20 765 läst ·
69 svar
21k läst
69 svar
Nylagt Golvvärme visar 1 ohm???????
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Självklart har jag inget anslutet vid mätning . Men det verkar konstigt eftersom instrumentet fungerade 1h tidigare när jag tog ut slingan och visade 74 ohm.
Ja den svarta pricken på instr. eftersom svårt skriva på denna telefon jag skriver ifrån
. Kort o gott.
Testar med att megga anläggningen och visar den oändligt så är det väl godkänt?
Ja den svarta pricken på instr. eftersom svårt skriva på denna telefon jag skriver ifrån
Testar med att megga anläggningen och visar den oändligt så är det väl godkänt?
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag är en Alien 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
<<Testar med att megga anläggningen och visar den oändligt så är det väl godkänt?>>
så är det VÄL godkänt????
Att ohm mäta värmetrådens resistans och att mäta isoleringens spänningstålighet är VÄL olika saker.
Protte
så är det VÄL godkänt????
Att ohm mäta värmetrådens resistans och att mäta isoleringens spänningstålighet är VÄL olika saker.
Protte
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag är elektriker i 6 år ifall du måste veta
, Jag har bara haft turen att inte ha problemet med golvvärmet
tidigare så att fråga er på forumet om tips o råd kan underlätta lite. Men det är typiskt med dig protte att endast
svara på det du inte ska!
Har man ingen hjälp att tillföra till inlägget eller ge tips på något som frågas , behöver man inte skriva något.
tidigare så att fråga er på forumet om tips o råd kan underlätta lite. Men det är typiskt med dig protte att endast
svara på det du inte ska!
Har man ingen hjälp att tillföra till inlägget eller ge tips på något som frågas , behöver man inte skriva något.
Hoppas du vet hur man meggar, annars kan du mer eller mindre "elda upp" kabeln. Självklart ska du inte använda en värmekabel som har visat 1 ohm, oavsett vad den visar senare. Hur kul är det att upptäcka glapp när allt är ingjutet??
Ang. meggning så ska det vara mer än 0.5 Mohm men det hoppas jag verkligen du vet efter att ha lagt värmekabel flera gånger som du säger...
Ang. meggning så ska det vara mer än 0.5 Mohm men det hoppas jag verkligen du vet efter att ha lagt värmekabel flera gånger som du säger...
Redigerat:
Men läser man dina tidigare frågor har man lite svårt att tro att du verkligen är en yrkesman. Som 6 årsmontör ska man ha skaffat sig så pass mycket erfarenhet att man ska klara av lite enklare jobb på egen hand. Och det som du frågat om tillhör väl knappast det mest avancerade i yrket.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Ja det är olika saker. Som himmel och jord.
*ohm har ett motstånd 74ohm
*megga skall visa oändligt
Vad kan jag se med meggen? Ifall det slår över så är det lämna tillbaka slingan ja.
Kan man se vart felet ligger med meggen?
*ohm har ett motstånd 74ohm
*megga skall visa oändligt
Vad kan jag se med meggen? Ifall det slår över så är det lämna tillbaka slingan ja.
Kan man se vart felet ligger med meggen?
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Man lär sig något nytt varje dag. Ibland vill man få lite feedback och lyssnar gärna på flera tips och alternativ för
att få det bästa resultat som möjligt.
Min slinga skall visa 74*
att få det bästa resultat som möjligt.
Min slinga skall visa 74*
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Ja det kan jag göra med meggen att ohm mäta dessutom..
Ifall meggen INTE visar något alltså oändligt är slingan kass då?
Ifall meggen INTE visar något alltså oändligt är slingan kass då?
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Har ej meggat slingan än så har inget resultat med meggning.
Men ohm mätningen visar endast 1 när slingan är lagd.
Men ohm mätningen visar endast 1 när slingan är lagd.
Du kanske kunde fota ohmmeterns display (och inkopplade mätprobar) när du mäter slingan, och sedan göra samma sak men mäta med probarna kopplade direkt mot varandra istället. Har du en extra dvm så motmät med den.
Bortse från vridrattarnas inställning och inkopplingspositionen på dvm:arna nedan
Denna ohmmeter visar 1 som i "infinite" eller omätbart högt motstånd, d.v.s avbrott i slingan eller ej kontakt med mätprob, avbrott i mätprobens sladd o.s.v. 1 betyder här inte 1 ohm.
Denna ohmmeter visar 0,03 som i mätvärde nära 0, d.v.s. lågt motstånd, eventuellt kortslutning.
Bortse från vridrattarnas inställning och inkopplingspositionen på dvm:arna nedan
Denna ohmmeter visar 1 som i "infinite" eller omätbart högt motstånd, d.v.s avbrott i slingan eller ej kontakt med mätprob, avbrott i mätprobens sladd o.s.v. 1 betyder här inte 1 ohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna ohmmeter visar 0,03 som i mätvärde nära 0, d.v.s. lågt motstånd, eventuellt kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag kan fota vid nästa mätning när jag kommer dit. Det blir någongång under veckan här som kommer.
Har tyvär ingen dvm extra så att jag kunde mäta med .
Har tyvär ingen dvm extra så att jag kunde mäta med .