Hantverkarna har nu lagt färdigt plattorna och jag väntar på väder för fogning. Ska använda Lithomex Easy så det ska helst inte regna på nån dag.

Nu till frågan:
Många av plattorna vickar lite.
Kommer detta ge med sig av sig själv eller stabiliseras när det fogas?

K
Det kommer stabiliseras av fogar i kombination att dom kör plattvibratorn på stenläggning.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för plattor? Storlek?
Om plattorna vickar betyder det att bädden under inte är utförd på rätt sätt. Om man stockar av en bädd på rätt sätt, som man bör, så vickar inga plattor, oavsett fog eller inte.

Det är betongplattor. 400x400x60

Okej, så stora plattor paddar man i regel inte, och det skall verkligen inte behövas. Man har inte fått till slät bädd under plattorna helt enkelt. Vi får hoppas att dom sätter sig med tiden och att hårdfogen klarar de eventuella rörelserna som blir av vickande plattor.

Har ingen erfarenhet av produkten tyvärr. Men för egen del så hade jag nog sett till att plattorna låg stilla först, innan jag går över med någon form av fog som härdar.

T T.Gustafsson skrev:
Om plattorna vickar betyder det att bädden under inte är utförd på rätt sätt. Om man stockar av en bädd på rätt sätt, som man bör, så vickar inga plattor, oavsett fog eller inte.
Både stora som små plattor kan vicka även om bädden är perfekt. Plattorna har toleranser på gjutningen så dom är i stort sett aldrig perfekta.

Man paddar/jämnar till alla typer av plattor då dom (nästan)aldrig är perfekt gjutna. Om det sen sker med padda, puckastöt eller liten studsfri hammare spelar mindre roll.

• Gilla
danielte
  • Laddar…
T T.Gustafsson skrev:
Utan fog så fördelas inte belastningen och tar upp rörelserna, så därav vickar plattorna.

• Diagram som visar beläggningsplattor med och utan fog, betonar vikten av väl fyllda fogar för lastfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
danielte och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.