabriker, det kan snabbt få ett otrevligt scenario där det blir brist på många varor. Får man fel så händer ju inget annat än att man har ett litet förråd att äta upp fram mot sommar-höst och ett kommande lägre matkonto.
Men som sagt, det märks i butikerna att folk har börjat bunkra lite.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Man märker att Corona-effekten är påtaglig bland vanligt folk. I ICA-butiken (hyffsat stor med 100 anställda) började en mängd hyllor gapa tomma imorse, något vi inte upplevt tidigare. Ris, pasta, mjöl, konserver började ta slut. I en annan butik så såg det likadant ut, storsäckarna med ris var helt slut, mjöl började sina där också. Vi tänkte att det är nog bäst att passa på och följa fårskocken så vi handlade på oss matvaror med lång hållbarhet (minst 6 mån) som tål att varmförvaras, för 5000kr, dvs. ungefär 2 veckors förnödenheter. Detta utöver den vanliga veckohandlingen.

Jag tror man får börja se om sitt hus. Influensan fruktar jag inte så mycket utan snarare dess påverkan på hela samhällsstrukturen. Plötsligt är det nån på jobbet som fått viruset och man blir sittande i hemkarantän i 14 dagar. Eller så ser vi en hamstringseffekt samtidigt som basvaror från utlandet uteblir pga. nedstängda fabriker, det kan snabbt få ett otrevligt scenario där det blir brist på många varor. Får man fel så händer ju inget annat än att man har ett litet förråd att äta upp fram mot sommar-höst och ett kommande lägre matkonto.
Men som sagt, det märks i butikerna att folk har börjat bunkra lite.
Syns inte överhuvudtaget i mittnorrskåne. Medelstor stad. Fortfarande fullt i alla hyllor, torrvaror, konserver, och allt annat. Mindre butiker hade massvis med handsprit kvar vid disken. Vet inte hur de ser ut i apoteken då vi i princip aldrig går in i något sådant. Febernedsättande har tydligen tagit slut i form av ipren och panodil på nätbutiker, inget som oroar mig heller då man har ett basutbud i medicinskåp för normala fall. Vem orkar åka och köpa piller när man väl blir förkyld med feber =)

Jag tror att folk i större städer däremot hamstrar för de blir mer utsatta än oss som bor lite mer glesare än i städer. Pasta verkar ju kunna bli den varan som brister i värsta fall. Alltså inget livsnödvändigt för oss.
 
M
R Rkarlsson skrev:
Syns inte överhuvudtaget i mittnorrskåne. Medelstor stad. Fortfarande fullt i alla hyllor, torrvaror, konserver, och allt annat. Mindre butiker hade massvis med handsprit kvar vid disken. Vet inte hur de ser ut i apoteken då vi i princip aldrig går in i något sådant. Febernedsättande har tydligen tagit slut i form av ipren och panodil på nätbutiker, inget som oroar mig heller då man har ett basutbud i medicinskåp för normala fall. Vem orkar åka och köpa piller när man väl blir förkyld med feber =)

Jag tror att folk i större städer däremot hamstrar för de blir mer utsatta än oss som bor lite mer glesare än i städer. Pasta verkar ju kunna bli den varan som brister i värsta fall. Alltså inget livsnödvändigt för oss.
Hustrun precis hemkommen från tredje ica-butiken. Pasta och ris var helt slut. Folk stod och kliade sig i huvudet och undrade vad som händer. En gubbe sa ”detta börjar bli riktigt läskigt”.

Apotea skriver på sin hemsida att dom har längre leveranstider än vanligt.

Tar saker slut på centrallagren pga. uteblivna leveranser från utlandet så spelar det nog ingen större roll om man bor i Stockholm eller Skånes Fagerhult tror jag. Man är nog ganska naiv om man tar hela situationen med en klackspark och tror att det ordnar sig per automatik. I norra Italien är det totalt kaos nu. Har fått rapporter från svenskar som bor i området. Skolor håller stängt till april tidigast, man har infört fängelsestraff på 3mån om man trotsar reseförbudet osv.

Som jag skrev innan, har man fel i profetian så är det noll och inget i sammanhanget då maten man bunkrat inte blir gammal. Men hellre har jag ett litet förråd hemma med extra proviant än att sitta hungrig om detta får oväntade följder.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hustrun precis hemkommen från tredje ica-butiken. Pasta och ris var helt slut. Folk stod och kliade sig i huvudet och undrade vad som händer. En gubbe sa ”detta börjar bli riktigt läskigt”.

Apotea skriver på sin hemsida att dom har längre leveranstider än vanligt.

