V Villa1949 skrev:
Ett rejält spett är guld för diverse trädgårdsfix tycker jag.
Gärna två!

Om man vågar försöka och är mottaglig för kunskap och har litet naturlig fallenhet och mycket tålamod så brukar tummen hitta sin rätta plats med tiden var den än var från början.
I nutidens kunskapsfattiga likriktade samhälle är det många som går omkring med begåvningar som de inte visste att de hade.

Jag vill bara uppmana trådstartaren att våga vinna!

Förresten....... Hjulias inlägg var bra.
Fast om man frågar mig så är ju yxan och järnspettet grundverktygen för nästan allt;-) Alla är vi olika individer.

• Älska
ParadisOskar93
  • Laddar…
ParadisOskar93 ParadisOskar93 skrev:
Hej forumet!
Jag är relativt nyinflyttad i hus (flyttade hit i juni förra året) och jag har en liten undran om vilka verktyg man "ska" ha när man bor i hus. Jag är en glad amatör vars tumme inte är mitt i handen men inte långt därifrån men jag har insett att jag behöver lära mig lite om att sätta upp grejer, laga saker och hjälpa sönerna att bygga saker till sin utelek.

Min fråga till er är; vad är era rekommendationer på vad för sorts verktyg jag ska ha? Jag vet att det finns många olika men det finns så många och jag har svårt att tro att jag kommer ha användning för de alla om jag införskaffar en hel snickaruppsättning med verktyg. Vad är "the bare minimum" att ha i ett hus för att hantera mindre missöden och lite försök på DIY?
En ordentlig förbandslåda först!!!!
Sedan tänk på att inte använda verktyg och maskiner på udda tider och tillfällen när du inte kan få hjälp av hantverkare och jour!

Börja med att gå någon kurs i byggfix!
När du känner hur intresserad du är så kan du börja så smått...
Då hamnar du på rätt nivå !

Köp inte billiga satser med kinesverktyg !

Se till att du är medlem i villaägarna och att du har ett bra försäkringsbolag som verkligen betalar ut ifall det händer något det du förväntar dig

Skaffa dig ett par proffskontakter inom EL och VVS att kunna ringa så att du inte drabbas av akuta problem!

Som nybliven husägare är tätt tak det första!
Vattenskador dvs underhåll av VVS det andra
El det tredje... vad som händer vid elavbrott...
Värme det fjärde...
Grund och dränering femte

Allt det övriga kommer du in i ganska troligt...

Bästa svaret var ju utmärkt....

Lycka till och använd detta forumet då det finns många trevliga människor här som dig själv

• Älska
ParadisOskar93
  • Laddar…
En bra spade och en minigrävare om du ska arbeta mycket i trädgården.

raveper raveper skrev:
En bra spade och en minigrävare om du ska arbeta mycket i trädgården.
Ja grävarbete är verkligen det arbete som lönar sig bäst med maskiner... och proffs

Hjulia, bra lista!
Jag skulle dock inte vilja vara utan 18 och 19mm hylsor/nycklar, som tur är brukar de ingå i de flesta satserna.
Bräkleen är bra, men många gånger klarar man sig väldigt fint med T-röd som är lite billigare.
Tyvärr verkar det svårt att hitta spraymunstycken som tål T-röd i mer än några minuter, något tips här?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.