Jag har precis flyttat in i mitt första boende som är nyproduktion i en bostadsrätt. Jag har nu upptäckt en uppsjö av fel på bostaden, allt ifrån att det saknas grejer till att fasaden börjat spricka i träet till att väggarna ser snea ut, det är inte ens färdigbyggt än på utsidan.
Andra på området har liknande problem och byggherren hävdar att han bråkar om pengar med sina entreprenörer och att det nu är en process mellan dessa och att vi snällt får vänta - det har nu varit tyst i ca 2 månader sedan inflytt.
Jag fick inte vara med på någon slutbesiktning och när jag frågar om dessa handlingar så är det tyst. Är inte detta ett krav?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom du inte har något avtal med de som byggt är det normalt att du inte fick vara med på slutbesiktningen. Vill du ha större insyn i styrelsens arbete så behöver du ingå i styrelsen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Eftersom du inte har något avtal med de som byggt är det normalt att du inte fick vara med på slutbesiktningen. Vill du ha större insyn i styrelsens arbete så behöver du ingå i styrelsen.
tack för svar!

Jag känner i nuläget att jag köpt grisen i säcken då jag bor i ett hus med mängder av fel. Eftersom det fortfarande är en byggstyrelse där byggherren sitter , och han dessutom inte verkar bry sig (skyller på allt och alla) och inte synts till sedan jag flyttade in så känns det enormt frustrerande.

Eftersom jag känner att om dessa fel inte åtgärdas snarast så har jag snart fuktskador och mögel invändigt.

Är det någonstans jag kan vända mig och vad har jag för rättigheter i detta läge? Står i mitt avtal att jag kan säga upp men om byggherren inte har pengar?

Tack för svar :)

BirgitS
Ingen orsak :)

Tyvärr är det ju så när man köper något man inte kan kontrollera innan köpet. Det gäller ju oavsett om det är en bostadsrätt eller ett hus som håller på och byggas eller en bil som ska byggas osv.

Men inte blir det fuktskador eller mögel inne därför att fasadpanelen spricker.

Om du vill ha juridisk hjälp så är det nog en fastighetsjurist/advokat som är rätt person. Om ni är flera nyinflyttade som går ihop blir det ju inte så dyrt för var och en.

BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Tyvärr är det ju så när man köper något man inte kan kontrollera innan köpet. Det gäller ju oavsett om det är en bostadsrätt eller ett hus som håller på och byggas eller en bil som ska byggas osv.

Men inte blir det fuktskador eller mögel inne därför att fasadpanelen spricker.

Om du vill ha juridisk hjälp så är det nog en fastighetsjurist/advokat som är rätt person. Om ni är flera nyinflyttade som går ihop blir det ju inte så dyrt för var och en.
Tack för svar än en gång :)

Vi är flera boende som tagit kontakt med advokat men vi känner att om byggherren inte har pengar som han nu påstår så är vi ändå körda. Vem ska då åtgärda våra fel?

Kan nämnas att det inte bara är spruckna paneler utan det saknas brädor lite här och där längs taket (hål rakt in högst upp) , knutbrädor och dörr/fönsterfoder. Sen en miljon andra fel på det (på ett ungefär).

Så länge inte byggaren går i konkurs har ni normalt 10års garanti på fastigheten men räkna med en 3-5år av smågnabbande innan det mesta/viktigaste är löst. Går dom i konkurs skall det finnas an byggförsäkring som kan gå in. Var med om samma resa och gick med i styrelsen när vi efter ett år tillsatte vår egen. Det skall finnas protokoll från besiktning men hos oss hade de försvunnit men då jag tror de är tvungna att ha dessa fick de till slut göra om denna. (Om de inte har dem kan de inte själva säga att problem uppstått senare så juridiskt är nog detta ett större problem för byggaren).

R raat skrev:
Tack för svar än en gång :)

Vi är flera boende som tagit kontakt med advokat men vi känner att om byggherren inte har pengar som han nu påstår så är vi ändå körda. Vem ska då åtgärda våra fel?

Kan nämnas att det inte bara är spruckna paneler utan det saknas brädor lite här och där längs taket (hål rakt in högst upp) , knutbrädor och dörr/fönsterfoder. Sen en miljon andra fel på det (på ett ungefär).
Det är bostadsrättsföreningen som är byggherre, d v s den förening du och dina grannar är delägare i. I dagsläget förvaltas den av entreprenören/säljaren.

Jag tycker upplägget med köp av nybygge i en bostadsförening är märklig. Det ställs väldigt mycket krav på nyttjarna, utan att de har någon större rättighet att kontrollera att de får rätt. Och på grund av upplägget där föreningen förvaltas av entreprenören, som är den som bär det egentliga ansvaret blir det ännu snurrigare.

För att bostadsrättsföreningen ska få skapas måste säljaren bevisa att det finns exempelvis färdigställandeförsäkring, så där ska ni förhoppningsvis vara säkrade.

D jonas_t skrev:
Det är bostadsrättsföreningen som är byggherre, d v s den förening du och dina grannar är delägare i. I dagsläget förvaltas den av entreprenören/säljaren.

Jag tycker upplägget med köp av nybygge i en bostadsförening är märklig. Det ställs väldigt mycket krav på nyttjarna, utan att de har någon större rättighet att kontrollera att de får rätt. Och på grund av upplägget där föreningen förvaltas av entreprenören, som är den som bär det egentliga ansvaret blir det ännu snurrigare.

För att bostadsrättsföreningen ska få skapas måste säljaren bevisa att det finns exempelvis färdigställandeförsäkring, så där ska ni förhoppningsvis vara säkrade.
Byggherren har gång på gång sagt att han har denna försäkring både muntligt och skriftligt men till vissa har han sagt att denna löpt ut. Är den obligatorisk för byggherren att ha? Vad händer om byggherren inte har den trots att han lovat det för oss?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.