Har nyligen fått ett solpanelsystem 26kW paneler installerat med en SolarEdge25K växelriktare och har 25A huvudsäkring av en etablerad landstäckande solpanelfirma.

Elektrikern har kopplat växelriktaren till en 3-polig dvärgbrytare på 25A (C).

Problemet är att växelriktaren säkringar löser ut vissa dagar då solen skiner mitt på dagen (momentanproduktionen går då upp mot och ibland över 25kW).

Efter att ha läst på så tillåter en dvärgbrytare på 25A max 17,25 kW (3 faser x 230V x 25A)

Min egen fundering är, är det feldimensionerat av elektrikern?
Borde det inte sitta en 3-polig dvärgbrytare på 40A (tillåter 27,6kW) och istället dynamiskt exportbegränsa i inställningen på SolarEdge-växelriktaren till max 17,25kW. Jag har ju konstant egenförbrukning i fastigheten så en totalproduktion över 17,25kW borde vara tillåten (t.ex. framtida laddning av elbil mm), men som sagt jag ska ju inte överskrida huvudsäkringen på 25A för den del av produktionen som exporteras. Dvs jag kapar bara topparna då nödvändigt och minst solelproduktion går till spillo.

Tänker jag fel eller rätt?

Redigerat:
Förmodligen har han missat att begränsa växelriktaren.

M merbanan skrev:
Förmodligen har han missat att begränsa växelriktaren.
Jo, det är säkert så, men frågan kvarstår om det inte är onödigt att kapa bort så pass mycket i total produktion? (dvs begränsa ner till max 17,25kW "permanent").

Ett alternativ borde vara att ha högre säkring på växelriktaren (t.ex 3-polig på 40A) men dynamiskt exportbegränsa till 17,25kW för att skydda huvudsäkringen i fastigheten som är på 25A.

Jag har ju förbrukning i fastigheten, stundtals hög sådan. Momentan egenförbrukning + export (dvs bägge tillsammans) borde som jag ser det kunna vara högre än 17,25kW, men som sagt jag kan ha fel?

Jag tror det kallas "dynamisk effektreglering" se sid 5
https://www.energiforetagen.se/globalassets/dokument/broschyrer/anmalan-solceller.pdf

Redigerat:
Det du säger stämmer men för att det skall fungera så behöver du en enhet som mäter utgående ström och sen så behöver kabeln från växelriktaren klara högre strömmar än 25A. Sen kan man även ha begränsningar i det interna systemet som gör att det är olämpligt att ha mer än 25A totalt.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det du säger stämmer men för att det skall fungera så behöver du en enhet som mäter utgående ström och sen så behöver kabeln från växelriktaren klara högre strömmar än 25A. Sen kan man även ha begränsningar i det interna systemet som gör att det är olämpligt att ha mer än 25A totalt.
Inepro Pro380 elmätare visar 00001496 kWh på digital display monterad i elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en Inepro Pro380 installerad (se bild). Vad kabeln fr växelriktaren har för dimension (mm2) vet jag tyvärr inte men det borde rimligen vara av typ som klarar laster på upp till minst 26kW (om elektrikern inte tokat till det?).

Jag har anmält till firman att dvärgbrytarna löser ut, men de har inte återkommit nu på 7 dagar... (systemet är som sagt helt nytt). Vill vara så förberedd som möjligt så de inte försöker sig på "smidigaste" billighetslösning från deras sida. Jag vill att mitt system ska fungera optimalt. Har trots allt investerat en betydande summa...

Som jag ser det skulle solelproduktion som inte jag själv använder upp exporteras, med tak för export satt till 17,25kW (pga min 25A huvudsäkring). All produktion som överstiger min egen förbrukning+17,25kW borde strypas/effektbegränsas (dynamiskt).
Som mest producerar systemet dryga 25kW mitt på dagen så i praktiken om jag har extremt låg självförbrukning för stunden (typ 0,75kW) så blir det max 7kW som begränsas.

pease105,
Du nämner inte vad du har för huvudsäkringsstorlek vid elmätartavlan. Det är viktigt för dina frågor.
Är solcellsanläggningen på ett vanlig enfamiljshus? Då är förmodligen elmätartavlan konstruerad för att högst kunna ha 25A huvudsäkringar(porslinproppar)

Han skriver ju flera gånger att han har 25A huvudsäkringar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
pease105,
Du nämner inte vad du har för huvudsäkringsstorlek vid elmätartavlan. Det är viktigt för dina frågor.
Är solcellsanläggningen på ett vanlig enfamiljshus? Då är förmodligen elmätartavlan konstruerad för att högst kunna ha 25A huvudsäkringar(porslinproppar)
Inledande inlägg första inlägg skrev jag: "...och har 25A huvudsäkring...". Beklagar om det inte framgick tydligare. Ja det är 3st 25A porslinssäkringar.
Fk. Har precis fått bekräftat via mail fr solcellsfirmans kvalitetsansvarige att jag har rätt. Det ska installeras större säkring för växelriktaren, sedan ska växelriktaren exportbegränsas efter huvudsäkringen (25A) s.k. dynamisk effektreglering till max 17250W export.

pease105,
Ja men du har ju 25A huvudsäkringar. Ja då sätter elektrikaren högst 25A automatsäkring på växelströmskabeln till växelriktaren. Tanken är att det kan bli kortslutning i växelriktaren och då får inte dess automatsäkring vara större än huvudsäkringen.