Tar saker slut på centrallagren pga. uteblivna leveranser från utlandet så spelar det nog ingen större roll om man bor i Stockholm eller Skånes Fagerhult tror jag. Man är nog ganska naiv om man tar hela situationen med en klackspark och tror att det ordnar sig per automatik. I norra Italien är det totalt kaos nu. Har fått rapporter från svenskar som bor i området. Skolor håller stängt till april tidigast, man har infört fängelsestraff på 3mån om man trotsar reseförbudet osv.

Som jag skrev innan, har man fel i profetian så är det noll och inget i sammanhanget då maten man bunkrat inte blir gammal. Men hellre har jag ett litet förråd hemma med extra proviant än att sitta hungrig om detta får oväntade följder.
Och jag besökte en stormarknad, en lite mindre och en mycket liten butik. Ingen av dem syns hysterin alls i. Det är som sagt centrerat till större städer, orter där folk är hysteriska.
Utlandsvaror från stängda länder möjligtvis vi får problem med matvaror. Butiksägarna har inte gått ut med någon oro trots det gapar tomt i vissa hyllor i landet.
Vi tar det med ro här helt enkelt. Tror inte det kommer påverka oss i större utsträckning och vi kommer inte börja svälta.
 
A
Verkar som att det enda det inte är brist på är foliehattar,friska människor hamstrar läkemedel och belamrar sjukvården med trams,medan riktigt sjuka får vänta längre på läkemedel och hjälp pga kaoset just nu.
Tror man verkligen att all mat ska ta slut i landet,hur mycket ska man bunkra då? Om man blir smittad och får sitta hemma 2 veckor,finns det verkligen ingen annan människa i liv som kan leverera hem varor i så fall.
 
  • Gilla
C.Lundin och 2 till
  • Laddar…
Slumpen gynnar den förberedde, har lite smått preppat i åratal, har fyllt på med de mesta som kan tänkas behöva, mat och vatten finns för cirka 10 dagar, medicin värmeljus batterier, listan kan göras lång, sen kan vi jägare alltid gå ut i skogen och ordna mat om de krävs.

Vatten är de största problemet för de flesta, så börja där ni som vill börja förbereda er. Räkna med minst 2-3 liter per person/dag. ja har 100 liter stående som roteras var 6;e månad, plus egen brunn och rinnande vatten inom 500m. Har 2 backup lösningar för att laga mat.
batterier och toapapper är viktigt att ha hemma.

försök ha detta hemma och tillgängligt
1. Vatten
2. Mat och möjlighet att laga mat utan el
3. Batterier
4. Ficklampor
5. Ljus
6. Toapapper
7. Engångsbestick och tallrikar
8. Någon form av värmegaranti, Kamin är enklast.
9. första hjälpen
10. Medicin likt paracetamol osv

listan kan göras enormt lång, och att preppa behöver inte vara svårt, lägg upp ett system för rotation. Köp och fyll på eftersom, köp en extra påse pasta och ett par konserver varje gång man handlar, bara tok att lägga en månadslön på att bunkra varor.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Verkar som att det enda det inte är brist på är foliehattar,friska människor hamstrar läkemedel och belamrar sjukvården med trams,medan riktigt sjuka får vänta längre på läkemedel och hjälp pga kaoset just nu.
Tror man verkligen att all mat ska ta slut i landet,hur mycket ska man bunkra då? Om man blir smittad och får sitta hemma 2 veckor,finns det verkligen ingen annan människa i liv som kan leverera hem varor i så fall.
jag preppar inte för Corona eller zombie apokalypsen, utan kanske i främsta fall längre strömavbrott, insnöad, vatten och avloppsnätet lägger ned osv. Jag sover bättre och veta att vi klarar oss ett tag om samhällsfunktioner slås ut.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Verkar som att det enda det inte är brist på är foliehattar,friska människor hamstrar läkemedel och belamrar sjukvården med trams,medan riktigt sjuka får vänta längre på läkemedel och hjälp pga kaoset just nu.
Tror man verkligen att all mat ska ta slut i landet,hur mycket ska man bunkra då? Om man blir smittad och får sitta hemma 2 veckor,finns det verkligen ingen annan människa i liv som kan leverera hem varor i så fall.
Förstår varför handspriten är slut. De säljer ju de via tradera för flera hundra kr mer än inköpspriset.

Nej ingen kan ordna en kasse mat till dig om du inte kan gå ut. Inte enl kommentarer på sociala medier, helst ska du bara lägga dig ner och sluta andas.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
M
R Rkarlsson skrev:
Nej ingen kan ordna en kasse mat till dig om du inte kan gå ut. Inte enl kommentarer på sociala medier, helst ska du bara lägga dig ner och sluta andas.
Varför envisas du med att öht. göra inlägg i denna tråd som handlar om prepping när du har en naivare inställning än mina barn?
Du framstår bara som löjlig tyvärr!
Kan inte vi som är realister och som vägrar tro på att Löfven & co ska komma och rädda oss få diskutera detta trollfritt!
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.