Jag har en stuga som inte är vintervarm (fyra cm isolering i alla väggar och tak, typ...)
I denna stuga finns ett badrum, som är tillbyggt i efterhand, innerväggen i badrummet är gamla fasaden på originalhuset.
Det finns lite problem med detta bygge, kan jag konstatera efter att ha öppnat upp och kikat (se bifogad skiss som kanske kan hjälpa). Dels finns ingen luftspalt mellan takisoleringen och råsponten, utan isoleringen går upp hela vägen mot spont. Dels är anslutningen till före detta ytterväggen (mellan bad- och sovrum) inte speciellt välgjord vad jag kan bedöma - diffspärrar på båda sidor slutar lite hipp som happ med dålig anslutning mot vägg.
Hur själva mellanväggen (f d ytterfasad alltså) faktiskt ser ut i genomskärning, om där finns isolering kvar etc, har jag inte varit inne och kollat, så där är skissen lite bristfällig.
Nu till själva frågan. Jag tänker att jag skulle vilja fixa till badrummet lite, och då är frågan om jag skall göra om badrummet helt och hållet med ett fullständigt tätskikt etc enligt vanlig standard. Eller om jag bara skall riva och göra om innertaket och diffspärr där, framför allt för att säkerställa luftspalt mot yttertak (och, om jag gör detta, vad bör jag säkerställa i samband med det)? Till saken hör att jag skulle egentligen vilja kunna hålla badrummet över frystemp året om, för att slippa behöva tömma alla ledningar där (inkl vattenmätaren, som sitter i badrummet idag). Behöver jag tänka annorlunda med tätskikt etc i och med detta, för att undvika konstiga fukttransporter och kondens på olika håll?
Stugan eldas då och då med kamin, så det är stora växlingar i temp och fuktighet mellan varven.
Tacksam för alla tips, vet inte riktigt var jag skall börja fråga, så ni får ursäkta denna lite röriga framställan.