Hej
Vi håller på och renoverar vår källare. I ett rum var det tapetserat på ytterbetongvägg och i det rummet har vi nu slitit ned vävtapeten och slipat betongväggen med en betongslipmaskin vi hyrde. Därefter har vi målat med silikatbinder. Efter 12 h torkning målat med silikatfärg och 50/50 binder och efter torkning silikatfärg och 80/20 binder. Men efter denna behandling dyker vissa gula partier upp på väggen. Vad kan det vara? Vad har vi gjort för fel? Hur åtgärdar vi detta nu?
Tack för svar.

• Renoverad källarvägg med gula partier efter målning, svart kabel och mopp vid hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lovestar Lovestar skrev:
Hej
Vi håller på och renoverar vår källare. I ett rum var det tapetserat på ytterbetongvägg och i det rummet har vi nu slitit ned vävtapeten och slipat betongväggen med en betongslipmaskin vi hyrde. Därefter har vi målat med silikatbinder. Efter 12 h torkning målat med silikatfärg och 50/50 binder och efter torkning silikatfärg och 80/20 binder. Men efter denna behandling dyker vissa gula partier upp på väggen. Vad kan det vara? Vad har vi gjort för fel? Hur åtgärdar vi detta nu?
Tack för svar.
Hmm...jag kan inte riktigt se att ni gjort något fel. Kan det vara rost från armeringsjärn som slår igenom? Har ni dränerat? Om inte; kan det vara smutsigt/missfärgat vatten som kommer igenom väggen?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hmm...jag kan inte riktigt se att ni gjort något fel. Kan det vara rost från armeringsjärn som slår igenom? Har ni dränerat? Om inte; kan det vara smutsigt/missfärgat vatten som kommer igenom väggen?
Det är inte dränerat. Väggen och fläckarna känns inte våta men kanske kan vara fukt ändå. Eller gamla sådana? Hur går man tillväga härifrån? Slipa ner allt gula och måla om? Torka så försvinner det utan ommålning?

Lovestar Lovestar skrev:
Det är inte dränerat. Väggen och fläckarna känns inte våta men kanske kan vara fukt ändå. Eller gamla sådana? Hur går man tillväga härifrån? Slipa ner allt gula och måla om? Torka så försvinner det utan ommålning?
Ni bör ta reda på hur väggen är byggd. Om det är rost från armeringsjärn så hjälper det inte att göra om, det kommer att slå igenom igen. Ni bör nog kolla om det kan vara dålig dränering också.
Jag tror inte att missfärgningen försvinner av sig självt. Jag hade varit mer orolig för dess orsak tills den är känd, än för det estetiska.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ni bör ta reda på hur väggen är byggd. Om det är rost från armeringsjärn så hjälper det inte att göra om, det kommer att slå igenom igen. Ni bör nog kolla om det kan vara dålig dränering också.
Jag tror inte att missfärgningen försvinner av sig självt. Jag hade varit mer orolig för dess orsak tills den är känd, än för det estetiska.
När jag slipade betongväggen såg jag bara bruk under men kan det vara rostiga armeringsjärn ännu längre in som inte syntes? Tror mer på fuktproblem då det är ett 70talshus. Kan det vara gamla fuktfläckar då det satt gammal vävtapet som kanske stängt inne fukten? Ska jag ta hit någon som fuktmäter eller finns sådana mätare att köpa?

Lovestar Lovestar skrev:
När jag slipade betongväggen såg jag bara bruk under men kan det vara rostiga armeringsjärn ännu längre in som inte syntes? Tror mer på fuktproblem då det är ett 70talshus. Kan det vara gamla fuktfläckar då det satt gammal vävtapet som kanske stängt inne fukten? Ska jag ta hit någon som fuktmäter eller finns sådana mätare att köpa?
Armeringsjärn sitter mitt inuti det man gjuter, inte ytnära.
Nja...vävtapet stänger inte inne fukt. Då är det troligare att det är dräneringen som inte är ok längre.
Ja, fuktmätare finns att köpa för ganska billig peng.

C
Hej,
Upplevt samma sak i princip under liknande omständigheter - lättbetongvägg, odränerat, vit silikatfärg (Flügger) som fläckvis blev gulaktig. Målade bara över, och har inte återkommit sedan dess, ca 3 år.

Målat med Landets färg gulare också.
Men Flügger silikatfärg funkar bättre.

Tror också på fuktgenomslag. Fick samma när jag målade min murstock

Jag målade 2 extra lager med 100% silikatfärg utan binder och det gula bleknade en aning men bättre än så kommer det inte bli. Jag ska istället ta itu med problemet och beställa dränering. Det behövs och detta blev en spark i baken så att vi tar itu med problemet. Efter dräneringen vet jag inte hur vi får bort fläckar men de kanske går att måla över då.

Ett orosmoment var dock att en av fläckarna var på innervägg in mot bastun. Så funderar på att ta hit någon som får riva ned väggen och sätta upp en ny då det kan finnas fukrproblem in i väggen till bastun.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.