Ok, intressant. Låter som att vi borde ta det säkra för det osäkra och kanske regla upp lite tätare + kortla då. Det är inget jättestort merarbete för oss eftersom vi ändå ska upp med mycket av isoleringen och lägga avlopp och golvbrunn etc.

Men då till nästa fråga. Om vi lägger i nya reglar mittmellan befintliga. Är det viktigt att vi bryter upp golvet hela vägen till nästa balk allt vilar på, eller skulle vi kunna "hänga dom" i kortlingar på dom befintliga reglarna. Eller går syftet med hela avbäringen förlorad då? Är jag otydlig?

Ni borde kunna göra som du föreslår. Alltså att göra som "I'n" och lägga ner emellan :) så kommer jag själv gå till väga sen iallafall :)

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Kofotsmorgon. Jädrar vad mycket sågspån det går ner. Tömt 8 sopsäckar hittils. Misstänker att ett sånt här hus brinner ganska bra.

[video=youtube;8vG0SWMYRDI]https://www.youtube.com/watch?v=8vG0SWMYRDI[/video]

Renoverat golv med upprivna delar av trägolv och synliga reglar, fullt med sågspån och en kofot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Så, åter till konstruktionen. Det råder ju olika bud om huruvida det krävs cc 30 mellan reglarna eller om man klarar sig på cc 60. Så jag har bestämt mig för att ta det säkra för det osäkra och lägga in några extra reglar emellan de gamla.

Först fick jag för mig att jag kanske borde fortsätta bryta upp golvet och leta upp båda balkar som dom vilar på, och sen lägga nya reglar med hela den gamla spännvidden. Men nu känner jag att det inte är värt det, med tanke på vilket extra arbete det skulle innebära. Det är ju inte själva bärförmågan jag är ute efter att förbättra (tror jag), utan snarare styvheten i hela konstruktionen.

Så det här är planen:

[video=youtube;ttgo8RQe51k]https://www.youtube.com/watch?v=ttgo8RQe51k[/video]

Ovanpå det skruvlimmar jag som sagt 22mm spånskiva och flytspacklar 15mm med armeringsnät.

Vad tror ni, håller det för lasten av fullt badkar + en familj, samt blir det tillräckligt styvt för att klinkersplattorna inte ska lossna?

• Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
bjorn_s skrev:
Lite mer rivet. Två av dom gamla väggarna, varav en yttervägg är uppbyggda med råspånt och sen beklädda med Tretex. Ställs inför frågan hur jag ska konstruera väggen. Den nya innerväggen jag bygger tänker jag konstruera som "säker-vatten-väggen" (film), men hur ska jag göra med dessa existerande väggar?

1. Behålla tretexen och lägga gips direkt på den
  2. Riva bort tretexen och skruva gips mot råspånten
  3. eller, riva bort både tretex och råspånt för att ersätta den med plywood + gips. Alternativ sätta plywood utanpå råspånten och sen gips?

Båda väggarna kommer hamna i zon 1.

[bild]
Syftar inte plywooden innanför gipset till att man ska kunna hänga upp saker på ett väldigt säkert sätt? I så fall har ju råspont samma kvalitéer, till och med bättre (?). Skulle nog köra på 1 eller 2. Antagligen 2 när jag tänker på det.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo det är det jag tänker också, att råsponten borde ha samma kvalitet. Det enda jag är osäker på är om den kanske har massa fuktrörelser som en plywood definitivt inte har. Dessutom reglar dom med cc 450, för att få det styvt. Hmm

Råsponten har samma egenskaper och har du det bakom gips så blir det stabilt! Möjligen att man kunnat förstärka upp där ni ska ha kakel på väggarna lite men annars lär det funka fint :) hade dock kastat tretexen all världens väg, för det är ju riktigt fuktsugande om det mot all förmodan blivit något läckage och gjort det hela värre.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Prototyping i skala 1:1 av flyttlådor. Väldigt viktigt steg för få känsla över utrymmet. Det ni ser längs fönstret är alltså ett badkar på 140x80 :)

Flyttlådor arrangerade för att representera badkarets storlek i ett rum under renovering med träreglar och ospecificerad spånskiva på golvet.
Skapa konto

Golv under renovering med exponerat bjälklag och nya träreglar, spånskivor saknas.
Skapa konto

Också kommit igång med förstärkningen av bjälklaget men blir lite fundersam vad det gäller spånskivan. Alla bilder och videos på nätet jag tittar på har spontade spånskivor men dom jag köpte har ingen spont. Går det bra ändå?

