3 752 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Nyörjarverktyg?
Sida 1 av 3
Hej forumet!
Jag är relativt nyinflyttad i hus (flyttade hit i juni förra året) och jag har en liten undran om vilka verktyg man "ska" ha när man bor i hus. Jag är en glad amatör vars tumme inte är mitt i handen men inte långt därifrån men jag har insett att jag behöver lära mig lite om att sätta upp grejer, laga saker och hjälpa sönerna att bygga saker till sin utelek.
Min fråga till er är; vad är era rekommendationer på vad för sorts verktyg jag ska ha? Jag vet att det finns många olika men det finns så många och jag har svårt att tro att jag kommer ha användning för de alla om jag införskaffar en hel snickaruppsättning med verktyg. Vad är "the bare minimum" att ha i ett hus för att hantera mindre missöden och lite försök på DIY?
Jag är relativt nyinflyttad i hus (flyttade hit i juni förra året) och jag har en liten undran om vilka verktyg man "ska" ha när man bor i hus. Jag är en glad amatör vars tumme inte är mitt i handen men inte långt därifrån men jag har insett att jag behöver lära mig lite om att sätta upp grejer, laga saker och hjälpa sönerna att bygga saker till sin utelek.
Min fråga till er är; vad är era rekommendationer på vad för sorts verktyg jag ska ha? Jag vet att det finns många olika men det finns så många och jag har svårt att tro att jag kommer ha användning för de alla om jag införskaffar en hel snickaruppsättning med verktyg. Vad är "the bare minimum" att ha i ett hus för att hantera mindre missöden och lite försök på DIY?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
En skruvdragare
En fogsvans
Sandpapper
Hållare för sandpapper till skruvdragare
Lim
Morakniv
Sats med skruvmejslar
Näbbtång
Hammare
Måttband
Vattenpass
Skiftnyckel
Klarar man sig hyffsat med, sen köp verktyg, lim, skruv etc vid behov
Vill man göra det enkelt för sig kan man köpa en verktygsvagn med verktyg
En fogsvans
Sandpapper
Hållare för sandpapper till skruvdragare
Lim
Morakniv
Sats med skruvmejslar
Näbbtång
Hammare
Måttband
Vattenpass
Skiftnyckel
Klarar man sig hyffsat med, sen köp verktyg, lim, skruv etc vid behov
Vill man göra det enkelt för sig kan man köpa en verktygsvagn med verktyg
Produkter som diskuteras: "Morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Limmet har du nog ingen användning för utan ett par tvingar.
Du kan ju annars göra så att du köper verktyg var efter att du behöver dem. Hyr dyra grejer som används sällan. Nu finns ju även ex hygglo.se där även privat personer hyr ut.
Du kan ju annars göra så att du köper verktyg var efter att du behöver dem. Hyr dyra grejer som används sällan. Nu finns ju även ex hygglo.se där även privat personer hyr ut.
Jag skulle vilja lägga till en kap-/gersåg, några stämjärn och en uppsättning borrar. Då har man det man behöver för att kunna bygga en lekstuga, altan, sätta upp lister, etc.
Sen kan man göra listan oändligt mycket längre med diverse bra-å-ha-verktyg, men det bästa är nog att man själv upptäcker vilka arbetsmoment man skulle vilja förenkla så att man inte skaffar prylar som aldrig används.
Sen kan man göra listan oändligt mycket längre med diverse bra-å-ha-verktyg, men det bästa är nog att man själv upptäcker vilka arbetsmoment man skulle vilja förenkla så att man inte skaffar prylar som aldrig används.
Tack för alla tips! Vissa av grejerna har jag men andra tar jag till mig och ska lägga upp en plan för hur jag ska införskaffa det 
Haha älskar att det är som med iPhone v Android 
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag tycker t.ex. att första elsåg är sticksågen.
Tvinkar är såklart underskattat. Jag använder snabbtvingarna och fogsprutan ganska flitigt. En tub Tec7 är något som är bra att ha hemma
När det gäller val av batterisystem så välj ett etablerat märke med många alternativ
Typ Ryobi/Makita/DeWalt/Miluwakee
Ryobi är prisvärt och DeWalt finns i flest butiker
T.ex. blå bosch har ingen grästrimmer i sitt system.
Tvinkar är såklart underskattat. Jag använder snabbtvingarna och fogsprutan ganska flitigt. En tub Tec7 är något som är bra att ha hemma
När det gäller val av batterisystem så välj ett etablerat märke med många alternativ
Typ Ryobi/Makita/DeWalt/Miluwakee
Ryobi är prisvärt och DeWalt finns i flest butiker
T.ex. blå bosch har ingen grästrimmer i sitt system.
Utöver grundläggande handverktyg för bygg och underhåll.
Det jag har mest nytta av
-Skruvdragare, kvalitetsmaskin
-Nätdriven slagborrmaskin
-Vinkelslip nätdriven
-Kompressor, luftpåfyllare, blåspistol
-Arbetsbänk modell stadig med skruvstäd
-Hylsnyckelsats, kvalitet mod större 1/4-1/2", med sexkants, insexhylsor, torxhylsor
Det jag har mest nytta av
-Skruvdragare, kvalitetsmaskin
-Nätdriven slagborrmaskin
-Vinkelslip nätdriven
-Kompressor, luftpåfyllare, blåspistol
-Arbetsbänk modell stadig med skruvstäd
-Hylsnyckelsats, kvalitet mod större 1/4-1/2", med sexkants, insexhylsor, torxhylsor