Jag har idag en Biomatic 20+ (pelletspanna) med inbyggd acctank -vet inte hur stor.
Som det är nu, kör jag på el med den eftersom pelletsbrännaren är trasig.
Skulle vilja säkra varmvattentillgången med någon slags extern beredare, men undrar då hur den lösningen skulle kunna se ut och vilken storlek som i så fall är lämplig?
Som det är nu, kör jag på el med den eftersom pelletsbrännaren är trasig.
Skulle vilja säkra varmvattentillgången med någon slags extern beredare, men undrar då hur den lösningen skulle kunna se ut och vilken storlek som i så fall är lämplig?
140l skulle jag inte kalla inbyggd acktank. Det är en ganska liten volym. Från det vattnet genereras varmvattnet med en plattvärmeväxlare. Den kräver relativt hög temperatur för att kunna leverera varmvatten med högt flöde.
Du skulle kunna sätta en elberedare i serie med pannan.
Här har du manualen till pannan.
http://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_biomatic_20_30.pdf
Du skulle kunna sätta en elberedare i serie med pannan.
Här har du manualen till pannan.
http://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_biomatic_20_30.pdf
- Ja det är vad jag funderar på, men var/hur kopplas en sådan in? Om jag kopplar den på utgående anslutning från pannan, så vet jag inte hur det blir med det hela, eftersom då värms väl vattnet först av pannan och sedan en gång till av den externa beredaren? Eller hur ser man till så det inte blir "tårta på tårta"?Silver78 skrev:
Det sköter termostaten.
Om vattnet som går in i varmvattenberedaren är tillräckligt varm så kommer VVB inte värma vattnet.K Kalmarkille skrev:
Så det är termostaten i VVB som kommer sköta de om den behöver värma vattnet mer efter pannan eller ej.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast att lägga en extern elektrisk beredare i serie kräver ju en speciell inkoppling. Visst kan man köra in varmvatten på kallvattensidan och resonera som ovan men blandventilen på på utgången sen måste ju då ha kallvatten in också.
Tanken är väl att i så fall ha den externa beredaren efter pannan, inte före.
Pannan har inte någon integrerad blandningsventil. Så det sitter sannolikt en externt. Det är således bara att montera en varmvattenberedare mellan panna och blandningsventil, utan behov av blandningsventi. Något att vara observant på om det finns övertrycksventil. Det måste man inte ha på en plattvärmeväxlare, men varmvattenberedaren behöver en.
Klicka här för att svara