G OMathson skrev:
Isolera med vad? Jag har murat upp Lecablock 90mm mot ytterväggarna insidan badrum i källaren, isolerar mer än inget i alla fall.
Har du en tråd där du visar jobbet? Hade precis hittat att man kan gå den vägen för att få lite bättre isolering i källaren utan att göra det på utsidan. Har inga problem med fukt direkt, men skulle vilja hålla värmen lite bättre i badrumsdelen.

G
J jhall skrev:
Har du en tråd där du visar jobbet? Hade precis hittat att man kan gå den vägen för att få lite bättre isolering i källaren utan att göra det på utsidan. Har inga problem med fukt direkt, men skulle vilja hålla värmen lite bättre i badrumsdelen.
Nix, ingen tråd. Armerade med H-profil vart annat lager och fäste ameringen i krokar jag böjde till och satte fast i väggen mha ankarmassa. Pustade sist med valigt c bruk, sen kakel. Verkar funka bra tycker jag i alla fall.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
J jonasgustavsson1 skrev:
Hej!
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av badrum i källare?
Ena väggen i badrummet är mot en yttervägg och det är just den väggen som jag är lite fundersam på hur jag ska göra.
Det är en putsad vägg som jag inte vet hur jag ska ta mig an, tanken är ju att de ska bli kakel o klinkers
alternativ 1) bygga ut lite från väggen så det inte blir precis emot väggen, för att få lite luft emellan? Med plåtreglar och sedan nån skiva motsvarande plyfa fast mer fukttålig?

alternativ 2) att bygga direkt emot putsen?
Hur gjorde du tillslut?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gjorde badrum/spa av källaren där gamla oljetanken hade funnits. Knackade ned all puts så gott det gick. Bilade upp betonggolv där nya rör skulle ligga. Fällde in tappvattenrör i slitsar i väggen (förmodligen inte Säkert Vatten-kompatibelt). Klinker sattes direkt på väggarna. Klinkers på golvet ovan elektriskt golvvärme. Inga tätskikt, det behövs inte i sådana konstruktioner.
Det var 20 år sedan och det existerar än idag.
Perfekt..
Har vid många olika besök hos kunder besiktigat smarta lösningar där köparna undrat var fuktskyddet ligger.
Det som brukligt är viktigt att materialen kan andas sedan är det skit samma om det är inifrån ut eller utifrån in..
Mvh Johan

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.