Hejsan!!

Har lagt flera golvvärme under åren som elektriker men denna gången har det hänt något konstigt som jag ej varit med om!!

Kan ni hjälpa mig akut!!!!

Inköpt Devimat DTIF100 med DEVIreg Touch 700w

Jag mätte golvvärmet ur kartongen så visade det mig
74 ohm, sen efter jag lagt ut mattan och limmat väldigt försiktigt så mätte jag
om slingan och då gav det mig endast 1 ohm på mätinstrumentet!!!!

Har kopplat in termostaten provisoriskt nu över natten och satt på högsta temp för
att se om slingan blir varm. Ska till kunden imorgon för att kolla om den värmer..

Så vad kan vara fel? skall det vara så eller har sligan blivit trasigt på något sätt???

Snickaren vill gjuta golvet snarast så all info kan vara till hjälp!!

Mätfel? Annars borde någon säkring ha gått. I=U/R skulle ge 240A eller en effekt på 57kW.

Hur menar du mätfel? Kan det vara fel från fabrik från början? 74 ohm kan det stämma på 7m2

Slingan har kanske gått sönder, eller var trasig redan från början. Konstigare saker har hänt.

1 ohm bör vara ett mätfel (felinställt mätinstrument?), om nu inte slingan är kortsluten med en skruv eller liknande i närheten av ohmmetern. Hade du drivdonet inkopplat när du mätte andra gången, men inte första?

74 ohm stämmer bra med 700W.

Redigerat:
Nej ingenting är inkopplat när jag mätte!
Ja men då borde det väl inte visa någonting från själva början ?

Ingenting är skruvat efter att slingan är lagd. Det är bara limmat och fört in kall kabeln (den som man ansluter i termostat) i flex röret .

Vågar man låta snickaren gjuta golvet eller enda alt byta ut kabeln?

ImageUploadedByByggahus.se1403981270.706682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ratten vrider jag till den svarta pricken på ohm sida.

Hur ser det ut när du meggar, och låt dom INTE gjuta in kabeln INNAN du är säker på att den är hel. Det är för att man ska VETA att kabeln är hel man måste megga den FÖRE och EFTER Gjutning. Och det är inte så konstigt om det skulle vara fel i kabeln, jag har åkt på att byta och även laga värmekablar efter läggning (tom efter det att klinkers är lagt och då blir det dyrt). Dom fel jag har haft har nästan alla varit i anslutningen mellan kallkabeln och värmekabeln.

Nej ska int låta dem spackla golvet . Känns inte rätt! Men ifall slingan blir nu varm eftersom den står på över natten och ifall sen visar 1 ohm igen när jag ska mäta imorgon eller 74 ohm sv någon konstig anledning skall jag byta ut slingan ändå eller låta den sitta kvar ?..

Kan jag själv på något sätt kolla vart felet sitter ? Jucka vid skarven mellan kall o varm kabeln kanske?

Eller ringer man till devi som får komma och felsöka själva?

Meggat har jag ej gjort eftersom jag ej hunnit, bara ohm mätning. Kan göra det isf under veckan men då skall det visa oändligt !? Eller tänker jag fel?

Blir ärligt orolig när någon som har lagt flertalet värmekabler inte har koll på hur de ska hantera ett fel som uppkommer mellan "mätning innan" och "mätning efter" läggning. För mig som inte är elektriker innebär ett fel som händer mellan att jag kollat en vara vid leverans och efter montering att jag får ta på mig skullden och skaffa en ny om jag inte kan visa att saken va dåligt tillverkad.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Är du elektriker har Devi knappast så mycket hjälp att komma med. Meggningen ska i princip visa näst intill oändligt. Visar instrumentet 1 ohm har du endera fel på instrumentet eller gör nått fel vid mätningen eller så har du kortslutning i slingan. ALL mätning ska ske utan att nått annat är anslutet till kallkabeln.

Thewayofstyle skrev:
Ratten vrider jag till den svarta pricken på ohm sida.
:wow: Är du verkligen elektriker? :confused:

Ni som är tveksamma om "Thewayofstyle" är elektriker kan titta på vilka trådar han tidigare har skapat, hos mig kommer han inte in.

Protte

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.