Vad måste jag tänka på? Måste jag lägga kortlingar så att skarven mellan två skivor vilar oavbrutet på regel? Som jag har förstått det bör jag göra något liknande längs väggarna åtminstone.

• Gilla
AronD och 1 till
  • Laddar…
En fråga bara.
Varför har ni inte duschen i smatten där ni ritat toalettstolen? Dusch direkt innanför dörren medföljer ju våta golv, bara det där att gå och hämta handduken lämnar blöta spår bakom sig. Eller är avloppet för toan närmare i det hörnet?

bjorn_s skrev:
Prototyping i skala 1:1 av flyttlådor. Väldigt viktigt steg för få känsla över utrymmet. Det ni ser längs fönstret är alltså ett badkar på 140x80 :)

[bild]

[bild]

Också kommit igång med förstärkningen av bjälklaget men blir lite fundersam vad det gäller spånskivan. Alla bilder och videos på nätet jag tittar på har spontade spånskivor men dom jag köpte har ingen spont. Går det bra ändå?

Vad måste jag tänka på? Måste jag lägga kortlingar så att skarven mellan två skivor vilar oavbrutet på regel? Som jag har förstått det bör jag göra något liknande längs väggarna åtminstone.
Ja skarvarna måste i ditt fall ligga på regel. Finns spånskivor på de flesta byggvaruhus som är spontade för typ 100 kr st, tex Byggmax.

Får golvet plats med 22 mm spånskiva + 15 mm flytspackel och klinker ovanpå det? Ser trångt ut redan idag mellan råspont och vägg sen ska det räknas ut fall mm på det.

Precis som du säger, pannrummet och avloppet är precis i den lilla nischen. Men vi jobbar på 3 parallella koncept fortfarande faktiskt, och i ett av dom kör vi duschen i nischen istället. Lite osäker på hur vi göra med avloppet då. Känns inte som en bra idé att borra 110mm-hål i varenda regel direkt. Kanske om man har en vägghängd toalett och bygger någon slags kulvert/halvvägg som leder bort mot nischen.

Linjeteckning av ett badrumsutrymme med nischade pannrum och avlopp.
Skapa konto
Schematisk ritning av ett badrum med duschnisch, toalett och möjlig avloppsföring.
Skapa konto

FreQa, Borde jag byta till spontad skiva tycker du? Eller måste den också skarvas på regel?

Hur menar du får plats? Hela rummet blir ju nytt, och nya ytskikt på väggarna också, så då kan väl golvet vara hur högt det vill antar jag. Det klättrar bara högre upp på väggarna antar jag. Eller ska jag vänta med ytskikten på väggarna tills golvet är klart? Eller har jag missat något väsentligt nu, utveckla gärna.

Hittade även en fuktbeständig spånskiva för dubbla priset avsett för golv under badrum. Det kan väl knappast vara någon poäng det det eller? Den ligger ju under tätskiktet Fuktbeständiga spånskivor i olika storlekar avsedda för golvkonstruktioner.
Skapa konto

Den var 2400 istället för 1800mm så i mitt fall hade jag behövt skarva mindre med den.

Fasen, inser att jag skruvat ner en regel med kvaliteten C14 men att jag borde använda C24 som tydligen är den bättre klassen till bärande konstruktioner. :o Kanske att jag lämnar den jag satt och kompletterar med C24-virke för resterande. Man lär sig. Men det är ju det som är halva nöjet! :thumbup:

bjorn_s skrev:
Precis som du säger, pannrummet och avloppet är precis i den lilla nischen. Men vi jobbar på 3 parallella koncept fortfarande faktiskt, och i ett av dom kör vi duschen i nischen istället. Lite osäker på hur vi göra med avloppet då. Känns inte som en bra idé att borra 110mm-hål i varenda regel direkt. Kanske om man har en vägghängd toalett och bygger någon slags kulvert/halvvägg som leder bort mot nischen.

[bild][bild]

FreQa, Borde jag byta till spontad skiva tycker du? Eller måste den också skarvas på regel?

Hur menar du får plats? Hela rummet blir ju nytt, och nya ytskikt på väggarna också, så då kan väl golvet vara hur högt det vill antar jag. Det klättrar bara högre upp på väggarna antar jag. Eller ska jag vänta med ytskikten på väggarna tills golvet är klart? Eller har jag missat något väsentligt nu, utveckla gärna.
Träguiden

Gällande höjd så var min tanke att golvet inte ska bli så hög vid tröskeln som dessutom ska ha en hög tröskel med chans att hålla vatten inne i rummet.

Snygga ritningar. Vilket program använder du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.