1 905 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Nytt bygglov
Sida 1 av 2
Hej,
Har köpt ett hus som håller på att färdigställas. Vi är inte byggherrar utan köper nyckelfärdigt. Har nu fått reda på att huset inte är byggt enligt lovet. För stora ändringar invändigt i förhållande till lovet. De behöver söka nytt bygglov. Vad händer nu? Någon som har erfarenhet? Hur lång blir handläggningstiden? Vi har sålt vårt nuvarande hus och inflyttningsdag närmar sig.
Har köpt ett hus som håller på att färdigställas. Vi är inte byggherrar utan köper nyckelfärdigt. Har nu fått reda på att huset inte är byggt enligt lovet. För stora ändringar invändigt i förhållande till lovet. De behöver söka nytt bygglov. Vad händer nu? Någon som har erfarenhet? Hur lång blir handläggningstiden? Vi har sålt vårt nuvarande hus och inflyttningsdag närmar sig.
Har husfirman skött hanteringen av bygglovet?
Vad rör sig ändringarna om? Är det kommunen som meddelat att nytt bygglov krävs pga att ändringarna är så stora?
Handläggningstiden för bygglov är upp till 10 veckor, och kan förlängas en gång till 20 veckor (krångliga ärenden). Veckorna börjar att räknas när ärendet är komplett (alla handlingar som krävs är inlämnade).
Vad rör sig ändringarna om? Är det kommunen som meddelat att nytt bygglov krävs pga att ändringarna är så stora?
Handläggningstiden för bygglov är upp till 10 veckor, och kan förlängas en gång till 20 veckor (krångliga ärenden). Veckorna börjar att räknas när ärendet är komplett (alla handlingar som krävs är inlämnade).
Redigerat:
Ja det är byggföretaget. Huset var nästan färdigställt när vi köpte. Det är kommunen som kräver ansökan. Planritning är ändrad på så sätt att det först var tänkt att bli ett tvåbostadshus (uthyrningsdel på bottenvåning ) sen ändrade man sig och byggde ett enbostadshus (alltså ingen uthyrningsdel).M MetteKson skrev:Har husfirman skött hanteringen av bygglovet?
Vad rör sig ändringarna om? Är det kommunen som meddelat att nytt bygglov krävs pga att ändringarna är så stora?
Handläggningstiden för bygglov är upp till 10 veckor, och kan förlängas en gång till 20 veckor (krångliga ärenden). Veckorna börjar att räknas när ärendet är komplett (alla handlingar som krävs är inlämnade).
Var det ni som krävde den här ändringen eller var det bestämt innan ni skrev kontrakt?S Sansel skrev:
Möjlig lösning torde vara att byggfirman/de se gjort fel får ta kostnaden för ert boende/magasinering av ert bohag tills ni kan flytta in i huset..
Lusläs ert kontrakt så ni inte missar någon viktig punkt där.. och kontakta jurist/advokat
Lusläs ert kontrakt så ni inte missar någon viktig punkt där.. och kontakta jurist/advokat
Jo. Min förhoppning är att kommunen kan handlägga snabbt då det redan finns handläggare som är insatta i ärendet. Vi flyttar in om 12veckor. Ska ringa kommunen imorgonViolina skrev:
Har ni skickat in alla handlingar som krävs för att bygglovet ska kunna granskas? Handläggningstiden börjar räknas när ärendet är komplett. I och med att ni söker nytt lov handläggs det på samma sätt som tidigare lov.S Sansel skrev:
Är det några ändringar gjorda på fasaderna eller är det endast invändigt?
Ändringar I fasad när det gäller entreer och något fönster. Annars invändigt. Fönter och dörrar påverkar inga grannar då läget är fritt.M MetteKson skrev:
Innebär det att man helt bortser från det gamla lovet? Att allt prövas igen? Exakt samma process? Tar lika lång tid?
Och jo, handlingar inne men kom in samma dag som vi ringde så helt förståeligt att de inte tittat.S Sansel skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har ni diskuterat frågan med KA? Han behöver upprätta en ny kontrollplan för det ändrade bygget och det kan behöva göra ny brandskydds och tillgänglighetskontroll även det nu blir ett enklare bygge.
Utan kompletta handlingar och uppdaterade ritningar kan det ta tid att få igenom nytt bygglov.
Utan kompletta handlingar och uppdaterade ritningar kan det ta tid att få igenom nytt bygglov.
Vi står emellan då vi inte är de som bygger utan vi köper ett nybygge. Egentligen sköter vi alltså inte processen utan blir bara lidande.R Robert-san01 skrev:
Ska ny kontrollplan upprättas med ansökan? Vet att alla nya ritningar lämnats in samt registrerad KA.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ok.S Sansel skrev:
Bollen ligger hos den som är byggherre. Ni kan tyvärr bara titta på och hålla tummarna för att ni kan flytta in som planerat.