Vi hade en elektrikare som satte automatsäkring 16A för en växelriktare med märkeffekt 12,5 kW.
12,5 kW motsvarar märkström på 18,0 A. Huvudsäkringarna var då 16A. Jag tyckte då att 16A automatsäkring var för klent. Det får ju inte vara så att en automatsäkring för en apparat riskerar att lösa ut vid apparatens normaldrift. Men elektrikaren menade på att eftersom huvudsäkringen på servisen var på 16A sätter han högt 16A automatsäkring på växelriktaren. Huvudsäkringen byttes kort därefter till 25A och automatsäkringen byttes till 20A. Men det var inte så att 16A automatsäkringen löste ut, utan uppbytet till 25A av huvudsäkringarna gjordes för att kunna ladda elbil snabbare.

A Arnodt skrev:
pease105,
Ja men du har ju 25A huvudsäkringar. Ja då sätter elektrikaren högst 25A automatsäkring på växelströmskabeln till växelriktaren. Tanken är att det kan bli kortslutning i växelriktaren och då får inte dess automatsäkring vara större än huvudsäkringen.
Det ska tydligen vara möjligt och tillåtet, både enl säljaren av solpanelsystemet och deras kontrollansvarige: Det kallas dynamisk effektreglering,v.g se sid 5. Detta för att förhindra onödiga förluster av solenergi (som då förbrukas direkt i fastigheten) och maximera exporten upp till 17,25kW (om 3st 25A huvudsäkring)
https://www.energiforetagen.se/globalassets/dokument/broschyrer/anmalan-solceller.pdf

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Säkringar ska skydda kablaget och tål kablaget 25 A spelar det ingen roll vilken huvudsäkring du har MEN det kan ju vara praktiskt att huvudsäkringen inte är mindre än dom efterföljande säkringarna

@Peace_105, vad jag kan se har du helt rätt i ditt resonemang, vilket elfirman nu har bekräftat.

En sak som inte nämnts är skyddet av ledningar som matas med både solceller och nät, dvs huvudledningen till husets förbrukare (och elbilen). Har du en separat huvudsäkring för denna huvudledningen i mätarskåpet? Detta förutsätter då att växelriktaren är ansluten mellan denna huvudsäkring och elmätaren såsom sig bör. Jag lånar en bild från bifogad pdf över hur jag förstår det ser ut i ditt fall.

Schematisk bild av elanslutning med solceller, huvudsäkring och mätarskåp.

M = Din nuvarande mätarsäkring-
P = Din 25 A dvärg vid växelriktaren som löser ut.
H = Huvudsäkring, om du har någon, för huvudledningen till huset.

Din huvudledning är från början troligen dimensionerad för max mätarsäkring, 25 A. Har denna ledning bytts för att klara högre belastning? Du har ju uppenbarligen numera förbrukare som överstiger 25 A.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det låter som att du är inne på helt rätt spår och att installatören antingen tänkt fel eller inte har full förståelse för hur det är tänkt att fungera.

Som du skriver måste växelriktaren avsäkras med 40 A för maximal produktion. För att skydda huvudsäkringarna kan man ANTINGEN begränsa inmatningen från växelriktaren till 25 A statiskt (enkel men dum lösning) eller för att slippa spilla onödig produktion dynamiskt balansera mot dina huvudsäkringar så att växelriktaren matar ut 25 A + egenförbrukning. Förmodligen är din extra effektmätare avsedd just för denna balansering.

Men det är inte säkert att det bara är att byta ut själva dvärgbrytaren mot en på 40 A. Det kan finnas andra begränsningar såsom t.ex.
  • Kabeldimension mellan växelriktare och central
  • Kabeldimensioner som matar eventuella icke avsäkrade undercentraler
  • Märkström på komponenter såsom t.ex. huvudbrytare, jordfelsbrytare, interna kopplingsbyglar i centralen osv.
Detta måste en installatör undersöka och eventuellt bygga om innan dvärgbrytaren på 25 A kan bytas mot en 40 A.

Här finns en application note för dynamisk exportbegränsning för din växelriktare:
https://www.solaredge.com/sites/default/files/feed-in_limitation_application_note.pdf

Ser att några i tråden diskuterar selektivitet med kortslutning och att man normalt inte har större gruppsäkringar än mätarsäkringar. Detta är i sak korrekt men i mitt tycke inte särskilt relevant i det här fallet. Du kommer ändå inte få selektivitet mellan 25 A C-dvärgbrytare och 25 A gG smältsäkring.

En sista grej. Du pratar i ditt inlägg mycket om effekter (17,5 kW, 27,6 kW osv.) men det som räknas här är strömstyrka i enskilda faser eftersom lasterna i ditt hus inte är symmetriskt fördelade över de tre faserna.

• Gilla
Peace_105 och 2 till
  • Laddar…
skåneerik,
Om trådstartaren har SolarEdges Energimätare SolarEdge SE-MTR-3Y-400V-A och 3 st SolarEdge strömsensorer, då kan effekten ut via serviskabeln övervakas och styras av SolarEdge-växelriktaren.
Men jag misstänker att den kollar den mest belastade fasen och rättar sig efter den och räknar om som om alla faserna matas med 20A till 3-fas-effekt, dvs om L1 matas med 20A och L2 och L3 med 15A, så räknar den det som om effekten 20 x 400 x 1,73 = 13850 W matas ut på allmänna elnätet.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Problemet är att du innom fastigheten kan få höga strömmar om det inte är separat avsäkrat. Jag gissar att det är ett vanligt problem.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.