Harvia BC80 hade gjort sitt, köpte ett likadant, kopplar in, när sista skruven dras åt, som enbart är till för att hålla manöverpanelen på plats så slog jfb av. Faserna urkopplade i proppskåpet, så ingen läckström. Mäter och konstaterar direkt koppling mellan nolla och jord i aggregatet, lossar skruven något varv, kopplingen bryts. Försöker hitta någon kontaktpunkt som uppstår, men lyckas inte. På det gamla aggregatet uppstår inte detta.
Fattar ingenting, felsöker i tre timmar, men kan inte hitta var nolla och jord får kontakt.
Under en del av felsökningen har jag jord och faserna anslutna (men säkring borta) men nollan bortkopplad från aggregatet, för att slippa släcka huset hela tiden, och ansluter multimetern till nollan i aggregatet och andra änden till jord, för att se när de får kontakt. Kan detta förfarande har något med saken att göra?
Plockar bort timern med faserna och nolla, monterar tillbaka, nu verkar det funka, men jag vill ju hitta felet!
Är helt förstörd över att jag inte kan hitta felet i något så simpelt.
Fattar ingenting, felsöker i tre timmar, men kan inte hitta var nolla och jord får kontakt.
Under en del av felsökningen har jag jord och faserna anslutna (men säkring borta) men nollan bortkopplad från aggregatet, för att slippa släcka huset hela tiden, och ansluter multimetern till nollan i aggregatet och andra änden till jord, för att se när de får kontakt. Kan detta förfarande har något med saken att göra?
Plockar bort timern med faserna och nolla, monterar tillbaka, nu verkar det funka, men jag vill ju hitta felet!
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
platon1980 skrev:
Harvia BC80 hade gjort sitt, köpte ett likadant, kopplar in, när sista skruven dras åt, som enbart är till för att hålla manöverpanelen på plats så slog jfb av. Faserna urkopplade i proppskåpet, så ingen läckström. Mäter och konstaterar direkt koppling mellan nolla och jord i aggregatet, lossar skruven något varv, kopplingen bryts. Försöker hitta någon kontaktpunkt som uppstår, men lyckas inte. På det gamla aggregatet uppstår inte detta.
Hänger ej med i alla mätningar men Skyddsjord och Neutral sitter ihop via JFB om den är aktiverad OM det var detta du mätteplaton1980 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Men felet har fösvunnit? Låter som kanske en tråd låg i kläm?
Funderade på om en kardel från jorden låg mot blecket som sitter intill som håller ihop två nollor i plinten, men den borde ju märkts redan innan skruven drogs åt. Bifogar bild, skruvhålet under blå vredet var det avgörande. Täckplåten sitter med två plåskruv i botten.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden