Min 3,5 år gamla GRAM-frys har sen ett år tillbaka fryst väldigt dåligt. En reparatör var här och konstaterade att kompressorn inte fungerade bra nog och en ny beställdes. Nu med den nya kompressorn så låter frysen jättemycket. Vi har matbordet ca 1,5 meter från frysen och ljudet är alldelse för högt. Reparatören var här igen och mätte upp ljudet 1,5 meter från frysen och sa att det var 39 db. Inte särskilt högt om man läser databladen till frysar, men ljudet är rätt högfrekvent så jag lovar att det stör rejält.

Jag förstår att om den gamla kompressorn inte gick för fullt så lät den mindre, men jag är 100% säker på att den gamla frysen även när den var ny lät mycket mindre. För mig är ljudet helt oacceptabelt och min fråga är vad som gäller i såna här fall.

Vi har aldrig diskuterat ljudnivå utan bara byte av kompressor, men samtidigt är det ganska uppenbart tycker jag att man i ett nybyggt hus med öppen planlösning inte vill ha en frys som låter som ett tröskverk. Hur mäter man ljudet i en frys förresten? Är det precis brevid kompressorn? Isåfall är det ju signifikant lägre 1,5 meter därifrån. Frysen kostar ny ca 10000 kr och reparationen kostar 5000 kr så det är inget garantijobb.

Nästa gång köp en ny frys.

huggan skrev:
Nästa gång köp en ny frys.
Troligen inte det råd som TS tänkte sig. .

Göran.W
Troligen har han satt dit ett annat märke på kompressorn än där satt innan.
Jag upplever på jobb att vissa kompressorer har som du beskriver ett hemskt ljud även om det inte är så högt är det enormt störande.
Inte mycket att göra åt det än att byta till tex Danfoss kompressor som är något dyrare men håller i regel längre och går tystare.

Är man seriös så sätter man i en Danfoss kompressor och specielt när man tar 5000 kr för bytet som jag tycker är lite i överkant prismässigt.

Kolla för säkerhets skull att det inte är något som vibrerar på baksidan när den går.

För i tiden var Gram ett riktigt bra och hållbart märke som hade Danfoss kompressorer men nu har dom gått samma väg kvalitets mässigt som så många andra märken.

Redigerat:
Jag hade nyligen ett problem med en kyl/frys från Siemens som plötsligt börjat låta mer och mer. Ett högt surrande som man till slut fick spelet på. Om jag smällde till skåpet slutade det låta i några sekunder för att sedan börja igen....Jag började med att tömma/avfrosta och lyfte sedan ur kyl/frysen ur skåpet (helintegrerad förstås så det är extra jobbigt) och ställde det på golvet. Avfrostat och klart inspekterades baksidan för lösa delar som kunde vibrera och låta, jag hittade inget. När jag startade frysen konstaterade jag att surrandet försvunnit och nu ett par veckor senare är den fortfarande tyst.

1. Jag har avfrostat
2. I kylen står inte sakerna på samma ställe som tidigare, det skulle kunnat vara något i kylen som skakat (tex glasburkar).

Tack för alla svar. Vu funderade på att köpa ny frys istället för att laga den, men det var trots allt dubbelt så dyrt så vi valde ändå att behålla den gamla. Jag ska dra ut frysen och kolla bakom om det är något som är löst, men med tanke på att reparatören varit hemma och kollat igen så borde det ju vara det första han kollade. Min fråga kanske är mer lämpad för juridik-avdelningen, men vad gäller egentligen vid en reparation om man inte är nöjd med ljudet? Tror ni jag kan säga att jag inte fått vad jag beställt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.